Hippiade achtergrond: Kirby Neijenkamp D/E kampioen springen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Hippiade achtergrond: Kirby Neijenkamp D/E kampioen springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 20:37

www.destentor.nl

"Pas als je over bent, weet je echt dat het goed is. Je moet tot het eind geconcentreerd blijven, want als je bij de laatste hindernis denkt, ik ben er, gaat het net fout." Die vergissing heeft de 15-jarige Kirby Neijenkamp uit Espelo afgelopen zaterdag in Ermelo niet gemaakt.

Ze werd met haar pony Personality Nederlands kampioen in de categorie D/E op de hippiade, de eerste KNHS springwedstrijden. Ze reed in de barrage een foutloos parcours en vloog in 30.60 seconde over de hindernissen. Vier seconden sneller dan de nummer twee. "Dat is best wel veel", vertelt ze een paar dagen later. Ze is ontzettend blij met dit resultaat. "Ik was bijna altijd eerste reserve bij de Overijsselse kampioenschappen en nu mocht ik dan eindelijk door. Eindelijk die kans!" En ze pakte de kans. De gouden plak heeft ze verdiend met veel trainen en er vooral voor te zorgen dat haar temperamentvolle New Forestpony niet de kans kreeg het initiatief te nemen. "Bij de kampioenschappen weet je: één balkje eraf en je bent weg. Als deze pony te snel gaat, maakt hij rare sprongen. Ik moet hem dus goed in de hand houden. Springen kan hij wel, de hoogte is geen probleem, maar je moet hem goed bij de sprong krijgen."

Van zenuwen had de vijftienjarige geen last. "Mama wel, die had tranen van blijdschap en papa stond te juichen." Kirby rijdt al tien jaar pony en het laatste anderhalf jaar ook paard. Ze is opgegroeid tussen deze viervoeters en met het virus besmet. Haar ouders hebben een manege en pensionpaarden. Haar vader Theo is rij-instructeur. Kirby is lid van de Marsruiters Nieuw Heeten en lest ook bij deze club. Daarnaast krijgt ze van haar vader extra les met nog enkele andere leden. "Ik vind het wel heel leuk dat ze kampioen is geworden. Dat is nog niet eerder voorgevallen bij de vereniging. Het zat er dit keer ook wel in, al vond Kirby dat zelf niet. De vrijdag ervoor heb ik nog gefoeterd, want toen ging het helemaal niet. Een slechte generale zullen we maar zeggen." Van haar vader les krijgen, vindt Kirby eigenlijk niet echt leuk, maar ze beseft dat ze van hem het meeste leert. "Hij is streng, maar is dat omdat hij me graag verder wil helpen, al zie ik dat niet altijd. Zo is het paardenleventje", weet ze.

Kirby, ze zit in het examenjaar van de gemengde theoretische leergang op de Waerdenborch in Holten, heeft ambities. Ze heeft zich aangemeld bij het HTC (Hippisch Talentcentrum) in Den Ham. Dat is een centrum voor ambitieuze jonge ruitersportbeoefenaars.

Daar kun je geselecteerd worden en word je uitgekozen dan krijg je twintig lessen waarbij gekeken wordt of je daadwerkelijk talent hebt. Bij deze training word je begeleid, gecoacht en krijg je begeleiding bij de studie.

Kirby Nijenkamp heeft zich bij het HTC aangemeld met twee pony's en een paard en hoopt heel erg dat ze met één ervan bij de selectie zit.

"Een bekende instructeur geeft training, je doet ook mee aan wedstrijden. Hopen dat je ontdekt wordt, het lijkt me erg mooi, want ik wil graag met deze sport door. Een stapje verder, een nieuwe uitdaging."