WK enkelspan achtergrond: Melanie Becker

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

WK enkelspan achtergrond: Melanie Becker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 11:48

www.echo.nl

'In elk geval', dacht Melanie Becker toen zij hoorde dat ze mee mocht naar het WK enkelspan, 'hoor ik bij de beste vierendertig van de wereld.' Geen moment hield de 17-jarige ponyrijdster er toen nog rekening mee dat zij kans zou maken om op het hoogste treetje te eindigen op het wereldkampioenschap. 'Ik besefte dat pas toen ik aan de laatste wedstrijd moest beginnen. En toen brak het zweet mij uit...'

De laatste rit van Melanie Becker was echter nagenoeg foutloos. Ze stond voor deze rit nog derde in het klassement enkelspan pony's - een knappe prestatie die zij te danken had aan haar eerste twee sublieme optredens. Deze twee disciplines, dressuur en marathon, zette Becker eenvoudig naar haar hand. In de dressuur eindigde ze in de top tien, in de marathon werd ze derde waardoor veel concurrenten al voor de laatste rit waren weggevallen. Toen schoot het door haar hoofd: ze kon hier weleens haar droomdebuut beleven. 'Kampioen worden op mijn eerste WK, het zou wat zijn...' Melanie Becker blinkt namelijk uit op de laatste discipline, de vaardigheidsrit. Daarin moeten de ruiters tussen verschillende kegels doorrijden in een kar die getrokken wordt door hun pony. De balletjes die op de kegels liggen mogen daarbij niet omvallen. 'Ik was ontzettend zenuwachtig, maar ik wist dat ik mezelf moest blijven. Ik moest net zo rijden als de marathon en dat heb ik gedaan.'

Becker slaagde hier in en passeerde slechts een fractie te laat de finish. 'Ik was tenminste derde geworden, maar hoopte natuurlijk op meer.' Het wachten was begonnen, want hierna was het de beurt aan haar directe concurrenten, waaronder de Nederlander Arjo van Kekem die eerste stond. Die maakten het in de laatste rit echter niet waar: Van Kekem haalde twaalf strafpunten en ook de nummer twee in het klassement reed een aantal balletjes eraf. Toen pas besefte Becker het: ze is wereldkampioene. 'Ik denk niet dat iemand dit ooit had verwacht. Ik ging erheen als 34e van de wereld. Die had ik tenminste binnen. Volgens mij heeft die instelling mij ook geholpen tijdens het toernooi. Het kon dan alleen maar beter worden.'

Alhoewel een wereldtitel op je 17e wat vroeg lijkt, is de Klaaswaalse al jarenlang in de weer met pony's. Vanaf haar achtste rijdt ze pony, en sindsdien is ze blijven mennen. Op haar huidige pony Sandor rijdt ze nog maar drie jaar wedstrijden. 'Het presteren gaat dan vooral om inzicht en training', zegt Becker. 'Je moet vooral een hele hechte band met je pony hebben. Alle bewegingen heb ik onder controle. Dat komt vanzelf als je het heel vaak doet.' De kracht van haar pony is het karakter, vertelt ze. 'Hij wil alles voor mij doen en geeft nooit op. Die tomeloze inzet is zeker z'n sterke punt. Sommige pony's willen niet voor je lopen. Maar Sandor wil het heel graag.' Voor het trainen van het dier heeft Becker zo haar eigen methoden. Op een heus ponyfeestmaal als beloning voor de titel, hoeft Sandor dan ook niet te rekenen. 'Nee, ik heb hem een snoepje en een klopje gegeven na de laatste rit. En natuurlijk krijgt 'ie een paar daagjes rust.'

Gebrek aan nieuwe ambities heeft Becker niet. Ze wil ook het volgende wereldkampioenschap op haar naam schrijven, en dan een andere pony uitproberen: de broer van Sandor die ze onlangs heeft gekocht. Waarom? 'Tsja, ik heb nu een goede band met Sandor, maar het lijkt mij leuk als ik dat ook weer op kan bouwen met een andere pony. Ik blijf altijd uitdagingen zoeken.'