EK springen: Postelmans ‘Flauw van m’n paard’

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

EK springen: Postelmans ‘Flauw van m’n paard’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 22:26

www.Horses.nl / www.DePaardenkrant.nl
Wendy Scholten

Het Europees kampioenschap is er één om snel te vergeten voor Peter Postelmans. De Belg kieperde in het jachtspringen al in de waterbak toen zijn Top Gun weigerde en vandaag ligt hij definitief uit de wedstrijd omdat de vos opnieuw stopte in de eerste manche van de landenwedstrijd.

“Dat vind ik nu wel flauw van m’n paard. Bij het jacht was er misschien nog een excuus te vinden zoals de schittering in het water van de lampen, maar nu kwam Top Gun er niet eens bij in de buurt. Toen ik hem een tik met de zweep gaf, wat ik zelden doe, schoot hij ineens wel over de sloot. Van angst was echt geen sprake . Dat voelde ik. Hij had me voor de gek.”

Postelmans kan zichzelf weinig verwijten. In die zin dat hij veel geoefend heeft op de sloot, waar Top Gun vroeger wel bang van was. “Ik heb met heel veel geduld het vertrouwen opgebouwd. Ik heb hem nooit op druk gezet en ik heb hem zelfs mee naar de sloot om er samen in te staan. Zo raakte hij over z’n angst heen. Dit hele jaar heeft hij het water goed gesprongen, ook de brede bak in Dublin. Dit was niet nodig geweest. Zonder die stop had ik hier een deftige ronde kunnen rijden, want aan de sprong is hij goed. “

Even laat Postelmans een stilte vallen. “Als dit paard gezond en wel blijft, durf ik te zeggen dat hij dit volgend jaar niet meer doet. Ik ga er aan werken en zal eens wat strenger moeten optreden. Dat aanpakken zit niet in me. Liever doe ik het niet, dat is niet mijn manier, maar hij hoeft me niet zonder excuus te laten zitten.”

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 00:23

Sammie schreef:
"... hij hoeft me niet zonder excuus te laten zitten."

Verwacht hij nou dat zijn paard sorry zegt? :? Lekker makkelijk om het paard de schuld te geven terwijl het dier misschien net zo flauw is van het springen als Postelmans van zijn paard. Met het verschil dat het paard nergens om gevraagd heeft. Dit bericht schiet me echt in het verkeerde keelgat. :x

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 00:28

goeroe schreef:
Sammie schreef:
"... hij hoeft me niet zonder excuus te laten zitten."

Verwacht hij nou dat zijn paard sorry zegt? :?

_O-

Je moet het op een andere manier lezen, van dat er geen rede is om te weigeren. :P

Ik vind het maar apart bericht, net alsof zn paard denkt, zo, en vandaag ga ik baasje pesten... :? :+

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 00:45

MelanieB schreef:
goeroe schreef:
Verwacht hij nou dat zijn paard sorry zegt? :?

_O-

Je moet het op een andere manier lezen, van dat er geen rede is om te weigeren. :P

Dat snap ik wel. ;) Ik wilde daarmee zeggen dat ik het vreemd vind dat het paard allerlei menselijke eigenschappen wordt toegedicht, maar dat was inderdaad niet zo duidelijk. :o Het paard moet blijkbaar een goed excuus hebben om niet te springen (hoe weet hij trouwens zo zeker dat het paard geen reden had om te weigeren?) en als het paard toch weigert is dat oneerlijk omdat de training van het paard zoveel energie heeft gekost. :? Het komt nu inderdaad over alsof Postelmans zich het slachtoffer voelt van de pesterijen van zijn paard. Nogal onvolwassen en onsportief vind ik dat.

Ayasha
Blogger

Re: EK springen: Postelmans ‘Flauw van m’n paard’

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 01:10

sterk staaltje lezen wat je wil lezen. Ik lees een stevig teleurgestelde Postelmans die zich wat ongelukkig uitdrukt. Er van uit gaan dat geen enkel paard dingen doet om rot te doen is in mijn mening dom, hij weet hoe het voelde, hij kent zijn paard, wij niet.

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 06:04

Desondanks lees ik het ook op die manier. Er was geen reden voor zijn paard om te weigeren daarom is hij teleurgesteld op zijn paard en denkt dat het paard hem voor de gek houd. Hij denkt ook dat ie zelf niks verkeerd heeft gedaan. Ik vind dat persoonlijk grote onzin. Z´n groot concours brengt ook meer spanning met zich mee als andere wedstrijden en daar kan Meneer Postelmans ook wel last van hebben gehad waardoor hij zijn paard stoorde er kunnen ook andere factoren mee hebben gespeelt. Ik vind het persoonlijk een naar excuus.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 06:17

Bah, die laatste alinea zint mij ook niet helemaal. Komt heel naar over.

Floridian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 06:51

Met andere woorden (zoals ik het begrijp): hij (Postelmans) is een softie en z'n paard maakt daar gebruik van.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 06:53

Idd Floridian, en hij wil er nu wat aan gaan doen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 07:05

Als hij echt zo ver is dat ie denkt dat zijn paard hem voor de gek houd, dan moet hij imo niet alleen bij zijn paard te raden gaan, maar ook zeker bij zichzelf.

Floridian: Gefeliciteerd.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 07:43

vind het maar een raar bericht, mijn paard gaat me ''plagen''. erg rare uitspraak, ik denk eerder dat het paard gewoon geen zin had, en na de tik(wat hij dus denk ik niet gewend is) naar voren schoot.

Bailey_Mar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 08:05

Raar bericht, maar ik weet wel dat een paard je echt wel flink voor de gek kan houden en dat je dat ook wel aanvoelt. Dat hij het zo naar brengt komt natuurlijk omdat hij hardstikke teleurgesteld etc. is van het hele gebeuren, hij baalt gewoon. En dat snap ik heel goed, want het gevoel dat je paard je voor de gek houd, is alles behalve fijn.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 08:07

pharagirlke schreef:
sterk staaltje lezen wat je wil lezen. Ik lees een stevig teleurgestelde Postelmans die zich wat ongelukkig uitdrukt. Er van uit gaan dat geen enkel paard dingen doet om rot te doen is in mijn mening dom, hij weet hoe het voelde, hij kent zijn paard, wij niet.

Amen Pharagirlke, amen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 08:19

gezien de resultaten en het verleden van het paard met de sloot ..had ie nooit geselecteerd moeten zijn ...punt!!
we hebben ons zoals zo vaak weer eens lekker belachelijk gemaakt als belgenlandje ..als het op fokken van prima sportpaarden komt eindigen we helemaal bovenin ...maar van P.R en management hebben de federatie en de bondscoach geen kaas gegeten erg jammer

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 09:04

Ik snap best dat hij teleurgesteld is. Als het paard, na eigen zeggen, er na veel energie er in gestoken te hebben, de sloot alijd goed sprong snap ik best dat hij nu teleurgesteld is. Ik denk dat, dat het punt is. Laat hij het dan een beetje raar geformuleerd hebben.

Floridian schreef:
Met andere woorden (zoals ik het begrijp): hij (Postelmans) is een softie en z'n paard maakt daar gebruik van.

Ik zie vaak springruiters die nogal heftig reageren, laten we zeggen TE heftig. Dat hij die manieren niet heeft, neem ik hem niet kwalijk.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 09:20

Jeetje zeg, jullie maken ook een drama van z'n verhaaltje. Het is ook hoe je het wilt lezen.

Volgens mij is hij z'n beroerde kerel niet. Hij zegt alleen dat hij door flink oefenen de waterbakangst heeft overwonnen. De eerste
keer dat hij stilstond, vond hij niet zo heel erg. Het water schitterde wat, dus daar kon hij een reden voor vinden.
Maar de tweede keer stond het paard al ver voor de waterbak in de remmen en dat vond hij wel kwalijk. Zou ik ook niet grappig vinden.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 10:23

Hij is hevig teleurgesteld, had meer verwacht en uit zich door te zeggen dat hij het flauw van zn paard vind en in de training wat strenger op te treden.

Redeneerde iedereen maar zo, ik geef de mensen die het peerd een volledige afranseling op het inrijveld zouden geven compleet met naar voren schoppen en op de rem zetten liever niet de kost......

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 11:07

lijkt mij een hele sympathieke man, als ik het stukje zo lees:-) gewoon een lieve paardenman die van zn paarden houdt!

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 11:53

Knor schreef:
lijkt mij een hele sympathieke man, als ik het stukje zo lees:-) gewoon een lieve paardenman die van zn paarden houdt!

Precies.
En hoe vaak zeggen wij ook wel eens niet:"Stom paard, waar was dát nou weer voor nodig! Beetje flauw he? "
Sorry, maar nu zie ik ook het probleem even neit!

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 12:25

Een sympathieke ruiter maar dit niet volledig jegens het paard.

De 1e keer kan het in de sloot gezeten hebben, maar bedenk eens dat bij de 2e keer het paard iets anders gezien kan hebben ergens anders wat zijn aandacht afleide en afschikte!

Ik denk hier eerder dat de spanning zijn rol heeft gespeeld wat een verkeerde uitwerking heeft gehad. Maar om dan gelijk een paard 'flauw' te noemen dat vindt ik wel heel ver gaan. De fout kan net zo goed bij de ruiter liggen.

Verder staat zijn rijstijl me wel aan, hij is vriendelijk met zijn paarden en weet met ze om te gaan alleen nu nog leren begrijpen dan is hij er helemaal :)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 12:28

RhealLover schreef:
Een sympathieke ruiter maar dit niet volledig jegens het paard.

De 1e keer kan het in de sloot gezeten hebben, maar bedenk eens dat bij de 2e keer het paard iets anders gezien kan hebben ergens anders wat zijn aandacht afleide en afschikte!

Ik denk hier eerder dat de spanning zijn rol heeft gespeeld wat een verkeerde uitwerking heeft gehad. Maar om dan gelijk een paard 'flauw' te noemen dat vindt ik wel heel ver gaan. De fout kan net zo goed bij de ruiter liggen.

Verder staat zijn rijstijl me wel aan, hij is vriendelijk met zijn paarden en weet met ze om te gaan alleen nu nog leren begrijpen dan is hij er helemaal :)

Ach kom op, hij was hevig teleurgesteld en uit zich door nu eenmaal verkeerd te formuleren. Hoe vaak ik mijn paard wel niet voor kut beest hebt uitgescholden als het weer even niet ging. Zolang hij het dier niet benadeelt in zijn verzorging of hem gaat mishandelen wat maakt het dan uit als hij het beest flauw noemt voor een keer? Zal dier echt niks aan overhouden hoor.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 12:32

Hij bedoeld toch gewoon dat zijn paard aan het proberen is?
Kan de beste toch gebeuren? Moet je daar als team aan gaan werken.
Ik vind het nou niet zo'n paard onvriendelijk stukje hoor :o

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 13:02

pharagirlke schreef:

Ik heb toch geen enkel belang om dit stukje op een verkeerde manier te lezen? Ik beschrijf gewoon hoe het op mij over kwam. Die teleurstelling snap ik heus wel, maar juist als professional houd je de verantwoordelijkheid toch altijd bij jezelf? Noem mij maar dom, maar ik geloof niet dat een paard iets doet om de eigenaar te plagen. Waarschijnlijk was Postelmans bewust of onbewust zelf extra gespannen voor die sloot en bracht hij dat op zijn paard over. Het komt ook helemaal niet op mij over alsof zijn uitspraken ondoordacht zijn. Hij zou zich ongelukkig hebben uitgedrukt als hij had gezegd: "Wacht maar, ik krijg hem nog wel." Dat kun je namelijk in de laatste alinea ook lezen, als je wilt tenminste. :+ Dat is mijn interpretatie inderdaad. Niemand leest objectief en ik hoop dat ik er naast zit en dat die Postelmans 'gewoon een lieve paardenman is, die van zijn paarden houdt' zoals Knor denkt. ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 13:17

Erm... Dames... Meneer Postelmans is een Belg. In België gebruiken ze soms andere uitdrukkingen en woorden (met bijbehorende andere betekenissen) dan men in Nederland gewend is. :)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 13:24

Ik heb niet het idee dat er hier nou echt sprake is van een taalprobleem. :o Nu ik het nog eens gelezen heb valt de dubbelzinnige titel me wel op. Postelmans heeft gezegd dat hij het flauw vond van zijn paard, terwijl je door de titel zou kunnen denken dat hij heeft gezegd dat hij flauw is van zijn paard.