Imke: een medaille voor de hele familie!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Imke: een medaille voor de hele familie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 17:46

http://www.anp.nl

'Ik ben er trots op in het team te mógen rijden.'

Met een solide prestatie legde dressuuramazone Imke Schellekens-Bartels dinsdag als starter bij de Europese titelstrijd in Windsor de basis voor een medaille voor Nederland. De Brabantse deed dat met Hunter Douglas Sunrise, het paard dat een jaar eerder bij de Olympische Spelen in Hongkong geblesseerd afhaakte.

Met man en macht werd thuis bij de Horse Academy in Hooge Mierde aan het herstel gewerkt. ,,Deze medaille is straks dan ook voor de hele familie'', zei Tineke Bartels, trainster én moeder van Imke. De amazone zelf: ,,Dit succes geeft misschien wel meer voldoening dan de medailles bij eerdere kampioenschappen.''

In Hongkong raakte Sunrise geblesseerd tijdens de huldiging van de landenwedstrijd. Schellekens moest zich vervolgens terugtrekken voor de individuele strijd. Daarin was ze medaillekandidaat. ,,Het was een ongelooflijk 's-h-i-t'jaar'', kijkt ze terug. ,,Nou ja, ik moet zeggen dat het zilver dat ik nog met de equipe won wel iets goedmaakte.''

Al in Hongkong stelde de dierenarts de diagnose. Sunrise zou er vijf maanden uit zijn. ,,Ik wist meteen waar ik aan toe was'', zegt Schellekens. ,,Daarna zijn we voorzichtig begonnen. Ik geloofde er in. Twijfels kwamen pas na de eerste twee wedstrijden. Sunrise bleek te gespannen en ik reageerde daar verkeerd op.''

Het kwam goed. Tineke Bartels: ,,De basisprincipes weet een paard na een half jaar nog wel. Vooral de communicatie moest echter worden hersteld. Aanrakingen komen na een periode van rust minder scherp door. Ten dele moet je daardoor wel opnieuw beginnen. Dat wisten we en daardoor zijn we niet in paniek geraakt.''

Daarbij was de ervaring die de familie in de sport had cruciaal. Vader Joep Bartels heeft baanbrekend werk verricht voor de sport. Tineke reed in de equipe toen Oranje op het WK van 1986 zijn eerste na-oorlogse medaille won, zilver in Toronto. Ook bij het eerste olympische succes, in 1992 te Barcelona, zat ze in de equipe.

,,Iedereen wist dat Sunrise een half jaar nodig zou hebben'', verklaarde Tineke Bartels. ,,Die tijd hebben we er voor genomen. Anders was het niet gelukt. Wij vonden het ook onze taak. Als paardenvrouw zit zoiets in je. Zie het als een soort van missie. Als ik het dier hier nu zie lopen doet me dat enorm goed. Het doet de hele familie goed.''

Op het vorige EK won Imke Schellekens goud in de landenwedstrijd en twee keer individueel brons. Ze was de 'vaste' nummer twee van Nederland. ,,Die positie heb ik nu niet meer. Dat komt niet door Sunrise. Het komt omdat we er twee zeer sterke combinaties bij hebben gekregen. Dat is alleen maar goed. Ik ben er trots op in het team te mógen rijden.''

Verwant artikel:

[VN] EK Dressuur: eerste klap is een daalder waard (Imke 73,14%)

dym_whis2

Re: Imke: een medaille voor de hele familie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 18:41

Zo super van imke en mooi dat het nu weer beter gaat met sunrise

ripoboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:44

weer een super prestatie!!!

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 22:59

Klasse!!!!!!!!!!!

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 07:32

Top!!! :D

Lexion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:19

Ze zijn geweldig goed onze ruiters van het Nederlandse team. Zeker bewondering voor Imke dat ze nu toch weer terug is op topniveau!

dunemole

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:48

Imke is ook een echte lieverd,ze verdient het!

sammmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 18:56

Hoera!! Guess who'S BACK!