Ruitertoerisme kent enorme groei in Limburg en Vlaanderen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Ruitertoerisme kent enorme groei in Limburg en Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 08:08

www.nieuwsblad.be

De Limburgse Kempen heeft een nieuwe routekaart voor ruiters. Toerisme Limburg wil nog meer het ruitertoerisme in Noord-Limburg promoten met gratis acties. En tegen november zullen ook pony's gehuurd kunnen worden.

De Limburgse Kempen met z'n vele bossen is de uitgelezen plek om paardentoerisme te organiseren. Vorig jaar werden al enkele routes voorgesteld in Bosland in Eksel. Vandaag wil Toerisme Limburg het paardentoerisme in de Kempen nog meer promoten. 'Paardrijden wordt het nieuwe fietsen in Limburg', zegt gedeputeerde van Toerisme Sylvain Sleypen. 'Het ruitertoerisme zit in de lift. En we zijn de eerste en voorlopig enige provincie die van paardrijden een volwaardig toerismeproduct heeft gemaakt. Om het ruitertoerisme in de Limburgse Kempen nog verder te ontwikkelen hebben we de nieuwe routekaart uitgebracht met 400 kilometer aan toeristische paden voor ruiters in de Limburgse Kempen, waaronder in Peer, Overpelt, Neerpelt, Hamont-Achel, Lommel en Hechtel-Eksel en nog eens 150 kilometer in het Nationaal Park Hoge Kempen.' Behalve dat kregen ook 79 uitbatingen het label van ruitervriendelijkheid, waaronder vijftig cafés en 29 logies. Dat zijn er al 25 mee kan vorig jaar.

De kaart telt ook dierenartsen en hoefsmeden. Om de ruiters kennis te laten maken met het ruiterroutenetwerk en het ruitertoerisme in Limburg lanceert Toerisme Limburg opnieuw de actie 'Je paard slaapt gratis'. Vorig jaar sliepen al zo'n zeshonderd paarden gratis in onze provincie. De Nationale Vereniging voor Ruitertoerisme juicht de initiatieven van de provincie Limburg alleen maar toe. 'We organiseerden dit weekend een ruiterevenement in Goolderheide in Bocholt. Het was de eerste keer dat we onze leden vijf uitgestippelde routes van verschillende lengtes konden aanbieden', zegt voorzitter van de NVR Jan Boschmans. 'Limburg is de eerste provincie die zich toespitst op het ruitertoerisme. Dat toerisme zal in de komende jaren nog stijgen.

Vlaanderen kent vandaag 200.000 paardenliefhebbers, waaronder 15.000 ruitertoeristen. Mensen kiezen steeds vaker voor een rustgevende vakantie in eigen land. Te paard door de bossen trekken is enorm rustgevend en brengt ons wat dichter bij de natuur. De grootste zorg van de ruiters is of zijn of haar paard wel goed zal zitten. Is er een weide, een stalling met stro en water, kan ik een picknick bestellen om mee te nemen, dat zijn de grootste zorgen van de ruiters. Met de ruitervriendelijke labels weet de ruiter meteen waar hij terecht kan. En zeker de actie 'je paard slaapt gratis' is geslaagd, zo moeten we ons geen zorgen maken dat het meebrengen van een paard veel te duur zal worden.'

De nieuwe ruiterkaart werd in Goolderheide in Bocholt voorgesteld. 'We zijn zelf paardenliefhebbers en merkten dat er steeds meer vraag was naar paardenlogies. We hebben vandaag twaalf stallingen en krijgen toch bijna elke week ruiters over de vloer. Ik wil zeker in het project van paarden- en ponyverhuur stappen', zegt Freddy Coninx van Goolderheide. Toerisme Limburg wil met dit initiatief vooral gezinnen kennis laten maken met het ruitertoerisme en er een kindvriendelijke natuurbeleving van maken. 'We mikken op telkens een verhuurlocatie in de gemeenten Bocholt, Meeuwen-Gruitrode, Neerpelt en Peer. We zullen de aankoop van de pony's subsidiëren', besluit gedeputeerde Sleypen.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 09:17

Mmmmm het mooie Limburg!!! Daarom wonen wij hier ook! :D

Zeker een aanrader om eens hier je vakantie te houden. Rust, mooie natuur, zeer aardige mensen, lekker eten :Y) en niet te vergeten een pintje!

femmiel

Re: Ruitertoerisme kent enorme groei in Limburg en Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:57

Precies PhiaBink :)
Lekker rustig mooie natuur lekker eten limburgse vlaai :D

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:36

En dat prachtige gezang! :D

Maar ontopic: k zou dat eigenlijk graag eens doen met m'n paardje naar de limburg!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:16

Sin schreef:
En dat prachtige gezang! :D

Maar ontopic: k zou dat eigenlijk graag eens doen met m'n paardje naar de limburg!

Dat is echt een aanrader!!! moet je echt een keer doen!

alissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:40

Nebraska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 08:27

:D :D :D
HET IS EEN KWESTIE VAN GEDULD...RUSTIG WACHTEN OP DE DAG DAT HEEL HOLLAND LIMBURGS L*LT!!!!

8-)

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:17

Nebraska schreef:
:D :D :D
HET IS EEN KWESTIE VAN GEDULD...RUSTIG WACHTEN OP DE DAG DAT HEEL HOLLAND LIMBURGS L*LT!!!!

8-)

Weet je hoeveel dialecten hier zijn 8-)
We dachten 3 jaar gelden naar Belgie te zijn verhuisd. Waar wij wonen, iets onder Weert, moet je je Duitse taalknopje opzetten. Dan versta je het redelijk. Nu verstaan we het voor 80%. Af en toe vragen we of ze met ondertiteling willen praten :D

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 18:29

Wij zijn dan ook om die reden in Juli 5 dagen naar de Limburgse Kempen gegaan :j
Met 7 paarden en evenveel ruiters, overnachting in Neerpelt en echt echt echt keihard genoten.

knooppuntennetwerk was ook super in orde, tot het ding ons NL instuurde en daar de boel misliep :P maar we zijn thuisgeraakt :')

aargh, ik wil terug.... waren eigenlijk echt zowat de 5 mooiste dagen van mijn leven op de gewrichtspijnen na :')
En zelf mijn paard genoot zichtbaar van de mooie omgeving, sightseeing :P

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:23

Mijn paard heeft vorig jaar ook gratis gemaft in de Limburg...

Was echt een super vakantie, prachtige omgeving en schitterende ruiterroutes.

We hebben uiteindelijk 150 km gereden op drie dagen, de tweede dag hadden we ons een beetje misrekend in de kilometers :+
Maar het was echt de moeite waard, we hebben ons geweldig geamuseerd!

Nebraska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 08:08

PhiaBink....zoveel dialecten in Limburg.....i know, ik ben ervaringsdeskundige ;)

"Het is een kwestie van geduld...limburgs l+lt" is een liedje van Rowwen Heze

Dat er zoveel verschillen zijn komt door de ligging, eventuele natuurbarrieres en ook door de geschiedenis b.v bij welk graafschap je hoorde.
Maar ik kan me voorstellen dat als je niet uit de regio komt het soms wel lastig is.

groetjes en halt dich!!! :D
Nebraska

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:54

Nebraska schreef:
PhiaBink....zoveel dialecten in Limburg.....i know, ik ben ervaringsdeskundige ;)

"Het is een kwestie van geduld...limburgs l+lt" is een liedje van Rowwen Heze

Dat er zoveel verschillen zijn komt door de ligging, eventuele natuurbarrieres en ook door de geschiedenis b.v bij welk graafschap je hoorde.
Maar ik kan me voorstellen dat als je niet uit de regio komt het soms wel lastig is.

groetjes en halt dich!!! :D
Nebraska

Liedjes kende ik al voor dat we ooit hadden gedacht in het mooi Belgie neer te strijken.

Maar eh. Woar woont U dan :D

Nebraska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 10:53

Hihi U??
Ik kom uit noord-limburg....

greetz
Nebraska

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 11:00

Ja ik heb de kaarten nu voor me liggen! In de herfstvakantie gaan we, maar wij hebben geluk we liggen er vlakbij :D

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 11:09

leuk, Jammer dat het blijkbaar aan het gedeelte waar ik in noord-limbrug woon voorbij gaat. Er valt hiet niets van de merken.

Maar voor iedereen je moet echt eens een keer in limburg komen rijden

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 11:14

Das niet zo ver weg, dan moet ik toch ook maar eens gaan kijken daar :D
Ik vind het alleen jammer dat ze in België altijd zo hard rijden, en zo weinig veilige ruimte hebben langs de drukke wegen om met het paard te lopen.

Ik vind het zuiden van Limburg trouwens mooier om te rijden, das zeker een aanrader :j Heel veel heuvels en bergen, en een prachtig uitzicht.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 11:15

mystictinker : is waar :j maar als je op het ruiterroutenetwerk blijft kom je die drukke wegen zo goed als niet tegen natuurlijk ;)

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 11:17

ik woon in brunssum,
en wat ligt daar???
de brunssummerhei,
prachtig groot stuk bos,
in epen kun je ook heerlijk uitrijden.

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 11:20

HUBSE AL GESJREVE 75 BREEVE :D

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 11:31

ich zaan koom us in limburg rieje.

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 11:42

Mejoah super sjoen provincie :D

DientjeChico

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:17

Waar zijn deze ruiterroutes verkrijgbaar? Wie heeft er tips voor een rustige route met weinig verkeer/drukte?
Staat er op deze ruiterroutes ook aangegeven of het voor mennen en/of ruiters geschikt is?

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:24

volgens mij kan je ze bestellen via Toerisme Limburg :j
anders eens even een pb sturen naar marahorse van op bokt want zij heeft er dit voorjaar besteld :j , wij zijn naar neerpelt geweest deze zomer en heel weinig verkeer als je de routes volgt :j

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 23:05

Bij de VVV kan je ruiterroutes kopen/bestellen.
Neerpelt - Peer (Belgie) is een heel mooi gebied. Je kan ook de mijnroute volgen bij Roermond. Je gaat dan ook Duitsland een stukje in. Er zijn heel veel routes. Bestel wat kaarten en trek je plan.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 19:52

Haha ich woan in ees doa hasse vuel bos enzoe mer doa moach se neet mit t peerd rin, anges kries se ne boete . Mer went t peerd in conditie is kenst te mekkelijk mit um noa t vielener bush goa, da has se ne sjunne toch jemaat va ing par stont