Nienke van Roekel met overmacht juniorenkampioene Eventing

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Nienke van Roekel met overmacht juniorenkampioene Eventing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 07:42

http://www.knhs.nl

Afbeelding
Madeleine Brugmanl.
foto door 0ojannekeo0

Nienke van Roekel is tijdens Outdoor Helvoirt met veel overmacht Nederlands kampioene eventing bij de junioren geworden. Met Parcival bleef ze concurrentie een straatlengte voor. De amazone uit Ede bekroonde haar titel met een vierde plaats in de goedbezette internationale CIC1*.

Het NK eventing voor junioren maakte deel uit van de internationale CIC1*. Van Roekel begon sterk met een zevende plaats in het complete dressuurveld, overigens gedeeld met titelverdedigster Henrieke Boonzaaijer, die dit keer Viper zadelde. Dankzij een foutloos springparcours klom Van Roekel op naar de vijfde plaats in het tussenklassement. Maar een eventingwedstrijd, de meest veelzijdige hippische discipline, is pas beslist na de cross. Boonzaaijer kreeg met haar nieuwe paard – ze rijdt hem pas enkele weken – in het springparcours twee springfouten en in de cross twee weigeringen. Debutant Jorn van Zwambagt, die goed in het spoor van de koploopster was gebleven, kwam met Farrassi Z (v. Polanski) ten val bij hindernis 16. Deze hindernis vormde in combinatie met hindernis 15 de scherprechter in het parcours.

Hindernis 15, de eerste van twee steilsprongen haaks op elkaar, werd uit het traject gehaald nadat de Nederlandse Michelle Schager daar lelijk ten val kwam. De amazone kwam, zo bleek in het ziekenhuis, met de schrik vrij.

Gemaakt voor eventing
Van Roekel had met haar twaalfjarige Parcival (v. Karandasj) geen enkel probleem met de crosshindernissen. Ze finishte slechts twee seconden buiten de tijd en werd daarmee overtuigend Nederlands kampioene en vierde in het internationale eindklassement. ‘Kampioen worden is natuurlijk leuk, maar het is nog leuker als je ook écht een goed resultaat neerzet. Parcival loopt dit seizoen heel goed. Ik probeerde die lijn vast te houden en zo goed mogelijk te rijden. Maar een foutje is zo gemaakt. Hij liep in alle onderdelen super. In de cross wil hij zo graag, ik hoef hem alleen maar tegen te houden. Het lijkt wel of hij voor dit werk gemaakt is. Het is een kick om op zo’n fijn paard te mogen rijden’, aldus de kampioene. Ze rijdt Parcival sinds een jaar. ‘Ik heb nog een paard voor eventing en verder enkele springpaarden. Het eventingpaard is een zesjarige, met hem heb ik het dit hoogseizoen rustig aan gedaan. Hij kan in het najaar weer aan de bak. Eventing kost zoveel tijd. Ik denk dat ik me beter op een paard kan focussen, dan twee paarden half te doen’ , aldus de 5-HAVO-scholiere.

Van Roekel en Parcival kunnen zich gaan opmaken voor het EK half september in Waregem, België. Mogelijke kandidaten voor dat EK zijn verder de zilveren en bronzenmedaillewinnaars van het NK: Peter van Kemenade (17) met zijn nieuwe aanwinst Urbana (v. Oramé) en de pas vijftienjarige Pien Ullings met routinier De Roosberg’s Unforgettable (v. Saygon).

De CIC1* werd gewonnen door A-kaderlid Madeleine Brugman met Edino. Zij werd met Sundancer ook tweede in de door de Duitse Sandra Auffahrt met Lord Lauries gewonnen CIC2*.

Uitslag NK eventing voor junioren:
Outdoor Helvoirt, CIC1*, 22-23 augustus 2009

1. Nienke van Roekel (Ede) Parcival 50,7
2. Peter van Kemenade (Steensel) Urbana 72,9
3. Pien Ullings (Bavel) De Roosberg’s Unforgettable 75,5

Anoniem

Re: Nienke van Roekel met overmacht juniorenkampioene Eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 07:56

Was gister zeker een mooie wedstrijd!

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 08:13

Mooie resultaten! Jammer dat wij er dit jaar niet hebben kunnen rijden!

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 08:20

Leuk dat Pien Ullings toch nog 3e is geworden. Vooral na haar vreemde dressuuruitslag waarbij de beide juryleden onderling maar liefst 26 punten met elkaar verschilden. Maar haar foutloze cross maakte gelukkig veel goed. Ik heb haar gisteren in de cross gezien. Zelfs hindernis 16 nam ze foutloos voordat die uit het parcours werd gehaald. Wel jammer dat ze vlak voor die hindernis een tijdje moest wachten, haalt je wel uit je concentratie lijkt mij. Ik heb er daar ook een paar lelijk over de kop zien gaan, terecht dat die hindernis eruit gehaald werd vond ik.
Hoe wordt het trouwens verrekend met de tijd als er tijdens de cross een hindernis uit een parcours gehaald wordt?
Krijgen de combinaties die hem al gesprongen hadden compensatie?

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 08:57

wow wat super van nienke!

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 09:28

robin_hood schreef:
Leuk dat Pien Ullings toch nog 3e is geworden. Vooral na haar vreemde dressuuruitslag waarbij de beide juryleden onderling maar liefst 26 punten met elkaar verschilden. Maar haar foutloze cross maakte gelukkig veel goed. Ik heb haar gisteren in de cross gezien. Zelfs hindernis 16 nam ze foutloos voordat die uit het parcours werd gehaald. Wel jammer dat ze vlak voor die hindernis een tijdje moest wachten, haalt je wel uit je concentratie lijkt mij. Ik heb er daar ook een paar lelijk over de kop zien gaan, terecht dat die hindernis eruit gehaald werd vond ik.
Hoe wordt het trouwens verrekend met de tijd als er tijdens de cross een hindernis uit een parcours gehaald wordt?
Krijgen de combinaties die hem al gesprongen hadden compensatie?

Hindernis 15 is eruit gehaald, dus Pien hoefde alleen 16, zij was dan de eerste die niet meer over 15 moest. Heeft ze dan wel een half uur voor moeten wachten. Wat ik begreep wordt er niks verrekend, en is het gewoon pech als je die hindernis wel hebt moeten springen.

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 10:58

Ze moest al vroeg starten en die hindernis 15 is er pas later uitgehaald. Zij heeft allebei die steilsprongen nog gemaakt bij die haakse hoek. Maar dat was dus 15 i.p.v.16 begrijp ik? Ze heeft voor hindernis 15 een paar minuten moeten wachten. Pas later op de ochtend was er die flinke valpartij op diezelfde sprong waardoor die hindernis eruit gehaald werd en inderdaad de hele wedstrijd langere tijd werd opgehouden.
Daarom vroeg ik me af of er iets wordt verrekend want als Pien die hindernis ook niet had hoeven springen dan was ze wellicht zelfs nog hoger geeindigd.

g0otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 11:25

Nee dat is niet verrekend!

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 11:51

Beide steilsprongen hadden een apart nummer, 15 en 16 dus ;). De eerste met nummer 15 is eruit gehaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:03

Wat ik heb begrepen, werd er wel een correctie toegepast nadat de hindernis eruit is gehaald!

Nog mensen bij hindernis 17 (1ster) en hindernis 19 (2ster) geweest? Ik was daar hindernisjury

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:19

Zover ben ik nooit gekomen Tess, ik was publieksbegeleiding bij de waterbak, en heb de ochtend bij hindernis 15/16 (1ster) doorgebracht.

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:00

g0otje schreef:
Nee dat is niet verrekend!

Gebeurd zoiets normaal wel dan?
Ik weet dat als je opgehouden wordt in de cross dat het vaak heel correct verwerkt wordt.
Wel vervelend voor degene die er wel met hangen en wurgen doorheen gekomen zijn dat zo'n rottige hindernis er daarna pas uitgehaald wordt.

Als het kalf verdronken is, dempt men de put, dus.

g0otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:11

Hindernis 15 en 16 was een combinatie van twee stijlsprongen die schuin gesprongen moesten worden op 1 galopsprong. De hindernis was echt niet TE moeilijk, maar wel technisch.
Hindernis 15 werd er halverwege dus uitgehaald, nadat er twee vallen waren op deze combinatie van hindernissen.
Op dat moment hadden er al velen de hindernis wel goed gepasseerd.
Degene die een weigering kregen op de combinatie die werd teruggetrokken.

Overigens hoefde je als je goed reed niet met hangen er wurgen door de combinatie te komen ;)

De mensen die opgehouden werden door de val, zijn natuurlijk wel in tijd gecorrigeerd. De tijd werd niet gecorrigeerd. Ook niet voor degene die hem wel gesprongen hadden.

Over de gehele wedstrijd waren er helaas wel veel fouten in het berekenen van de tijden van de deelnemers, maargoed dat gold voor veel deelnemers en daar was helaas niets aan te doen.
Laatst bijgewerkt door g0otje op 24-08-09 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:15

Ok, duidelijk, bedankt voor je uitleg Margo en nog van harte met je goede resultaat! (op naar Lion ??)

g0otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:50

Wie weet ;). dat hangt van Varsseveld af. Ik hoop het wel natuurlijk :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:54

Ik was er gister ook bij, samen met Haike was ik hindernisjury!

Het was een geslaagd weekend! Zaterdag heb ik bij de dressuur geschreven, savonds een mooi feestje gehad!

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:30

Het was weer een top wedstrijd!
Helaas had mn neef 2x een weigering op de waterbak ( eerste hindernis van de waterbak, was niet moeilijk maar het zat een beetje tussen zn oren dat hij er echt overheen moest omdat ie er vorig jaar okal weigerde.. maar ach volgende keer beter!)
Het feestje was idd erg leuk, heb me wel gelachen :)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:43

Eerste hindernis van de waterbak in de 2ster? Want daar stopten er veel op hoor.

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:52

Ja daar stopte er idd veel. Het was ook de 2ster die ik bedoelde ;)
( met het oranje cap hoesje met zwarte stippen :+ dat is mn neef :)) )

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:53

Heeft er iemand foto's gemaakt? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:11

Ik heb wat impressie foto's meer niet.

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:12

0ojannekeo0 schreef:
Ik heb wat impressie foto's meer niet.

Wil je die misschien sturen? Of heb je een topic :)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:14

Kirstjuhh schreef:

Volgens mij gezien, was vrij laat op de dag, kan dat?

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:15

veerledec schreef:
Kirstjuhh schreef:

Volgens mij gezien, was vrij laat op de dag, kan dat?

Ja :) rond half 4 kwam hij langs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:29

Welk nummer had hij?