Deelnemers aan Paardenvierdaagse trotseren enorme hitte

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Deelnemers aan Paardenvierdaagse trotseren enorme hitte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 07:25

www.destentor.nl

Zwem -, fiets- , en wandelvierdaagsen. Ze prijken volop op de regionale agenda's. Maar een paardenvierdaagse? Nee, die kende de regio nog niet. Gisteren ging de eerste editie van de Paardenvierdaagse Barchem van start.

Zowel aanspanningen als ruiters, 75 in getal, gingen vanaf uitvalsbasis camping De Heksenlaak op pad. En met succes. De eerste dag die richting Gelselaar en Geesteren voerde telde geen uitvallers. Hoefsmid Win de Groot uit Warnsveld had grotendeels een werkloze dag. Bij slechts een paard moest De Groot in actie komen. Een van de hoefijzers had losgelaten. Hij besloeg het ijzer vakkundig. De warmte vormde gisteren geen belemmering voor mens en dier. ,,Gewoon een extra drinkstop inlassen en je tempo aanpassen", zo verklaarde Herbert van Druten (39) uit Vorden. Wegens een blijde geboorte moest hij onlangs van deelname aan de Paardenvierdaagse in Epe afzien. "Daar ben ik steevast in juni altijd te vinden. Barchem is een perfecte vervanging", zo verklaart Herbert als hij met zijn partner Kirsten Baars zijn 8-jarige ruin Ukaz opzadelt.

Voor tweederde deel bestaat de deelname uit ruiters 'onder het zadel'. Ruim 25 aanspanningen gaan tot en met zaterdag op pad voor de bijna dertig kilometer lange tochten. Een van hen zijn Gerard en Annelies Looman uit Gaanderen. Nog nimmer nam het tweetal aan een Paardenvierdaagse deel. Twee jaar geleden stapten beiden voor het eerst op de 'bok'. ,,We laten ons vandaag verrassen", zegt Annelies. ,,We gaan genieten van de omgeving. Die kennen we namelijk niet. Onze route zal dan ook veel staptrajecten kennen. En dat is voor het paard met deze temperaturen ook wel niet zo lekker."

Veel ruiters en aanspanningen reden met hun paarden met vliegdekens. Zeker vandaag zullen die nodig zijn zo is de verwachting Jo Bats, voorzitster van de organiserende commissie van Menvereniging De Bergmenners.

De deelnemers gaan namelijk richting natuurgebied Het Grote Veld. ,,En dan zijn er veel van die bloedzuigende insecten te verwachten. Anti- spraymiddeltjes helpen bij deze temperaturen niet omdat de paarden snel zweten."

In verband met de voorspelde tropische temperaturen is de starttijd voor de vierdaagse vandaag met twee uur vervroegd. Vanaf acht uur kunnen vanmorgen de ruiters en aanspanningen op pad.

De Commissie Paardenvierdaagse Barchem heeft verder geen extra maatregelen getroffen. Bestuurslid Marja Ribbers: ,,We hebben dagelijks twee rustlocaties waar voor de paarden voldoende drinkwater is. De deelnemers zijn zelf verantwoordelijk voor hun dieren. Men heeft ruim voldoende de tijd om de rit over dertig kilometer binnen de tijd af te leggen."

Medisch houden op vrijwillige basis Steven van Kessel van Dierenartsenpraktijk Bekenland uit Geesteren en oud-veearts Piet den Hartog uit Borculo ook een oogje in het zeil. Op advies liet een van de ruiters gisteren haar paard op stal. Vandaag verschijnt de amazone wel aan de start.

Arabesk

Re: Deelnemers aan Paardenvierdaagse trotseren enorme hitte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 07:44

Als het zo warm is, kun je beter in de schaduw een boekje gaan lezen :+

Dan ga je toch niet sporten? :D

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 07:50

Waarom wist ik dit niet,... :( had er graag aan mee gedaan! Lijkt me inderdaad leuk!

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 08:03

Wij hadden ons ook ingeschreven maar zijn gister niet gestart de route was 30 km en bij 30 graden zonder koelingsplaatsen ga ik mijn paard dat niet aan doen. mooi dat de rest het wel leuk heeft gehad :) Van de vervroegde starttijd lees ik nu pas :\ voor vandaag maar morgen en zaterdag rijden we denk ik wel mee

anne_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 08:49

Bij ons doen ze al een paar jaar paardenvierdaagse, ofnouja, een dorpje verderop ;)

avanti2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:24

Paardje en ik hebben vandaag wel meegereden 8-) was een erg mooie route,en gelukkig veel door het bos en over lanen, waar het lekker waaide en schaduwrijk was! Wel rustig aan gedaan natuurlijk... Mijn vader heeft me gegroomd :D, na onze eerste endurance (Soest jl) wist hij hoe het moest, dus konden we lekker koelen tijdens de pauzes, vond Rubelle toch wel errug lekker!!! Bij de trailer was het wel bloedjeheet!!! De organisatie had het prima voor elkaar, er waren 2 afspuitplaatsen bij de finish en ook tijdens de rustpauzes was er voldoende water en schaduw, gelukkig!
Ook de route was superduidelijk aangegeven, dus voor iedereen die nog twijfelt, ik vind het een aanrader!!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 17:47

Nimber schreef:
Wij hadden ons ook ingeschreven maar zijn gister niet gestart de route was 30 km en bij 30 graden zonder koelingsplaatsen ga ik mijn paard dat niet aan doen.

Over 30 km. kalm aan bij 30 graden moet nu ook weer niet overdreven worden.

Leg er een dek onder wat het zweet áfvoert, liefst met een open bovenzijde (boven de ruggengraat).
Zorg dat het paard met een lekkere ronde cellulosebuik = electrolytenvoorraad, vertrekt.
Rij desnoods met een hsm en blijf onder de waarden waarbij jouw paard zich bovengemiddeld inspant.

Maak ook níet de fout met water te gaan gieten zoals je vaak ziet; dat isoleert alleen maar.
Veeg het zweet weg met een zweetmes, dat is veel effectiever.
Als je dan nóg wil koelen, dan beetje natmaken en de overtollige nattigheid ook weer wégvegen.

Nogmaals. Is geen probleem voor een normaal gezond NL paard in goede conditie.

hc

Suz24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:08

Ik heb zelf gisteren meegereden met de vierdaagse in Barchem en zaterdag rij ik ook. De tussenliggende dagen heb ik helaas geen vervoer en ik vond het ook wel wat zwaar voor mijn pony om meteen 4 dagen te rijden. Ze is net 5 geworden en wel op conditie getraind, maar niet zo goed als ik had willen doen. Ook was ze nog nooit op een terrein van een groot evenement geweest. Ze keek wel even rond naar al die paarden, mensen, trailers e.d. maar was wel heel braaf.

We waren 's ochtends als eerste vertrokken, maar we kwamen niet eens als eerste bij de eerste rustplaats. We hebben het dan ook lekker rustig aan gedaan en hebben goed om ons heen gekeken naar de mooie omgeving. Helaas ging de eerste rit vrij veel langs wegen, maar de organisatie vertelde ons dat dat tot de eerste dag beperkt zou blijven. We zijn onderweg, vanwege ons lage tempo, regelmatig ingehaald door diverse aanspanningen, maar we kwamen toch steeds dezelfde mensen tegen bij de rustplaatsen, die netjes verzorgd waren. Na afloop van de rit lekker mijn pony helemaal afgespoten en meteen met de trailer weer naar huis.

Ik was 's avonds wel erg moe, maar vind het toch jammer dat ik vandaag en morgen niet mee kan rijden. Gelukkig zaterdag nog wel, al heb ik dan niemand om mee op te rijden. Dus mocht er iemand zaterdag rijden die een laag tempo aanhoudt...ik hoor het graag!

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 20:47

Ook wij zijn er gisteren en vandaag geweest. Aangespannen met een tweespan.
Qua temperatuur viel het mij erg mee. Doordat het eigenlijk nog wel behoorlijk waaide is de gevoelstemperatuur toch lager.
Vanmorgen was het daarnaast ook nog eens bewolkt, waardoor de zon niet heel fel was. Goed te doen dus, zeker omdat we ook vroeg konden starten.
Wel hebben we natuurlijk ons tempo aangepast. De paarden lekker op hun eigen tempo laten draven, maar daarnaast ook veel lekker stappen. Ze waren aan het eind van de rit niet eens echt nat bezweet en konden het onderweg ook goed volhouden.
Water was onderweg bij de rustpunten genoeg te krijgen, daarnaast hadden we ook zelf nog wat bij ons op de wagen. Dat laatste was vanmiddag wel even fijn, want toen we terug kwamen op de camping was net de waterpomp eruit geknald, dus zaten we even een half uur zonder water. Nu konden ze in elk geval even drinken en afspuiten hebben we dus drie kwartier later gedaan toen het water het weer deed. Vonden de paarden niet erg, die konden ondertussen mooi grazen op het veld daar.

Verder sluit ik me aan bij de woorden over goed georganiseerd en netjes.
Enige wat voor ons wel een verschil is met wat wij hier in het Woold gewend zijn is de prijs.
Die is hier toch anders. In het Woold betaal je voor vier avonden (ritten van ong. 25 km met onderweg 1 keer drinken) €15,- per aanspanning.
In Barchem is het €55,- voor vier dagritten van 30 km met 1 keer drinken. Bij de tweede stop betaal je zelf.
Nu is het natuurlijk maar net wat je gewend bent, maar dat was toch iets wat ons opviel.

Suz 24: Mocht je niemand hebben om mee op te rijden, mag je altijd met onze aanspanning meerijden. Wij houden ook het tempo vrij laag. Stappen veel.

Voor degene die ons nog wil bewonderen op tv: TV Gelderland heeft bij ons op de wagen gefilmd: Het is weliswaar maar een kort stukje, maar die paarden met die blauwe ridderkostuums zijn van ons :D

EP4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:09

Op uitnodiging van de organisatie komt "Epe" morgen ook in Barchem kijken.
Met het enthousiasme dat de organisatie bij de voorbereidingen al liet blijken, moet het wel een grandioos succes worden in Barchem.
Laten we het over de prijs niet hebben. Je krijgt vier prachtige ritten, compleet verzorgd, elke dag een middagvullend programma en allemaal blije mensen om je heen. Zet dat eens af tegen een dressuurproefje à € 10,00 waar je 6 minuutjes in de baan mag rondtoeren en wat een groot gros chagrijnige mensen oplevert.... :Y)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:02

EP4D schreef:
Zet dat eens af tegen een dressuurproefje à € 10,00 waar je 6 minuutjes in de baan mag rondtoeren en wat een groot gros chagrijnige mensen oplevert.... :Y)

_O-

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 19:55

Wij zijn gister thuisgekomen vanuit Barchem. We hebben het super gehad! Perfecte organisatie en een leuke sfeer. Eerste dag hebben we niet gestart (paard was gestoken, dus had een dikke neus). Moet eerlijk zeggen dat ik dat ook niet heel erg vond met die hitte.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 21:08

Ook mijn zusje en een vriendin hebben alle 4 de dagen meegedaan met de 4daagse in Barchem. Mijn vriend en ik hebben gegroomd en hebben langs de route foto's van hen gemaakt! :D
De organisatie was echt fantastisch en de route was erg mooi. Volgend jaar doen ze vast en zeker weer mee! :j

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 21:10

vast de enige met geen leuke ervaring :D

Wij zijn na de eerste 2 dagen wel gestart en hebben het vast niet getroffen denk ik dan maar.... we kwamen 5 voor 2 aan en om 2 uur sloot de start snel stempel halen en paarden gezadeld.Kregen enorm veel commentaar van iemand van de organisatie waarom we niet net als het gros van de mensen 's morgens gestart waren. (Euh sommige mensen moeten ook werken ??? )Tja als je liever wil dat mensen voor 13 u ofzo starten zet dan niet dat je voor 14 u gestart moet zijn. Uieindelijk 14.04 vertrokken. Eesret stuk goed doorgereden omdat de organisatie al vertelde dat we nu waarschijnlijk geen rustpauze en geen verkeersregelaars zouden treffen.

Onderweg 2 aanspanningen ingehaald die WEL voor 14u vertrokken waren maar ondanks dat op een enkele(gevaarlijke) oversteek idd al verkeersregelaars weg.

Belachelijk na die dure inschrijving dat je nog moet betalen op 1 stop terwijl je 2 bonnetjes krijgt voor de andere stop :?
geef dan een bonnetje per stop af.

De laatste paar KM kwam er een auto naast ons rijden of we GPS hadden en op GPS verder wilden rijden zodat zij de route konden afbreken het was toen 17.10!!!!!! De rest van de Rit heeft de auto stapvoets achter ons gereden tot hij weer naast ons reed . De mensen vertelden dat we nog een keer links en rechts moesten en dat zij verder gingen om de bordjes op te ruimen. De aanspanningen achter ons hadden vast GPS....
laatste stuk dus zonder bordjes gereden en iets voor half 6 waren we binnen. Volgens de website moet je voor 18.00 binnen zijn dus wederom onzinnig dat vanaf 17u al het laatste deel van de route wordt afgeruimd.
Nadat wij waren afgemeld en onze 'klacht' op papier hadden gezet en weer richting de trailers gingen kwamen de laatste mensen pas binnen.

Volgens de site hoef je je niet af temelden ik citeer "Ik wil eigenlijk maar één of 2 dagen meerijden. Kan dat?
Ja hoor. U kunt zich op de gewone manier inschrijven en zelf bepalen op welke dagen u meerijdt."
de mensen waar wij ons bij aanmelden zeiden dat we ons per dag hadden moeten afmelden :?

Wij zijn denk ik teveel verwend met Epe dat Barchem zo tegen viel maar met name het stuk door de woonwijk en de enorme hoeveelheden verharde wegen heeft ons doen besluiten om zaterdag ook niet meer te starten.En voor ons nooit meer Barchem.

EP4D proefjes zijn hier maar tussen de 7 en 8 euro het plezier dat ik daar mee beleefd weegt echt niet op tegen deze negatieve ervaring van 55 euro.Zonde van het geld.

Wij houden het toch maar bij de Eper4daagse

Huertecilla mijn paarden zijn het niet gewend met die hitte rijd ik hooguit een half u rustig aan en geen uren vandaar mijn keuze om ze de eerste 2 dagen niet te starten

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 09:17

Nimber: Ronduit belachelijk dat jullie zo hebben moeten rijden. De officiele starttijden waren gewoon tussen 10.00 en 14.00, binnen zijn voor 18.00, dus wat dat betreft had de organisatie dit niet zo mogen doen.
Dan moet je idd de tijden vervroegen als organisatie.
Verder sluit ik me bij je aan voor wat betreft de bonnetjes.

EP4D: De gemiddelde dressuurproef kost hier idd ook ong. 8 euro.
Daarnaast vind ik niet dat je dit met elkaar kunt vergelijken. En of iemand daarnaast plezier beleeft aan die proefjes of veel met chagrijnige mensen te maken krijgt, tja, ik vind niet dat je daarover kunt oordelen. Dat jij dat niet leuk vind is persoonlijk, dat jij alleen met chagrijnige mensen te maken hebt is vervelend, maar daar heb ik hier in de buurt weinig last van.

Wat bij mij vraagtekens oproept is waarom moet het in Barchem €55,- kosten, terwijl we in het Woold voor precies hetzelfde toch echt €40,- minder betalen. Waar blijft dat geld?
Wat doet zo'n organisatie anders dan de organisatie in het Woold.
Of die €55,- teveel is, kan ik pas zeggen als ik dat weet. In mijn vorige bericht heb ik me daar ook niet negatief over uitgelaten. Ik vertel alleen dat het me opvalt.
Lezen wat er geschreven staat of lezen wat je wilt lezen is ook nog een verschil ;)

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:54

Ik en een vriendin hebben de 4 dagen ook meegereden! :D
Hebben ons prima vermaakt, ondanks de hitte.
Kwestie van aanpassen, paarden zijn prima in conditie, dus dat was ook goed te doen. :)

Nimber: jammer dat je het zo ervaren hebt.
De eerste dag zijn wij ook laat vertrokken, 13.45 reden we het terrein af. In Borculo kwam ook al een auto achter ons aan die de bordjes ophaalden.
Zijn gewoon rustig aan doorgereden, hebben ons ook absoluut niet laten opjagen. Was nog lang geen 18.00u, dus laat ze maar lekker wachten, aangegeven tijden zijn aangegeven tijden. Geen gezeur. :)

Ik heb dit jaar met Bronckhorst, Woold en Barchem meegereden.
Bij allemaal zit veel verschil.
In Bronckhorst was het pittig rijden (mede ook door het weer, 1 dag snikheet, andere dag alleen maar regen) vooral ook door de (voor mij) net te lange routes (rond de 35km).
Woold is allemaal vrij losjes, iedereen ziet maar hoe en wat, weinig controlepunten, vrij massale start, dus je wordt sowieso ingehaald en haalt zelf in (kan je als onrustig ervaren). Ook gaan ruiters en menners in tegengestelde richting, met mijn eigen rijpony ervaar ik dat als erg vervelend, maar de organisatie vind het ook prima als je met de menners meerijdt. Sommigen vinden de makkelijkheid prettig, sommigen minder.
Barchem was erg georganiseerd (te?) met controlepunten e.d. Wij startten iedere keer vrij laat, omdat we lekker rustig wilden rijden, zonder veel ingehaald te worden. Hierdoor werd ons bij élke oversteek gevraagd of we de laatsten waren. Ja, weten wij veel..? :?
Op een gegeven moment gingen ze er maar vanuit dat we de laatsten waren en braken op!

Ieder zijn ding!