´Het gegil vergeet ik nooit meer´

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

´Het gegil vergeet ik nooit meer´

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 15:28

http://www.ad.nl

Een op hol geslagen paard met een wagen veroorzaakte gisteren chaos in de Dordtse binnenstad. Ter hoogte van de Wijnbrug in de Wijnstraat liep het dier twee fietsers onder de voet. Hevig geschrokken omstanders verleenden eerste hulp.

Een getuige van het ongeluk kijkt met de schrik in zijn ogen naar een plas bloed op straat. Alsof hij daarmee zijn eigen herinneringen kan wegvegen, schuift hij wat zand over het bloed. Praten over wat hij gezien heeft, wil hij nog niet. ,,Ik heb te veel gezien,'' zegt hij geëmotioneerd. ,,Ik kan nu echt niks vertellen. Het is te vers.''

De medewerker van Netwerk is een van de omstanders die eerste hulp heeft verleend. Een fluorescerend oranje hesje in zijn hand zit volledig onder het bloed. Niet veel eerder verleenden medewerkers van de ambulance eerste hulp aan een zwaargewonde vrouw die daar op straat lag. Een ambulance bracht de vrouw naar het ziekenhuis.

Terwijl twee broeders een vrouw met één schoen opvangen in de ambulance, praat een agent iets verderop met een andere getuige. De man is al net zo aangeslagen. Ook AD-fotograaf Victor van Breukelen stond in de Wijnstraat op het moment dat het paard met de kar langszoefde. ,,Het was een bizar ongeluk,'' vertelt hij. ,,Het gegil dat ik hoorde was bijna surrealistisch. Vervolgens zie ik in een fractie van een seconde het paard met de wagen langskomen. De mensen in de kar stonden doodsangsten uit, terwijl een man op de wagen probeerde te springen om het paard te stoppen. Het gegil dat ik daar hoorde, vergeet ik nooit meer.''

Achter het lint van de politie-afzetting staat een Dordtse vrouw te trillen op haar benen: ,,Ik zat op het terras van Centre Ville toen dat dier er plotseling vandoor ging. Er was helemaal niets aan de hand. Opeens ging het paard er vandoor terwijl er een koetsier achter aan de wagen hing.''

Het is voor het eerst dat er een dergelijk ongeluk gebeurt sinds de stichting Stapvoets met paard en wagen door de binnenstad rijdt. Bestuurslid Gerard van Andel nam gistermiddag direct met zijn medewerkers door wat er was gebeurd. ,,Het is natuurlijk vreselijk, maar hier konden we echt niets aan doen. Er waren twee bevoegde koetsiers, een voor bij het paard en een achter, en de wagen stond op de handrem. Allemaal precies zoals het moet.''

Het paard Rick, een uit de kluiten gewassen Belgisch trekpaard, loopt al jaren rondjes door de binnenstad, aldus Van Andel: ,,Van de rustige paarden is dit nota bene een van de rustigste. We snappen het gewoon niet. Misschien is het dier wel letterlijk door een wesp gestoken, wie zal het zeggen?''

Terwijl hij zich zorgen maakt om de slachtoffers, bedenkt hij zich dat het nog veel erger had kunnen aflopen: ,,Stel dat het dier de Voorstraat opgelopen was tussen de winkelende mensen...''

In plaats daarvan lijkt het erop dat het dier uit automatisme zijn vertrouwde route over de Groenmarkt en de Wijnstraat heeft gekozen. Ook daar had het nog dramatischer kunnen zijn, realiseert koetsier Pamela Versloot zich: ,,Wat zou er met de wagen gebeurd zijn als Rick over de poller was gestruikeld?'' Nu konden de passagiers geschrokken, maar ongedeerd uitstappen. Een enkeling vroeg wel zijn geld terug.

Stapvoets rijdt vandaag even niet door de binnenstad, ook om de schrik te laten betijen. Morgen wil de stichting de ritten hervatten, maar dan altijd met twee bevoegde koetsiers. Dat die er nu ook waren, was toeval. Van Andel: ,,Maar we hebben te maken met ontzettend geschrokken mensen. Als een van hen het plotseling niet meer ziet zitten, moet er gewoon een ander naast zitten die het over kan nemen.'' Het paard zelf liep alleen lichte schaafwonden op.

Verwant artikel:

[ON] Twee mensen gewond door op hol geslagen paard

Naooom

Re: ´Het gegil vergeet ik nooit meer´

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:32

zo dat is wel heel heftig

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:36

zozo das niet niks! ik zou dat paard maar eens flink laten onderzoeken, dit doet ie toch niet zomaar?

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:39

We hoorde het op de radio.... vreselijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:44

marrlinde schreef:
zozo das niet niks! ik zou dat paard maar eens flink laten onderzoeken, dit doet ie toch niet zomaar?

hoezo paard laten onderzoeken?
Het is en blijft een vluchtdier ;) En paarden kunnen door vanalles schrikken ;)
Dus het is een beetje nutteloos als je dat paard laat onderzoeken :roll:

Ik laat mijn paard toch ook niet onderzoeken, als hij 1 x bokt >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:45

Maar het is verschrikkelijk wat hier gebeurd is. Weet iemand ook hoe het met de fietsers is afgelopen? Of heb ik er overheen gelezen?

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:59

love_western schreef:
marrlinde schreef:

Ik zou het dier ook laten onderzoeken, want inderdaad het dier doet dit niet zomaar, misschien heeft het beest pijn (bijv een wesp of dazensteek of wat anders?). Snap je? Het was natuurlijk een enorme uitbarsting, zeker als zo'n paard dat nooit doet. Uiteraard zou ik het dier eerst zelf onderzoeken en dan een DA erbij halen als ik niets kan vinden (van een steek ofzo).

OT: Echt verschrikkelijk wat er gebeurd is, hopelijk gaat het snel beter met de twee gewonden.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 09:20

love_western schreef:
marrlinde schreef:

nee, ik ook niet. maar dit is niet 1 keer bokken, dit is er vandoorgaan zonder aanleiding, en ook niet meer stoppen op de hulpen of als er mensen voor je lopen. das wel een beetje vreemd he, als het paard normaal de braafste van allemaal is?? ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 09:20

Een paar artikels boven deze staat dat het paard waarschijnlijk gestoken werd door een wesp :)