Paardeneigenaren bezuinigen op wedstrijden en training

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paardeneigenaren bezuinigen op wedstrijden en training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 07:49

http://www.horsetalk.co.nz / Nieuwsredactie

De meeste paardenliefhebbers geven, ondanks de economische crisis, nog steeds veel geld uit, maar er wordt hier en daar wel flink gekort op wedstrijden rijden en training, aldus Britse onderzoekers.

Minder dan de helft (48%) van de paardeneigenaren en paardrijdende mensen zijn aan het bezuinigen op lessen, wedstrijden en lidmaatschap, volgens onderzoek door The British Equestrian Trade Association (BETA).

De enquete laat zien dat 70% van de paardenliefhebbers nog steeds nieuw harnachement en andere benodigdheden kopen. Slechts 28% koopt nu toch maar goedkoper voer en supplementen.

37% van de deelnemers aan de enquete lieten weten dat zij qua uitgavepatroon niets hebben veranderd over de afgelopen zes maanden.

Zo'n 12% van de ruiters en eigenaren besparen nu op hun paardenverzekering, terwijl 9% van deze mensen hun paard minder snel naar de hoefsmid laat gaan. 5% liet weten hun paarden nu minder te ontwormen als voorheen.

Volgens een van de onderzoekers laat dit onderzoek duidelijk zien dat er wordt gekort op wedstrijden en training, maar dat de eigenaren en ruiters nog steeds veel geld uitgeven aan de verzorging van de paarden en het kopen van paardenproducten.

Verder kwam er uit de enquete naar voren dat 88% van de mensen aan ruitervakanties doet, terwijl 83% van plan is om dit in de toekomst zeker te gaan herhalen.

De eigenaren letten meer op de werking van het paardenvoer dan op de prijs, aangezien 91% liet weten dat zij een product kiezen wat hun paard er goed uit laat zien en goed laat presteren, terwijl 62% van deze mensen voornamelijk toch wil letten op de kosten.

De mensen die de enquete hebben ingevuld, raken voornamelijk bezorgd wanneer er gedragsproblemen optreden (35%), gevolgd door stijfheid en kreupelheid (32%), gewichtstoename en allergien (30%) en gewichtsverlies (24%).

De deelnemers aan de enquete reden gemiddeld vier dagen per week, bezitten een of meerdere paarden, zijn vrouwelijk en in de leeftijd van 25 tot 55 jaar.

ponymeid1

Re: Paardeneigenaren bezuinigen op wedstrijden en training

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:22

Hihih grappig.
Maar is dit alleen in de UK, of geldt het voor... ??

Rianneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:24

Tja ik merk t ook wel hoor...
Ik koop minder 'extra' producten !
Maar als een van mijn paarden iets mankeerd twijfel ik nooit om hulp in te schakelen!! :j

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:37

Dat mensen in deze tijd hun paard minder snel naar een hoefsmid laten gaan, en minder ontwormen vind ik toch een zeer kwalijke zaak!

Mariel89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:42

Idd... bezuinigen op wedstrijd of spullen die je niet echt nodig hebt, prima. Maar als dingen als hoefsmid/wormmiddelen enz. onder bezuinigingen gaan lijden, dat vind ik toch echt niet kunnen.

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:47

Die mensen kunnen zich vast niet bedenken wat voor rekening van de DA ze wel niet zullen krijgen wanneer hun paard ziek wordt door een wormbesmetting. Vele malen hoger dan een wormspuitje!

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:50

Idd korten op gezondheid/verzorging zou ik ook niet snel doen. Je kunt wel bewuster omgaan met inkopen van bepaalde artikelen.

Ook al is het een UK onderzoek, ik verwacht dat dit in meerdere westerse landen ook geldt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:57

Op gezondheid zou ik nooit besparen, op wedstrijden en trainingen komt me wel bekend voor!

femmiel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:00

Op spulletjes voor gezondheid goed voer is voor mij nog alltijd hetzelfde,maar spulletjes zoals dekjes enz daar minder ik wel op is ook niet noodzakelijk vind ik ;)

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:03

Opvallend: 70% blijft wél doorgaan met het kopen van nieuw harnachement en andere benodigdheden/nieuwe dingen. Blijkbaar is uiterlijk toch belangrijker dan een goede gezondheid en goede training.
Valt me in mijn omgeving ook op, maar niet eens in die leeftijdscategorie.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:28

Fielychi; ik denk dat je wel moet oppassen als je die conclusie trekt. Harnachement kan ook zijn omdat het oude bv niet meer voldoet. Plus dat de besparing op gezondheid procentueel gezien veel lager ligt (70% tov ca 5-12%). Overigens vind ik dat persoonlijk ook te hoog.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:38

Een zadel, hoofdstel en ander harnachement dat goed past, doe je toch al snel een paar jaar mee?
Ik heb het een beetje opgevat alszijnde bv. dekjes, halsters en andere 'leuke' nieuwe dingen.
Dat is tenminste wat ik in mijn omgeving zie: een nieuw westernzadel voor de heb, inclusief bijpassend hoofdstel uiteraard, paar dekjes erbij, terwijl er al 2 prima passende zadels liggen. Of allemaal setjes aanschaffen, omdat dat 'in' is. Snap je?
Als ik bedenk wat wij de laatste jaren echt voor een nieuwe spullen hebben gehaald voor verschillende pony's alszijnde harnachement, dat is op 1 hand te tellen en alleen omdat het aan vervanging toe was of omdat het niet paste. Vind 70% dan een erg groot getal.
Maar misschien heb ik het hiermee verkeerd begrepen, zou heel goed kunnen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:53

Fielychi schreef:
Opvallend: 70% blijft wél doorgaan met het kopen van nieuw harnachement en andere benodigdheden/nieuwe dingen. Blijkbaar is uiterlijk toch belangrijker dan een goede gezondheid en goede training.

Hoe kom je daar nu bij? Waarom zouden ze geen nieuw harnachement en andere dingen mogen kopen? Wat een onzin. Staat toch nergens dat ze daarvoor bezuinigen op andere dingen, ja op wedstrijden en les.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:01

Fielychi; ik snap je punt en denk ook zeker dat wat jij schetst ook gebeurt. Maar anderzijds komt er ook steeds meer kennis en info (en bewustwording) over goed en passend tuig. Mensen willen daar best in investeren. Als ik kijk naar mijn zadelmaker/verkoper, die kan de vraag bijna niet aan echt superdruk en verkoopt ontzettend veel zadels momenteel. Vooral omdat mensen toch gaan inzien dat een goed zadel goedkoper is dan elke keer een fysio/DA/oid..

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:21

asjemenou schreef:
Hoe kom je daar nu bij? Waarom zouden ze geen nieuw harnachement en andere dingen mogen kopen? Wat een onzin. Staat toch nergens dat ze daarvoor bezuinigen op andere dingen, ja op wedstrijden en les.

Tuurlijk mag iedereen goed en passend tuig kopen! Dat juich ik alleen maar toe! :)
Maar zoals ik al eerder zei: als ik naar mijn omgeving kijk, wordt het juist niet hieraan uitgegeven. Maar aan hebbe-dingen, zoals dekjes, halsters, oornetjes, setjes, noem maar op.
En ik denk ook, dat dit juist veel gebeurt. Daar kan denk ik ook zo'n hoog percentage van 70% van komen. Als ik het artikel zo lees, wordt die 70% werd niet berekend naar prijs en kwaliteit (want ja, als je een nieuw, goed passend aangemeten zadel koopt, ben je waarschijnlijk een aardig bedrag kwijt) maar aan hoeveelheid en kwantiteit.
Ik bedoel ermee te zeggen dat het jammer zou zijn als mensen wel hun geld daaraan uit willen geven (de hebbe-dingen bedoel ik hiermee), i.p.v. aan training bijvoorbeeld.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:26

Zolang ze verder niet bezuinigen op de gezondheid van het paard kan het niet veel kwaad om hebbedingetjes te lezen.
En zoals ik het stuk lees, bezuinigt die 70% daar dus ook niet op. :)

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:54

IndianSummer schreef:
Dat mensen in deze tijd hun paard minder snel naar een hoefsmid laten gaan, en minder ontwormen vind ik toch een zeer kwalijke zaak!

Ben ik het helemaal mee eens. Dat je een dekje minder koopt, of minder les neemt als je krap zit, dan kan ik dat begrijpen, maar op de gezondheid van je paard gaan bezuinigen vind ik echt niet kunnen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 11:49

Dat ligt er maar net aan hoe het bedoeld is.. Dat is het lastige met dit soort enquetes. Je weet ook niet door hoeveel mensen dit is ingevuld.

Voor hetzelfde geldt zijn dit mensen die eerst 1x in de 6 weken gingen en dit nu uitstellen tot 1 x in de 8 weken. Dat kan nog best snel zijn in de ogen die wachten tot 9-10 weken.
En dat kan ook gelden voor wormmiddelen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:05

Inderdaad en bezuinigen op de hoefsmid kan natuurlijk ook zijn ijzers er onderuit en gewoon alleen nog maar bekapen. Dat is ook al bezuinigen en niet perce bezuinigen op gezondheid. Als mensen minder wedstrijden gaan rijden kunnen de ijzers er bij sommige misschien wel alleen daarom onderuit.

Bij dat ontwormen heb ik wel wat meer twijfels. Ik denk trouwens ook dat les voo veel ruiters vrij belangrijk is voor de gezondheid van een paard een slechte ruiter zonder hulp is namelijk ook niet gezond.

MJ__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:10

paardrijden kost héél veel geld.
mijn pony heeft de afgelopen 2 jaar naar de dierenarts gelopen met een peesblessure ,
en dat heeft ons alles bij elkaar(plus medicatie) iets meer dan 4000 euro gekost.

maar ze gaat nog steeds wel elke 2 maand naar de hoefsmid,met hoefijzertjes,want die heeft ze nodig.

maar omdat die dingen belangerijk zijn heb ik ook geen geld meer voor leuke extraatjes voor mij als een nieuwe rijbroek,of leuke laarzen en leuke handschoentjes,
of een mooi setje bandages voor haar.

terug lessen + wedstrijdrijden zou heel erg leuk zijn

Maar dan moet het maar zo,
je hebt nog altijd je paardje omdat je van haar houdt denk ik dan maar :+

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:31

Ik vind niet dat ik op mijn paard ga bezuinigen.
Ik neem gewoon mijn privé lessen, paard krijgt de juiste verzorging, voer etc.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:14

Op wedstrijden en, in mijn geval vooral, lessen bezuinigen doe ik inderdaad ook. Ga niet starten tenzij het echt zo goed gaat dat ik verwacht vlot door te kunnen stromen. En lessen doe ik op het moment ook minder vaak. Ik ga lessen op het moment dat ik het paard weer echt aan het trainen ben, en niet als er steeds iets tussen komt van mijn kant of omdat het paard iets mankeert. Dat schiet niet op. Dan kan ik beter lessen als ik weer lekker door kan gaan. Maar als je rijdt en tegen problemen aan loopt, dan is goede les natuurlijk wel heel belangrijk! En kun je daar beter niet te veel op besparen.

Op wormenkuren heb ik wel bespaard maar niet om de kosten, maar omdat het niet hoefde van de dierenarts na mestonderzoek. Eerst deed ik het standaard ongeveer om de 2 maanden. Nu kon ik al een paar keer overslaan omdat ze wormenvrij zijn.
Smit komt wanneer het nodig is. En hoe snel dat wisselt met hoe hard de hoeven groeien en hoeveel ze slijten. Het is nu vrij vlot weer nodig, terwijl er ook wel eens maanden tussen zit.

Op gezondheid vind ik dus dat je niet moet besparen, maar je kunt wel kritisch kijken wanneer iets nodig is, en wanneer (nog) niet.
Je kunt uit voorzorg de fysio standaard elke 3 maanden of half jaar laten komen, of je laat hem komen wanneer je het gevoel hebt dat er iets niet helemaal lekker zit. Dat soort keuzes.

Luxe dingetjes kun je rustig op besparen, dat dekje voldoet waarschijnlijk nog prima met een vlekje erin ;) en een deken kun je repareren in plaats van gelijk een nieuwe kopen.
Een zadel aan laten passen door een goede zadelmaker en laten herstellen is waarschijnlijk ook veel goedkoper dan een compleet nieuw zadel. Al ontkom je er niet aan als het niet aan te passen valt vanwege te grote verschillen. Maar dan is een goed tweedehands zadel ook een optie...

Zolang mensen niet besparen op de noodzakelijke en belangrijke dingen, is er niks mis mee...