Anky: Wij zijn meer van 'eerst zien, en dan pas geloven'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Anky: Wij zijn meer van 'eerst zien, en dan pas geloven'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 07:04

www.telegraaf.nl

Afbeelding
Anky van Grunsven en Painted Black
foto: Kit Houghton / FEI

Ik heb afgelopen weekeinde met ingehouden adem zitten kijken naar de 100 meter tijdens de WK atletiek in Berlijn en de manier waarop Usain Bolt die afstand in 9,58 seconde - een nieuw wereldrecord - afraffelde. Ongelofelijk. Wat een krachtexplosie! Niet alleen wat die man kan, intrigeert me, maar ook de hele show die hij eromheen creëert. Het boogschieten, het lachen, het vliegen als een vogel. Hij moet druk voelen, dat kan niet anders. Maar het is net alsof hij daar helemaal niks om geeft. Of hij is honderd procent zeker van zijn zaak óf hij heeft gewoon maling aan alles.

Dat uitbundige is natuurlijk ook onderdeel van de Jamaicaanse cultuur. Daarmee kan je zijn houding misschien ook voor een deel verklaren. Een Nederlander zie je dit soort heroïsch gedrag in ieder geval niet zo snel vertonen. Zeker niet vóór de wedstrijd. Hoe groot de favorietenrol van een Nederlandse atleet ook is, wij zijn toch meer een volkje van 'eerst zien, dan geloven'. Wij kunnen zeker uit ons dak gaan, weten hoe we een feestje moeten bouwen. Maar dat is altijd achteraf. Als de buit binnen is.

Na het bovenstaande geschreven te hebben, komt het waarschijnlijk niet als een verrassing dat ik mezelf niet tot de topfavoriet bombardeer voor de Europese kampioenschappen paardensport, volgende week in de kasteeltuinen van de Britse koningin Elizabeth. Ik kijk toch anders tegen de zaken aan. Salinero en ik staan er goed voor, dat wel. De trainingen lopen fijn, het gevoel is prima, we zijn allebei gezond en fit. Maar deze week draaide om meer.
Ik heb ook IPS Painted Black weer in vorm gekregen. Hij is terug van een blessure en op concours in België behaalde hij meteen een persoonlijke recordscore in de Grand Prix: 76,5%. Dat was ook weer prettig om te ervaren. Met twee goede paarden verruim je je kansen op het hoogste niveau. Daar ben ik altijd voorstander van geweest. En nu richt ik me natuurlijk weer optimaal op de EK. Alleen grote uitspraken laat ik aan me voorbijgaan...

Hoewel we natuurlijk niet om het feit heen kunnen dat Nederland er als land heel sterk voor staat. Ik denk dat wij zowaar onze EK-titel van 2007 kunnen verdedigen. Bij ons was het dringen om in het EK-team te komen - zo veel goede combinaties hebben wij op dit moment - terwijl bij de Duitsers de ene na de andere partij moet afzeggen vanwege blessures, doping en andere randzaken. Ik denk dat het zo langzamerhand tijd wordt voor onze oosterburen om eens in de spiegel te kijken. Aanwas is er dan ook amper in Duitsland.

Ik verwacht deze EK vooral concurrentie van de Engelsen. Zij hebben het momenteel voor elkaar en ze hebben natuurlijk het publiek mee. Overigens is dit EK een dubbel, want naast de dressuurwedstrijd wordt tegelijkertijd ook het springen georganiseerd. Dat is voor het eerst. Vooral in deze tijden van recessie is dat publicitair slim uitgedacht. Voor zowel het publiek als de media is het aantrekkelijk om niet één, maar twee evenementen tegelijkertijd te bezoeken. Ik verwacht op Windsor dan ook een vol huis.

Amandavd

Re: Anky: Wij zijn meer van 'eerst zien, en dan pas geloven'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 07:19

Ik vind het mooi gezegd, we zullen wel zien wat ze er vanaf brengen in England. Weet iemand wie er naast Anky nog meer meegaat?
Laatst bijgewerkt door Winged op 20-08-09 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: aangepast ivm split

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 07:26

Imke, Edward en Adelinde zijn ook van de partij

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 07:26

Imke, Edward en Adelinde gaan mee...
Laatst bijgewerkt door Winged op 20-08-09 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 07:27

Ollie23 schreef:
Imke, Edward en Adelinde zijn ook van de partij

Wat een mooie kans voor Adelinde!!

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 07:31

leuk stuk van Anky
Laatst bijgewerkt door Winged op 20-08-09 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 07:58

Ik lees graag die verhalen van anky, zij weet het altijd mooi te vertellen en te vergelijken met andere sporten. En misschien hebben onze tegenstanders ook een goede positie wij hebben volgens mij toch echt wel het dreamteam bij elkaar :D !!

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:08

Wat Anky zegt is waar: we hebben een topteam (met ook nog topreserves). Gelukkig dat haar beide paarden weer fit zijn !

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:11

vind de stukjes van anky altijd weer boeiend om te lezen
ze is echt een sportvrouw die alle aspecten van de sport ziet

misschien kunnen de mod's even temmen als er van die penny's slimme reacties gaan geven?

HocusTivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:25

Respect hoor voor Anky! +:)+ Hopelijk gaan ze het goed doen op het EK!

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:15

Leuk stuk van Anky! :j
Ben benieuwd hoe het gaat, ze heeft 2 toppers mee en de rest van het team is volgends mij ook super in vorm!
Leuk dat het springen ook tegelijkertijd wordt gehouden. :j

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:51

Vind de stukjes ook leuk om te lezen van Anky. En ik moet zeggen dat ik het ook beter vind om te juichen als de buit binnen is ipv vooraf grote woorden te zeggen om dan gigantisch af te gaan. Nee niets voor mij hoor. Heb het niet zo op mensen die graag grootspraken uiten.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:12

Interessant stuk weer. Natuurlijk verstandig om in de aanloop naar de EK jezelf als underdog te bestempelen, als je concurrent een paar weken eerder jouw wereldrecord heeft verbroken. :+ Dus dat is wel te verwachten, de druk ligt nu bij Edward, en het zal haar bedoeling zijn om dan flink uit de
Laatst bijgewerkt door Winged op 20-08-09 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:13

Nah ja na de wielrenner, nu de hardloper, er zijn nog heel wat sporten te gaan om weer even mee in de belangstelling te komen.

Zie hier weinig nieuwswaarde in, de aanhangers van Anky als auteur kunnen het toch op haar site lezen.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:41

Ik ben heel benieuwd welke prestatie nederland neer gaat zetten.... Sluit idd Adelinde niet uit!

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:45

Wat een leuk stukje van Anky, lees haar columns altijd graag. Ze weet het altijd netjes te verwoorden.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 11:06

ik vind dat je iedereen in zijn waarde moet laten, anky komt ook niet bij ons in de bak staan om ons af te zeiken over onze zit, of slechte houding van het paard, ik noem maar wat. Bereik eerst maar eens wat zij heeft bereikt denk ik dan.

MJ__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:05

ben benieuwd hoe ze het gaat doen :j!
ben persoonlijk niet zo'n fan van ankie,
maar ze kan er toch aardig wat van,
benieuwd hoe ze het er vanaf brengt! :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:10

Iedereen die vindt dat ie niet ontspannen loopt op die foto: jammer dan. Die paarden voelen wel degelijk spanning voor zoiets, heb ik gemerkt, en er wordt ook altijd gezegd hoe ze al nerveus worden van applaus etc.

Bovendien vind ik het er al een stuk minder in de houding getrokken uitzien als wat Anky 10 jaar geleden soms deed, en ook dat kan aan het paard zijn manieren gelegen hebben.

Over Anky zelf ben ik neutraal. Het is in principe een aardige persoon (nog rare geintjes mee gemaakt tijdens een demonstratie die ze gaf) maar je hoeft het er niet altijd mee eens te zijn natuurlijk. :)

Noorie: Is het je niet opgevallen dat iedereen overal tegenwoordig (in ieder geval in Nederland) vrij snel onaardig tegen elkaar doen? Of ben ik nou te cynisch. ;)

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:41

Ben heel benieuwd hoe Anky er er vanaf gaat brengen met 2 paarden. Ze zal toch zeker giga zenuwachtig zijn wanneer Edward de ring in rijdt.. Alhoewel Adelinde ook een mooie kans maakt.
Ach ja, een paard wat niet ontspannen loopt kan ook geen GP proef uitrijden.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:49

Ik hoop er wat van te kunnen zien volgende week. Eén ding is zeker, de uitdaging voor Anky is enorm en als er iemand is die goed onder druk kan presteren, is zij het wel. Echter, met zo'n team maakt het mij niet uit wie er kampioen wordt, als het maar een Nederlandse combinatie is! :D

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:52

Waventy schreef:
Ben heel benieuwd hoe Anky er er vanaf gaat brengen met 2 paarden. Ze zal toch zeker giga zenuwachtig zijn wanneer Edward de ring in rijdt.. Alhoewel Adelinde ook een mooie kans maakt.

Off topic: een gespannen paard kan ook een GP uitrijden hoor, alleen zullen de punten minder hoog zijn.

Laten we maar hopen dat er achteraf een knalfeestje gehouden kan worden.

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:56

karijn schreef:
Ik hoop er wat van te kunnen zien volgende week. Eén ding is zeker, de uitdaging voor Anky is enorm en als er iemand is die goed onder druk kan presteren, is zij het wel. Echter, met zo'n team maakt het mij niet uit wie er kampioen wordt, als het maar een Nederlandse combinatie is! :D

Nou kijk, dáárben ik het nou ook mee eens, als we ons nu eens in niet allemaal in kampjes verdelen, maar gewoon ons HELE team aanmoedigen en flink juichen als het hele team wint en ongeacht welke nederlander dan ook maar individueel een medaile krijgt, nou dan zijn we volgens mij op het juiste pad.
Dus, GO TEAM HOLLAND

en wat mij betreft hebben ze allemaal een kans op een medaile en verdienen ze die ook allemaal even veel(het liefst 1, 2 & 3 natuurlijk, hahahah)

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:16

karijn schreef:
Waventy schreef:

Off topic: een gespannen paard kan ook een GP uitrijden hoor, alleen zullen de punten minder hoog zijn.

Laten we maar hopen dat er achteraf een knalfeestje gehouden kan worden.

Dan loopt ie in mijn ogen oog geen GP proef uit ;) Dan wordt ie er doorheen getilt of geschopt en zal hij niet op zijn eigen benen lopen waardoor de % ook zeker niet boven de 60% behoren te komen. In iedere proef zit wel een moment van spanning.. Dat zou ook niet gezond zijn als dat niet was.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:35

mmmmm snap het bericht niet helemaal goed, kan ook komen omdat ik heeel slecht in begrijpend lezen en zo ben.

Maar zo en zo als er maar een nederlander wint hahah.
En ach, wat maakt die foto uit. Anky is ook maar een mens, die heeft ook wel eens momenten dat het even minder gaat.