Tineke Bartels in welzijnsdebat met Partij voor de Dieren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Tineke Bartels in welzijnsdebat met Partij voor de Dieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 11:50

www.verstuurpersbericht.nl

Zaterdagavond 5 september 2009 treden dressuurcoach Tineke Bartels en Esther Ouwehand van de Partij voor de Dieren (PvdD) met elkaar in discussie over paardenwelzijn. Voorafgaand hieraan laten twee paardentrainers die avond zien wat zij onder paardvriendelijk trainen verstaan. Angelique Kruger – bekend van TV Gelderland en beginnend ruiter – presenteert de avond en leidt de discussie tussen de sprekers en met het publiek. Het debat is de aftrap van de zesde editie van de Natural Horsemanship (NH)-dag van Stal Mansour in Arnhem, die op zondag 6 september plaatsvindt.

Elke paardenliefhebber wil maar één ding: het beste voor zijn paard. Maar hoe zorg je ervoor dat een paard zich goed voelt? En wat is dat eigenlijk: paardenwelzijn? Hoe zie je aan een paard dat het hem goed gaat? Hoe zit het met het welzijn van paarden in de (top)sport en de recreatie? Hoe zorg je ervoor dat je paard ‘gelukkig’ de top bereikt of ‘gelukkig’ in een weide staat? Of kan dat niet? Dit is een greep uit de vragen die een paardenliefhebber kan hebben en waarop vele antwoorden mogelijk zijn. Ofwel, de meningen over paardenwelzijn zijn duidelijk verdeeld in paardenland. Wat de één als eerlijke paardenhouderij bestempelt, doet de ander af als een inbreuk op het wezen van een paard en vice versa. Zaterdagavond 5 september treden dressuurcoach Tineke Bartels, zelf viervoudig Olympisch deelnemer en moeder van top amazone Imke Schellekens-Bartels, en Esther Ouwehand,Tweede Kamerlid voor de Partij voor de Dieren (PvdD) met elkaar in discussie over dit onderwerp.

De avond start met twee demonstraties van paardentrainers die welzijn hoog in het vaandel hebben staan in hun trainingswijze. Zo verzorgt de Nederlandse Marjan Smit met haar hengst een indrukwekkende demonstratie die rust en vertrouwen uitstraalt. De Canadese paardentrainer, Chris Irwin, laat met een paard zien wat hij bedoelt met: “vraag niet wat jouw paard voor jou kan doen, maar wat jij voor je paard kunt doen.” Irwin legt uit hoe je volgens hem kunt zien dat een paard zich goed voelt; welke subtiele signalen je paard dan geeft.

Deze demo’s worden gevolgd door de – niet gelijkluidende – visies van de dressuuramazone en de PvdD. Tineke Bartels geeft als eerste haar visie over het welzijn van paarden in de (top)sport. Zij legt uit hoe je volgens haar op een paardvriendelijke wijze de top kan bereiken. Esther Ouwehand van de PvdD doet vervolgens uit de doeken waarom zij vindt dat het welzijn van paarden op dit moment onvoldoende gewaarborgd wordt. Onder leiding van Angelique Krüger – bekend van TV Gelderland en zelf beginnend ruiter – gaan de sprekers het debat met elkaar aan. Ook het publiek krijgt de kans aan de discussie deel te nemen.

Deze discussieavond over paardenwelzijn is de aftrap van de zesde editie van de Natural Horsemanship (NH)-dag georganiseerd door Stal Mansour in Arnhem. Deze dag vindt zondag 6 september plaats en is bedoeld voor iedereen die op een ontspannen en paardvriendelijke manier met paarden wil omgaan. Of daarmee wil kennismaken. De dag laat in de vorm van demo’s, workshops en clinics een keur aan trainings- en rijmethodes zien. De toegang op zondag en de demo’s zijn gratis.

Voor deelname aan de workshops en clinics wordt een bijdrage gevraagd. De entree voor de discussieavond bedraagt 25 euro, inclusief koffie en een drankje in de pauze en na afloop.
Zie voor meer informatie en het volledige programma: www.mansour.nl / www.nharnhem.nl

kohtje

Re: Tineke Bartels in welzijnsdebat met Partij voor de Dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 11:55

Zo dat had ik wel willen zien maar 25 euro vind ik een beetje veel geld.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 12:01

Klinkt erg goed, maar ook ik vind 25 euro voor de discussieavond wel erg veel.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 12:19

alleen voor entree €25 en dan koffie en 2x een drankje is idd erg veel

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 12:57

Goh dus twee beginnende ruiters gaan wel even met Tineke in debat over hoe het wel zou moeten :D :D

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 13:04

VValar schreef:
Goh dus twee beginnende ruiters gaan wel even met Tineke in debat over hoe het wel zou moeten :D :D

de discussie is gericht op "paardenwelzijn" en niet op "hoe rijd ik een paard naar de top".
volgens mij kan de gevestigde orde best nog wel eens iets leren van mensen die daar niet mee bezig zijn.
ik vind het een prima initiatief en denk er over om er heen te gaan.
ik ben erg nieuwsgierig naar het standpunt van Tineke t.a.v paardenwelzijn in combinatie met topsport!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 13:06

En hoe kan iemand die nog maar net in de paarden bezig is, een geroutineerd paardenmens vertellen hoe er met paarden omgegaan moet worden? Imo is zo'n iemand nog echt een 'mens met een paard' en geen 'paardenmens'.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 13:09

Het zou leuk zijn als het ook op TV te volgen zou zijn....

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 13:10

VValar schreef:
En hoe kan iemand die nog maar net in de paarden bezig is, een geroutineerd paardenmens vertellen hoe er met paarden omgegaan moet worden? Imo is zo'n iemand nog echt een 'mens met een paard' en geen 'paardenmens'.

"Geroutineerd" wil niet zeggen okee.
Think outside your box is ook goed voor geroutineerde paardenmensen.
Mensen zonder traditionele achtergrond in de paarden kunnen verrassende denkbeelden ventileren.

Ik zie overigens dat er slechts een half uur is ingeruimd voor discussie.(met een uitloop van een half uur?) Dat lijkt me wel erg kort!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 13:14

Nou ik zou ook geen adviezen aannemen van mensen die nog maar net om het hoekje komen kijken wat betreft het rijden van paarden en het paardvriendelijk stallen/omgaan van je dier. Verder kijken dan je neus lang is okee, maar het had een veel interessantere discussie geweest als er twee mensen hadden gezeten die ook daadwerkelijk verstand van zaken hadden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:27

Ik ga er wel heen, volgens mij is het voor standhouders gratis, tenminste voorgaande jaren wel 8-)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:30

Als er iemand is die fijn en paardvriendelijk kan africhten is het Tineke wel. Bovendien een paardenmens in hart en nieren met een jarenlange praktijkervaring waar de gemiddelde NH-goeroe nog een puntje aan kan zuigen!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:32

Ben benieuwd wat de pvvd op dit moment 'niet in orde' vindt in de paardensector.

Wel een beetje flauw om een paardvriendelijke amazone ertegenover te zetten, ze hadden beter een amazone kunnen nemen die in opspraak is geweest. Laat bepaalde trainingsmethoden maar verdedigd worden 8-)

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:37

nee hoor want tineke traint volgens meerdere methodes... dat is in ghaar eerste boek te lezen waar ze het over b.v ldr heeft ze gebruikt het maar niet bij ieder paard mooiere vertegenwoordigster kan ik niet bedenken... erg leuk ik hoop dat het allemaal op papier komt te staan

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:39

@Arabesk: Ik vind de tijd die ze gereserveerd hebben om met elkaar van gedachten te wisselen wel erg kort.
Heb jij ervaring met de regie van deze club?

Trouwens: paardvriendelijke amazone? Wie bedoel je daarmee?

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:41

Dus nu is het ineens weer niet goed omdat Tineke een paardvriendelijke amazone is, terwijl ik haar en haar dochter toch regelmatig voorbij zie komen in diverse (jouw) bashingfilmpjes :?

Arabesk

eiber schreef:
@Arabesk: Ik vind de tijd die ze gereserveerd hebben om met elkaar van gedachten te wisselen wel erg kort.
Heb jij ervaring met de regie van deze club?

Nee, twee jaar geleden ging het over voeding volgens mij, weet niet meer.

Arabesk

Equimotion schreef:
Dus nu is het ineens weer niet goed omdat Tineke een paardvriendelijke amazone is, terwijl ik haar en haar dochter toch regelmatig voorbij zie komen in diverse (jouw) bashingfilmpjes :?

Ik geloof niet dat ze in ons videobestand voorkomt :+, of ík heb wat gemist.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:42

bashingfilmpjes!! :+ _O- _O- hoe kom je erop hahahaha

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:42

Equimotion schreef:
Als er iemand is die fijn en paardvriendelijk kan africhten is het Tineke wel. Bovendien een paardenmens in hart en nieren met een jarenlange praktijkervaring waar de gemiddelde NH-goeroe nog een puntje aan kan zuigen!

Helemaal mee eens.

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:34

Prima initiatief!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:34

eiber schreef:
VValar schreef:

"Geroutineerd" wil niet zeggen okee.
Think outside your box is ook goed voor geroutineerde paardenmensen.
Mensen zonder traditionele achtergrond in de paarden kunnen verrassende denkbeelden ventileren.

Ik zie overigens dat er slechts een half uur is ingeruimd voor discussie.(met een uitloop van een half uur?) Dat lijkt me wel erg kort!

Dat weet ik wel zeker ja :roll: :')
Ik vind het getuigen van lef dat Tineke zich publiekelijk aan die idioten wil blootstellen met hun verknipte gedachtengoed over dieren en het houden van dieren. Gezien de onzin die de gemiddelde beginnende ruiter weet uit te kramen wordt het een interessante avond die denk ik uiteindelijk tot weinig inzicht gaat leiden aan PVDD kant en uiteindelijk weinig toegevoegde waarde heeft.

Ik had liever gezien dat ze iemand die op een andere manier paarden houdt en weet waar hij het over heeft hadden uitgenodigd want het welzijn van een paard is van zoveel dingen afhankelijk dat een leek (want dat zijn ze) het niet een kan bedenken, die komt niet verder dan 8 hectare gras per paard.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:13

Hoho, die presentatrice doet niet mee aan de discussie, zij is gespreksleider!

@daniella74: kun je dit onderbouwen?
Zelf lijkt het me wel interessant, nou ja, dat zou het in ieder geval wel kunnen zijn.
Het is wel duur, maar Tineke en die mevrouw van de Pvdd zullen ook wel niet gratis zijn...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:34

Arabesk schreef:
Ben benieuwd wat de pvvd op dit moment 'niet in orde' vindt in de paardensector.

Wel een beetje flauw om een paardvriendelijke amazone ertegenover te zetten, ze hadden beter een amazone kunnen nemen die in opspraak is geweest. Laat bepaalde trainingsmethoden maar verdedigd worden 8-)

Ach, het is al fundamenteel incorrect om een andere ruiter in het debat te zetten.
Daar hoor je een bioloog neer te zetten die voor de diersoort paard de vrijheden invult en díe aan het rijden/houden toetst.
Of een ethicus die het fenomeen op zich in perspectief plaats.
Nu krijg je een schijndiscussie over bijzaken en blijven fundamentele punten, dat waar het om gáát, onaangeroerd.
Ze drinken een glas, doen een plas en laten de zaak zoals die was.
Nee, het lijkt me geen interessant ´debat´.

Mijn argument wordt onderbouwd door het recent verschenen boek ´Een tevreden paard´ wat al begint met zich te compromitteren door de meetlat op voor de NL ruiterij acceptabele hoogte te leggen.

Idem de verschutting van de DB welke als trekker voor haar welzijsnactie voor paarden neerlands :o op dat gebied kiest.

Wel heel nuttig dat het debat er komt.
Heel nuttig dat het welzijnsaspect op tafel komt.
Het is een begin en leidt hopelijk naar een debat met de juiste vertrekpunten;
- de ethologie van het paard en
- het ruiterbelang in
- in het kader van 21ste eeuwse bio-ethiek

Wie weet kan de PvdD Ester Ouwehand nog wat huiswerk op de twee niet-ruiterpunten geven.

hc

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:36

Wat wil je dat ik onderbouw? De vreemde zienswijze die beginnende ruiters vaak hebben door onervarenheid c.q. onbekwaamheid en een vorm van eigen overschatting c.q. het denken de wijsheid in pacht te hebben of de standpunten van de PVDD? De eerste zijn denk ik bij een ieder die regelmatig op een manege komt of bezoeker van een concours als Indoor Brabant is wel bekend en de visie van de PVDD wordt te pas en te onpas door de partij verkondigd.

Ik zeg ook niet dat het niet interessant kan zijn, ik heb er alleen mijn grote twijfels over of het zinvol gaat zijn en de PVDD inzicht gaat krijgen of haar mening gaat herzien op sommige punten,