Zaak omtrent onvruchtbare hengst Le Champ geschikt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Zaak omtrent onvruchtbare hengst Le Champ geschikt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 20:57

www.dehoefslag.nl

Het Oldenburgse Verband en de Deense Stoeterij ASK, de springpaardenafdeling van Blue Hors, hebben de zaak rond de hengst Le Champ ASK (Last Man Standing x Contender) geschikt. De Denen kochten vorig najaar de kampioen van de Oldenburgse keuring op de veiling voor het bedrag van 1,1 miljoen euro. De driejarige schimmel stal daarna ook de show op de Deense hengstenkeuring in Herning.

Aangezien zijn sperma er onder de microscoop goed uitzag, leek niets een succesvol fokseizoen in de weg te staan. Echter, alle door Le Champ geïnsemineerde merries bleven gust en na onderzoek door de Universiteit van Hannover bleek Stoeterij ASK een onvruchtbare dekhengst te hebben aangekocht. De Denen wilden de schade verhalen op het Oldenburgse stamboek en naar nu blijkt is er een schikking getroffen.

Verwant artikel
[VN] Hengst van ruim 1 miljoen Le Champ ASK onvruchtbaar

VDB

Re: Zaak omtrent onvruchtbare hengst Le Champ geschikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 21:00

Ik ben benieuwd hoe die schikking is vastgelegd als de hengst onvruchtbaar is.... Iemand enig idee?

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 21:43

Goh, dan ben je vast wel even heel erg ziek..!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:01

Downhill schreef:
Ik ben benieuwd hoe die schikking is vastgelegd als de hengst onvruchtbaar is.... Iemand enig idee?

In Nederland is dat verzekeringswerk. Het is een verborgen gebrek. Overigens gebeurt het wel meer. Unitair is er een voorbeeld van in ons land. Langer geleden gold voor Umberto hetzelfde verhaal.

Unitair schijnt overigens nu wel vruchtbaar te zijn via natuurlijke dekking maar de dekaantallen die je zou verwachten van een KI hengst zal hij nooit kunnen halen en derhalve heb je toch een flinke inkomstenderving die je op voorhand nooit had kunnen voorzien.

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 00:04

Citaat:
Aangezien zijn sperma er onder de microscoop goed uitzag, leek niets een succesvol fokseizoen in de weg te staan. Echter, alle door Le Champ geïnsemineerde merries bleven gust en na onderzoek door de Universiteit van Hannover bleek Stoeterij ASK een onvruchtbare dekhengst te hebben aangekocht.

Kan iemand mij vertellen hoe dat kan. Die zaadjes bewegen toch? doen ze het dan niet met de eitjes ofzo. Wie kan mij vertellen wat hier aan de hand is. Eerst lijken ze goed en ineens doen ze het niet meer, dat lijkt me vreemd.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 00:20

Misschien hadden ze geen TomTom.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 06:29

Het kan bijvoorbeeld dat de spermacellen niet door de wand van de eicel kunnen komen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 06:50

Nou ik ga ervanuit dat ze de hengst wel willen aanhouden, hij zal wel zeer kwaliteitvol zijn en dan kan hij dus een grote betekenis hebben voor de sport.
Dus ze zullen wel een flink bedrag als ''vergoeding'' hebben gekregen voor het feit dat hij niet vruchtbaar is maar hij zal wel worden aangehouden voor de sport......;)