Marc Houtzager heeft het allemaal zelf gedaan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Marc Houtzager heeft het allemaal zelf gedaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 12:04

www.anp.nl

In korte tijd is Marc Houtzager uitgegroeid tot een vaste waarde van de nationale equipe. De springruiter uit Rouveen betaalt daarmee Rob Ehrens met prestaties terug. De bondscoach gaf hem ooit de gouden tip, die leidde tot de aankoop van zijn toppaard Opium VS.

Houtzagers definitieve internationale doorbraak vond vorig seizoen plaats, bij de Olympische Spelen. In Hongkong eindigde hij als zevende in het individuele klassement. Het bereiken van de finale is zijn doel de komende week bij de Europese titelstrijd op Windsor Castle. ,,En een medaille met de equipe.''

Houtzager is inmiddels niet meer weg te denken uit de frontlinie. Sinds de komst van Opium VS behoort hij tot de top. ,,Ehrens wilde het paard destijds voor zijn zoon kopen. Die was voor dit dier echter nog net iets te jong. Daarom belde hij mij. Via stoeterij Vosbergen uit Heerde is het paard bij mij terecht gekomen. Met dank aan mijn sponsor, de mensen van stoeterij Sterrehof uit Nunspeet, kan ik het paard nu uitbrengen op wedstrijden.''

Houtzager (38) zit al een leven lang in de paarden. In het begin van dit decennium won hij met Jacomar al eens de Grote Prijs van Dublin. Verder speelde hij in de sport een vrij bescheiden rol. Hij haalt er nog maar eens een interview bij, van zeventien jaar geleden in het paardenmagazine De Hoefslag. ,,Destijds zei ik dat ik niet de ambitie had voor de echte top.''

Was dat ook zo? ,,Misschien lag het anders'', zegt Houtzager nu. ,,Eerlijk gezegd twijfelde ik of ik wel goed genoeg was om met de groten mee te doen.'' Werken op stallen van Jan Broek, Roelof Bril, Willy van der Ham en Johan Heins leerden hem kennelijk meer dan hij zelf dacht.

Halve dagen werkte hij in die jaren in loondienst. De andere halve dag spendeerde hij aan de opbouw van zijn eigen bedrijf. Twaalf jaar geleden kocht Houtzager een stuk land van ,,een draver'' in Rouveen. Met zijn vriendin Julia Kayser, international voor Oostenrijk, heeft hij daar nu een spring- annex handelsstal van formaat opgebouwd.

Ook dat deed hij met eigen hand. Zoals Houtzager eigenlijk alles zelf deed in zijn loopbaan. In tegenstelling tot de meeste ruiters komt hij niet van een paardenbedrijf. Zijn ouders zaten in het onderwijs. Parttime runden zij de kantine van een manege in Zuidwolde. Zo leerde Houtzager de paarden kennen.

Twintig paarden staan op stal in Rouveen. Houtzager en Kayser hebben drie man in dienst om het geheel draaiende te houden. Zelf is het paar voortdurend onderweg voor de internationale wedstrijden. In het paardencircuit wordt hard gewerkt. Houtzager: ,,Zeven dagen in de week, twaalf uur per dag. Dat halen we wel.''

Op andere stallen is het niet anders. Het hoort nu eenmaal bij het wereld. Houtzager: ,,Het is nu eenmaal niet te doen alleen met één of twee toppaarden te werken. Dan mag je al blij zijn als aan het einde van het seizoen het prijzengeld opweegt tegen de gemaakte kosten. De opleiding van jonge paarden en de handel zijn noodzakelijk om van te leven. Voor de andere ruiters is dat niet anders.''

Klagen doet men nooit. Houtzager: ,,Wie eenmaal in de paardenwereld zit, neemt er niet gemakkelijk meer afstand van. Vooral als het goed gaat, is het niet moeilijk om te brengen. Na elk succesvol concours begin je maandagochtend weer gemotiveerd. Het houdt de moed er in. In tijden van tegenslag is het wel eens wat moeilijker.''