www.ed.nl
Het Horse Festival in Valkenswaard (14 t/m 16 augustus) staat bekend om zijn lijst met VIP’s, oftewel heel belangrijke personen.
Op de lijst prijken ook dit jaar onder meer de namen van Athina de Miranda, kleindochter van de Griekse scheepsmagnaat Aristoteles Onassis, en de Spaanse Martha Orthega, dochter van Amancio Orthega. Hij staat in de Forbes-lijst van meest rijke mensen ter wereld op nummer tien met een geschat vermogen van 18,3 miljard dollar.
Daarnaast heeft de deelnemerslijst dit jaar een koninklijk tintje. Prins Abdullah bin Metab al Saud uit Saudie Arabie, zoon van koning Abdullah, probeert in Brabant prijzen te pakken.
Wie prins Abdullah over het terrein van Jan Tops in Valkenswaard ziet lopen, zal in eerste instantie niet denken dat er een koninklijke hoogheid aanwezig is. Hij beweegt zich als een van de vele ruiters door het publiek. Menigeen zal hem niet eens herkend hebben.
Maar volgens een woordvoerder van het Horse Festival heeft de Saoedische prins wel degelijk een heel team aan begeleiders bij zich. Zo is er onherkenbaar altijd wel een bodyguard in zijn buurt. Als de prins meedoet aan wedstrijden in grote steden als Valencia of Rio de Janeiro dan kan hij zich niet eens tussen het publiek begeven. Het team aan begeleiders is dan ook vele malen groter dan nu, in een klein dorp als Valkenswaard is dat niet nodig aldus de woordvoerster.
De prins zelf heeft goede herinneringen aan Valkenswaard. Hij won er ooit zijn eerste wedstrijd als junior. Prins Abdullah heeft paarden die veel geld waard zijn, wel miljoenen zo geeft hij toe. Tijd voor een interview met het ED maakt hij graag.
“Het gaat om big money. Paarden zijn de mooiste dieren die er zijn. Mijn paard is mijn partner, mijn vriend. Ik vind het een hele eer om op zo’n dier te mogen rijden. Je bent tijdens wedstrijden als het ware één met het dier.”