EK-teams dressuur en springen België bekend gemaakt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

EK-teams dressuur en springen België bekend gemaakt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 11:42

http://www.galop.be/ Nieuwsredactie

Onze zuiderburen hebben hun EK-team voor het springen en de dressuur bekend gemaakt. Het Belgisch dressuurteam voor het EK telt maar slechts drie ruiters. Zij zijn de enige die de FEI norm behaalden om deel te mogen nemen aan het EK.

Stefan Van Ingelgem - Withney van het Genthof
Jeroen Devroe - Apollo van het Vijverhof
Wim Verwimp - Maxwil V

Bij het springen doet er wel een 'compleet' team mee. Bondscoach Lucien Somers heeft de volgende namen bekend gemaakt:

Jos Lansink - Cumano
Philippe Le Jeune - Vigo D'Arsouilles
Niels Bruynseels - Aluna
Judy-Ann Melchior - Levisto Z
(reserve)
Peter Postelmans - Top Gun

Morgen is de deadline voor het inschrijven voor het EK dat in het Engelse Winsor wordt gehouden.

Verwant artikel

[VN] Seniorenteams EK dressuur en springen bekend
[VN] Duits EK team bekend gemaakt *update*

x3_Ine_x3

Re: EK-teams dressuur en springen België bekend gemaakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:15

ik vind het springteam wel goed.
de meeste goede ruiters (en natuurlijk ook amazone) doen mee dus voor mij is er daarover geen probleem.

wel jammer dat we voor de dressuur maar 3 ruiters hebben...

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:22

Maar dat wordt in BE ook helemaal niet gepromoot! Het is alleen maar springen wat de klok slaat. Vind het niet zo gek dat we maar 3 ruiters hebben. Bovendien wordt er ook niet geinvesteerd in goede dressuurpaarden noch in talent.
Ik train een aantal springpaarden op een springstal, enkel dressuurmatig en heb 2 dressuurpaarden ter beschikking. Maar die springruiters voelen wel dat het makkelijker gaat in het parcours en dat komen ze dan ook wel zeggen maar ze snappen echt geen klote van wat ik nu eigenlijk doe! Van schouderbinnenwaarts en contra galop hebben de meesten nog nooit gehoord, ik heb het hier uiteraard wel over de landelijke ruiters! Ik zou dolgraag in BE willen starten maar op deze manier begin ik er gewoon niet aan. Daarom rijd ik voor de wedstrijden nog steeds de grens over. Eigenlijk is dat jammer.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:25

Dressuur wordt wel gepromoot en vele goede combinaties enkel een logge dressuurcommissie en laat nu net twee van die leden opgenomen zijn in het Ek team ;-)

Selectievoorwaarden kan je op voorhand al voorspellen hier. Je kan tijdens het jaren tegen de 70% zitten en tijdens een selectie zal het allicht een bekend groepje zijn die dan de selectienorm halen. Zelfde met het project van 2012 etc.

In belgie kan je met geld, een goed paard en trainer starten op niveau wat je wil. en train je bij bepaalde trainers raak je gemakkelijk door.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:26

ik had eigenlijk liever Pieter Devos ook geselecteerd gezien ipv Postelmans :o Die eerste presteerde in Dublin echt een pak beter, waar Postelmans dan eigenlijk imo behoorlijk teleurstelde.
kijk weer helemaal uit naar Cumano wel :+:

Zwelgje : niet overdrijven he :P ik start dressuur in BE en krijg het idee dat de interesse echt wel aan het stijgen is. Op de landelijke tornooien is de opkomst van dressuurruiters ook zeker niet min, en als ik zie welke begeleiding ik krijg qua dressuur bij ons in de club dan kan ik alleen maar zeggen dat ik met mijn gat in de boter gevallen ben ( nog maar net LRV aangesloten) en ook onze springlesgever hamert meer dan voldoende op het belang van die dressuurtrainingen. Je hebt wel meer dan gelijk dat die pure springruiters hier in BE op regionaal/provinciaal niveau zeg maar echt een grote achterstand hebben qua dressuur en theoretische achtergrond.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 23:52

Als ik zag welke begeleiding LRV ruiters hier in limburg krijgen was het om te janken, nee, wat ik op LRV gezien heb, daarmee kom je echt niet op internationaal niveau mee... VLP vind ik wat dat betreft een stuk beter geregeld en de proeven zijn ook van een stuk betere kwaliteit. Maar dat dressuur niet gepromoot word in Belgie mag men gerust een feit noemen.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 00:36

pharagirlke : de proeven in de VLP lopen echt veel onlogischer op hoor... er zit nergens een halve pas wijken in bijvoorbeeld :+

De jury's en terreinen zijn bij de LRV voor de dressuurruiters wél ondermaats, maar qua begeleiding kan ik je zeggen dat ik bij mijn club écht wel op roosjes zit :))
En mijn portemonnee is een heel stuk gelukkiger :P wou onlangs nog eens VLP met een daglicentie starten, zou 25 euro voor 1 proef kwijt geweest zijn :oo

en nee, oa Karin Donckers, Joris Van Springel,... dat zijn inderdaad geen internationale ruiters ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 00:44

Paljassofie: des te vreemder is het dat er niet bijster veel fantastische combinaties doorkomen. ;) Dan heb je het over eventingruiter, zit daar een dressuurruiter in Belgie die lrv begonnen is? Ik had het nl puur over dressuur, springcombinaties waren nl wel goed in de LRV. Eventing ben ik nooit gaan kijken. Jurering in LRV is puur gebaseerd op vriendjespolitiek. (wederom spreek ik puur over dressuur). KR moet je idd niet wijken, vanaf M begin je gewoon met appuyementen en SB. Wil je het paard dat leren kan je wijken enz niet overslaan. (hoewel, mijn merrie appuyeert al aardig maar wijken heeft ze nooit goed gedaan :') )

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 00:51

nuja, ik kan enkel mijn ondervinding vertellen ;) Ik ben echt nog maar kort bij de LRV en had zo ongeveer hetzelfde beeld als jij nu denk ik. Maar dat heb ik heel hard moeten bijschaven nadat ik enkele trainingen had meegereden :o

Wat je zegt over het begeleiden en in de kijker stellen van de dressuur is zeker waar, maar ik heb toch het idee dat er een positieve evolutie in is. Heb op het CSI*** Beervelde enkele weken geleden toch écht een clinic van Imke Bartels kunnen bijwonen, terwijl er nog niet eens zo weinig volk aanwezig was :j , iets wat hier vroeger toch echt niet zo vanzelfsprekend zou geweest zijn? Of ben ik nu te optimistisch? :D

edit : het is niet alleen dat wijken hoor, maar ik vind het echt zo rare sprongen tussen die proeven ( ik heb het over HROV, maar dat is gewoon de provinciale variant natuurlijk :j )

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 01:14

ja, de proeven zijn allemaal hetzelfde, het is wel zo dat de overgang van het ene niveau in het andere ontzettend groot is... Met de nieuwe proeven is dat nog erger geworden. "vroeger" was enkel de overgang A => L echt groot, nu is het vanaf de E al dat de overgang ontzettend is. Da's jammer maar goed... Op zich is het best te doen. Ik heb enkel de LRV van hier gezien en die training was echt waardeloos.. Dat waren dingen die ik in manegelessen zie..... :\ Wedstrijden zelf vond ik ook niet het van het. Ben een heel seizoen elke zondag gegaan dus het is niet van 1 zondag oid dat ik me baseer. Kempische heeft om de zoveel tijd een clinnic van een internationaal jurylid die het EK junioren oa gejureerd heeft, Dehr. Jacques Van Daele...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 07:23

Ik heb altijd graag Lrv gereden bij de ponies, omdat dan heel het clubgebeuren leuk is. Echter eens je de overgang maakt naar de paarden verdwijnt dat toch voor een stuk. Kan mss aan mezelf liggen hoor. Verder vraagt een lrv club toch wat meer tijd, want naast de trainingen, komen er vaak de fuiven en concoursen nog eens bij. En ja moreel ben je wel verplicht vandaar dan aan mee te doen/helpen.

Qua proefopbouw vind ik de proeven van de lrv heel goed, echter de accomodaties laten te wensen over als je echt met leuke goede bokken aankomt. (maisvelden, woestijnen ( :-) ); heuvels in je piste etc...
Idd de federatie proeven zijn qua opbouw echt niet realistisch. Een E proef rijd je met een goed paard op 3-4 wedstrijden uit, dan komt de overstap naar de A. Daarin heb je een gemakkelijke (a7)en moelijke versie (a6), dus als je slim bent kies je de A7 proeven eruit en rijd je weer op ong 4 keer op een hoger niveau. Gevolg niveau 0 en 1 kan ja doorkomen op twee maanden met een goed jong paard. Echter kom je dan wel plots een muur tegen, want de L proeven zijn dan ineens een pak zwaarder (keertwendingen om achterhand, verzameling en de enkelvoudige wissels meerdere keren, contra etc)
En dan komt de M en plots moet je én vliegende wissels maken (in een proef op de middellijn) en die zijgangen erbij.

Voor de springrubrieken dan weer starten de meeste talentvolle dieren allemaal op LRV niveau, ook wel vnl omdat lrv en BWp 2 handen op 1 buik zijn wss.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 10:14

Ik rij WVUR en ook daar rijden we de FEI proeven. DE LRV proeven zijn inderdaad logischer opgebouwd maar dat weegt niet op tegen de uitstekende zandbodems en de heel wat betere jurering die we hebben bij de WVUR. Ik ben omgeschakeld omdat ik echt genoeg had van al die slechte terreinen bij de LRV. Stoffige aardappelvelden of bonenvelden, weilanden met putten en greppels in.

Voor het Team heeft men gekozen voor ervaring denk ik. Daarbij stromen er inderdaad maar weinig ruiters door naar de GP. Op Lichte Tour niveau hebben we wel aankomend talent. Helaas is België ook een land dat erg graag verkoopt dus de toppaarden verhuizen wel eens van land. Daarbij werkt het BWP stamboek ook niet echt mee met de promotie door goede hengsten goed te keuren zijn de ruiters aangewezen op goede paarden uit het buitenland en die kosten geld.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 10:16

Petraaken de proeven op WVUR, vor etc zijn geen FEI proeven e. Dat zijn enkel proeven gebasseerd op het duitse systeem. Fei proeven zijn de St georges proeven tot en met GP en de FEI pony en jonge paarden paarden proeven van de federatie cyclus. (bij dit laatste eigenlijk enkel de 5 en 6 jarigen proeven)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 10:28

Huh, mij is altijd verteld dat dit ook door de FEI voorgeschreven proeven waren. Die halen we dan ook van de VLP site af. Ze zijn in elk geval een stuk moeilijker te rijden. Al wil ik ook niet beweren dat jij ongelijk hebt hoor.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 10:31

Nee kijk maar op de site, duidelijk een onderscheid tussen de provinciale proeven en de FEi proeven.

Enkel heeft de VLP de fei proeven wel vertaald naar het nl, vandaar mss de verwarring :-)

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 10:38

Hmm, ik krijg qua begeleiding in mijn club in de LRV momenteel les van Christophe Carmeliet (rijdt bij Coby, zelf PSG ruiter...) dus ik denk dat dat wel snor zit :+
écht geen manègescenarios hoor Pharagirlke, maar dat zal waarschijnlijk wel wat van club tot club verschillen.

Ik rij ook bij een kleine club, dus bij ons blijft het bij een tornooi elke 4 jaar, en 1 mosselfestijn per jaar... dus heel veel extra activiteiten zijn er niet. Het clubgebeuren is bij ons wel nog heel hecht, rijden altijd samen naar tornooi, staan allemaal samen geparkeerd dan en helpen elkaar de hele dag :j maar dat zie ik inderdaad niet overal terug :o

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:04

Ik heb enkele keren een M3 proef gestart (M3 klopt toch è, is al enkele jaren geleden?) in de federatie terwijl ik LRV toen M1 reed.
Dus M3: wissels en heel de zwikzwak, M1: schouderbinnenwaarts.

Bij de LRV kon ik net vanvoor mee, de M3 win ik op m'n sloefen...
Zeg nu nog eens dat het niveau in LRV lager ligt...

Als je onlangs nog eens op een LRV tornooi in Antwerpen bent geweest en je hebt daar alle Z2 proeven gezien, dan kan je niet anders dan concluderen dat er echt wel goed gereden wordt en dat er echt wel talent zit qua ruiters en paarden...
Maar, de doorstrom vanuit LRV is gering omdat net daar niet de mensen zitten met het vele geld, wat je dus wel degelijk nodig hebt op een hoger niveau.
Ik heb er lang aan gedacht om Juniors te starten, maar dat was voor ons toen gewoon niet te betalen, ik werd toen gesteund door m'n trainer en internationaal jurylid om het te proberen omdat ik daar volgens hen zeker meekon, maar voor ons was dat niet betaalbaar, simpel...
En dus ben ik LRV blijven rijden...

Maar nu, terug ontopic: Mc Entee heeft in mijn ogen een selectie meer verdiend dan Melchior, alhoewel hij geen landenwedstrijden heeft gereden. Maar je kan iemand met slechts 1 toppaard het niet verwijten dat hij kiest voor de lucratieve Global Chmapions Tour (waar hij trouwens op nr 1 staat!!).

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:35

s0173957 schreef:
Ik heb enkele keren een M3 proef gestart (M3 klopt toch è, is al enkele jaren geleden?) in de federatie terwijl ik LRV toen M1 reed.
Dus M3: wissels en heel de zwikzwak, M1: schouderbinnenwaarts.

Bij de LRV kon ik net vanvoor mee, de M3 win ik op m'n sloefen...
Zeg nu nog eens dat het niveau in LRV lager ligt...

Als je onlangs nog eens op een LRV tornooi in Antwerpen bent geweest en je hebt daar alle Z2 proeven gezien, dan kan je niet anders dan concluderen dat er echt wel goed gereden wordt en dat er echt wel talent zit qua ruiters en paarden...
Maar, de doorstrom vanuit LRV is gering omdat net daar niet de mensen zitten met het vele geld, wat je dus wel degelijk nodig hebt op een hoger niveau.
Ik heb er lang aan gedacht om Juniors te starten, maar dat was voor ons toen gewoon niet te betalen, ik werd toen gesteund door m'n trainer en internationaal jurylid om het te proberen omdat ik daar volgens hen zeker meekon, maar voor ons was dat niet betaalbaar, simpel...
En dus ben ik LRV blijven rijden...

Maar nu, terug ontopic: Mc Entee heeft in mijn ogen een selectie meer verdiend dan Melchior, alhoewel hij geen landenwedstrijden heeft gereden. Maar je kan iemand met slechts 1 toppaard het niet verwijten dat hij kiest voor de lucratieve Global Chmapions Tour (waar hij trouwens op nr 1 staat!!).

Hehe, maar dat is omdat voor enkele jaren terug er ook maar een enkele deelnemer was in de m2 proeven. Nu nog is dat vaak een proef met 4 deelnemers :D
En zoals ik eender aanhaalde kan je starten en instromen op elk niveau als je een nieuwe combi bent.
Dus de proeven van lrv (nederlands systeem) is qua opbouw beter en je mag pas met een nieuwe combi hoger starten nadat je al eerder bewezen hebt een bepaald niveau te kunnen rijden.

Dat er heel wat goede combinaties bestaan is zowel op lrv als federatie niveau merkbaar. Betere paarden en instructie. Het prijskaartje wat je aanhaalde is idd een struikelblok voor vele. Ook ik heb dit jaar de duurste licentie betaald voor de jonge paarden, echter door rhino is bijna heel dat seizoen in duigen gevallen (tenzij ik ze allemaal wil meerijden uiteraard, maar kies liever de wedstrijden in de buurt) dat ook dat duur is. Want de licentie voor mij als ruiter, dan het paard inschrijven voor de cyclus en vervolgens de proef nog eens.

In dat opzicht is lrv beter, echter blijven ze achterop hinken met de accomodaties en zeker voor de dressuur. Neem nu het nationaal voor JP, springpaarden allemaal op mooi geopadbodems en de dressuurpaarden in de weilanden :+

Ik ben gestopt met lrv doordat het me gewoon niet meer afging. De tijd maar ook de mentaliteit en organisatie van de club zelf.
Moest Lrv betere terreinen hebben en dat je enkel als rijdend lid zou mogen deelnemen dan koos ik zonder twijfel voor lrv en ging ik daarna lichte tour starten in de Federatie. Hoorde trouwens dat lrv nu ook de ZZ-licht klasses geintroduceerd heeft dus op zich maken ze wel stappen richting de overstap op FEI niveau.

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:38

Mocht Peter Spahn niet mee rijden dan?