Er is een grote kans dat op de Veluwe het konikpaard wordt uitgezet. Het uit Oost-Europa afkomstige konikpaard, dat niet mensenschuw is, zal de strijd aan moeten binden met de vergrassing van de heidevelden en de Amerikaanse vogelkers (ook wel de 'bospest' genoemd), een woekerende boomsoort die al het andere verdringt.
De Veluwe kent al, van oudsher, schaapskuddes om de vergrassende heide te begrazen. En sinds een jaar of twintig Schotse hooglanders. Dat zijn wilde koeien die zijn losgelaten in het natuurgebied Veluwezoom van de Vereniging Natuurmonumenten, gelegen ten noordoosten van Arnhem.
Beide diersoorten hebben behalve voor- ook nadelen. Schaapskuddes behoeven een herder en dat kost geld. Schotse hooglanders grazen wel maar niet zodanig dat de heide er op grote schaal door terugkeert. Staatsbosbeheer heeft nu echter grote verwachtingen van het grijs-zwarte konikpaard. Die dieren begrazen nu al onder meer de vlaktes van de natuurgebieden Meinerswijk (aan de zuidkant van de Rijn bij Arnhem) en de Oostvaardersplassen.
Echt weer Nederland op z'n smalst: aan de ene kant de paardensector opzadelen met allerlei welzijnsregels, paspoorten en geldverslindend registratiesysteem om bij uitbraak van besmettelijke ziekten snel te kunnen handelen en vervolgens zelf als overheid een stel paarden in een "natuurgebied" aan hun lot over laten
Er lopen hier (Veluwezoom) al paarden, nl kuddes IJslanders.
balli
Geplaatst: 10-08-09 11:59
De ijslanders op de veluwezoom lopen in een gebied van Natuurmonumenten. Als ik dit zo lees, wil staatsbos nu eigenlijk hetzelfde gaan doen, maar dan met een ander ras. Mooi plan vind ik, het zou nog mooier zijn als die twee organisaties nou samen gaan werken en op de een of andere manier gewoon een heel groot gebied kunnen gaan vormen met een kudde paarden. Ik weet niet of dat mogelijk is, maar dan benader je wel meer de "natuurlijke manier van leven" van die paarden, en je hebt weer minder hekwerk.
@aadburg: hoe bedoel je "aan hun lot over te laten"? Volgens mij trek je nu een beetje te snel conclusies. Als het gebied groot genoeg is in verhouding met het aantal paarden, is het geen probleem. Dan is er genoeg te eten. Ga eens kijken op de veluwezoom waar nu de ijslanders van NM staan (bij de posbank). De paarden die daar staan zijn gezonder en hebben een beter leven dan het gemiddelde paard hier op bokt!
Wat ik een groot nadeel van paarden t.o.v herkauwers vind is dat ze vaak bomen gaan "schillen" waardoor deze afsterven. Dan liever wat meer geld uitgeven en gewoon een schaapsherder in dienst nemen.
OP de posbank lopen hele leuke ijslanders, volgens mij worden de kuddes ieder jaar gecontroleerd en een paar 3-4 jarigen eruit gehaald om de kuddes niet te groot te laten worden.
koniks erbij, leuk!
Rani007
Geplaatst: 10-08-09 16:13
Er groeien idd veel grassen tussen de heideplanten en dat is jammer, want de heide staat nu in bloei en zo zie je er weinig van. Ik ben echter wel heel benieuwd hoe ze dit willen gaan realiseren omdat er rond de heide geen afrastering is, of misschien eerst een proef rondom het Loo ofzo? Verder zie ik weinig mogelijkheden en ik kan me ook moeilijk voorstellen dat er voor de Koniks het hele jaar door genoeg te eten is. Ben benieuwd.
__karin__
Geplaatst: 10-08-09 17:31
Het lijkt mij ook een heel goed idee! Zelf zou ik (als het voor het natuurgebied niet uitmaakt) kiezen voor ijslanders, omdat je deze kunt verkopen als de kudde te groot wordt. Koninkspaarden krijg je zo moeilijk ingereden.
@ Bolhoed: Als je je capslock aanstaat, leest dat moeilijk, lijkt het alsof je heel boos bent, en wordt je minder serieus genomen. Ik denk dat veel paarden graag in de plek van die paarden in willen nemen. Ook sportpaarden krijgen vaak de kogel, maar dan omdat ze niet goed gereden worden en zich zelf kapot hebben gewerkt. (Het verschil is in mijn ogen, dat de konikpaarden een paardwaardig bestaan hebben gehad!)
@ balli : Natuurmonumenten zijn particulier en wordt niet direct gesteund door de overheid. Staatsbosbeheer staat wel in dienst van de overheid. Daardoor zijn er verschillende visie's en kunnen ze soms wat moeilijker samenwerken.
Hier lopen ook Koniks ze zien er gezond uit en het is ook heel leuk om te zien.. Hier halen ze wel de paarden eruit om de kuddes niet te groot te laten worden en die worden.. Dan verkocht op een keuring aan mensen die graag paarden in hun natuurgebied willen hebben lopen thuis als huisdieren enz.
bakkabouter
Geplaatst: 10-08-09 19:47
rainbow8 schreef:
Als het dan maar geen uitdaging wordt voor de ruiters die passeren. Of mag je daar niet knolhollen??
ja,ik vraag me ook af hoe ze dat gaan doen. Lijkt me niet zo interessant als je onderweg een kudde loslopende paarden op het pad tegenkomt...
Wel een goed idee om dan paarden er neer te zetten. Maar idd paarden gaan op een geven moment aan de bomen zitten.. misschien van die houten 'rek' dingen erom heen?
Mieke
Geplaatst: 10-08-09 20:47
Kirstjuhh schreef:
Wel een goed idee om dan paarden er neer te zetten. Maar idd paarden gaan op een geven moment aan de bomen zitten.. misschien van die houten 'rek' dingen erom heen?
Om IEDERE boom op de Veluwe??
Balte
Geplaatst: 10-08-09 20:52
Het is net de bedoeling dat ze aan de bomen zitten, zo staat het tenminste toch in de begintekst, de Amerikaanse vogelkers is nl een boom
Professor
Geplaatst: 10-08-09 21:14
Vind het vreemd de Konik paarden dit gevaar uit te zetten:
Amerikaanse vogelkers wordt, met name in Midden-Europa, aangeplant voor het hout en als sierboom. Een kreupele vorm van Amerikaanse vogelkers werd sinds het begin van de twintigste eeuw als vulhout in produktiebossen op voedselarme grond aangeplant. Amerikaanse vogelkers werd spoedig een plaag in de bosbouw vandaar ook de bijnaam 'bospest'. De struik treedt vaak op in storingssituaties, zoals op kapvlaktes, waar door mineralisatie van de afgevallen bladeren en dode takken, stikstof in de bodem vrijkomt. De kleine bessen zijn eetbaar, maar alleen als ze echt rijp zijn, dus als de kleur zeer donkerrood, bijna zwart is. Ze hebben een enigszins bittere smaak. Men kan er onder meer jam en sap van maken. Het blad en de pit zijn giftig. Het is dus sterk af te raden kersenpitten door te slikken. Bij geiten wordt na opname zelfs blauwzuur gevormd, wat zeer dodelijk is. Stikstof bemesting, droogte, vorst en bespuiting verhogen het gifstofgehalte. Verlept loof is daarom zeer gevaarlijk.
Kendra
Geplaatst: 10-08-09 22:13
Daar zat ik ook aan te denken, dat Amerikaanse vogelkers niet echt gezond is. Volgens mij eten ze het ook niet, hier tenminste niet en er staat af en toe best wel eentje aan de rand van de wei. Verder een interessant experiment, ik woon in een natuurgebied. Staatsbosbeheer verbiedt echter begrazing door paarden in vrijwel het hele gebied. Misschien dat een succesvol experiment er toe leidt dat ook in andere gebieden paarden kunnen worden ingezet voor begrazing. Ik zou zelf erg graag mijn jonge spul op laten groeien in zo'n gebied.
joopie7
Geplaatst: 10-08-09 22:29
hoezo faunavervuiling. Nederland heeft geen klimaat voor wilde paarden, van nature komen ze hier niet voor. Het alsnog los laten van wilde paarden kan in de toekomst alleen maar problemen geven (kijk naar de brumbies en mustangs). Ik denk dat je uiteindelijk goedkoper uit bent door gewoon een herder in te huren en ook voor de identiteit van een gebied. De schapen lopen hier al van oudsher, zou toch mooi zijn omdat te bewaren inplaats van andere beesten te importeren en daarbij de uniekheid van een bepaald gebied ongedaan te maken.
Balte
Geplaatst: 10-08-09 22:46
Ik las onlangs een artikel over Hebridean schapen en die werden geroemd om het feit dat zij die Amerikaanse vogelkers wel klein kregen, in tegenstelling tot de meeste andere schapensoorten, over paarden werd er in dat artikel niet gerept
Schapen eten weer heel andere planten dan paarden. Er werd mij vorige week verteld (door de boswachter van een ander gebied), dat paarden wel pitrus eten en schapen niet. Dit is voor sommige gebieden wat dat betreft dus ook een uitkomst. Ik denk alleen niet dat het in dit geval om pitrus gaat...
DubbelFun
Geplaatst: 11-08-09 08:07
Hier in de buurt loopt ook een kudde 'wilde' paarden en de vogelkers groeit er ook welig (net als jet JKK trouwens). Dus daar is het iig geen oplossing voor. En het is idd giftig. Ik vraag me af wat voor opleiding die mensen bij SBB hebben, dat je dit soort dingen niet eerst eens goed uitzoekt.
Paardentango
Geplaatst: 11-08-09 12:10
Wanneer komen de wilde Wolven er eigenlijk bij ?
Om het paardenbestand weer te remmen. De geleerden zijn stellig van mening dat de Wolf de natuurlijke vijand is en paarden uit gaat dunnen. Die kunnen het weten, want die hebben ervoor geleerd.
In der landen waar Wolven wel in het wild voorkomen haten ze Wolven, want die schijnen toch maar zelden te eten wat wij willen dat ze eten.
Dat wordt je kippen en andere huisdieren binnen houden!