Paarden hebben het zo slecht nog niet in gemeente Epe

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paarden hebben het zo slecht nog niet in gemeente Epe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 08:37

www.destentor.nl

Paarden en pony's in de gemeente Epe hebben het zo slecht nog niet. Het is een voorlopige indicatie uit de eerste reacties op het nog lopende onderzoek naar het welzijn van paarden in de gemeente Epe. Het onderzoek is een initiatief van het Hippisch Platform Epe. Dat wil weten hoe het staat met het welzijn van paarden/pony's in de gemeente Epe. Het platform schakelde Anna Zeinstra, student aan de Christelijke Agrarische Hogeschool in Dronten, in om een onderzoek te verrichten.

Het Hippisch Platform hoopt met het onderzoek tevens betrouwbare informatie te verkrijgen over het aantal paarden en pony's dat wordt gehouden. Dat schetst het belang van de paardenhouderij in de gemeente Epe.

Zeinstra stelde de enquête samen, die op de website van het Hippisch Platform ( www.hippischplatform.nl ) staat en is in te vullen.

Twee maanden hebben paardenhouders daarvoor inmiddels de gelegenheid gehad. Nog tot 1 september kunnen zij die nog niet deelnamen, de enquête invullen.

Zestig personen beantwoordden de 23 vragen inmiddels. Zeinstra is blij met de reacties van de eerste deelnemers, maar het zouden er nog veel meer moeten worden.

Verwacht wordt dat de gemeente Epe veel meer dan zestig paardenhouders telt. Dat kan alleen al worden afgeleid uit de aantallen dieren, die de enquêtedeelnemers opgaven. Zij die al reageerden, hebben gezamenlijk zo'n 250 paarden/pony's, terwijl geschat wordt dat er een paar duizend paarden in de gemeente rondstappen.

Stevige conclusies kan Zeinstra uit eerste reacties nog niet trekken, maar een paar indicaties signaleert ze wel.

fokfanaat

Re: Paarden hebben het zo slecht nog niet in gemeente Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 08:43

tja mensen die hun paarden niet goed verzorgen gaan dat natuurlijk niet op zo'n enquete invullen.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:01

fokfanaat schreef:
tja mensen die hun paarden niet goed verzorgen gaan dat natuurlijk niet op zo'n enquete invullen.

Ik wel :+ .

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:09

fokfanaat schreef:

Dit is als het houden van een equete onder slagers over de kwaliteit van hun vlees.... Kun je nagaan als maar een miniem % van de slagers reageert 8-)

Voor énige waarde kan een onderzoek niet vanuit de ruiterij plaatsvinden.

Ter illustratie: het kunnen vertonen van natuurlijk gedrag is een fundamentele dierenvrijheid.
Neem het Equid Ethogram van Dr.Sue McDonnell en vergelijk de inhoud met de paarden in een voor het paardhoueden in NL representatieve omgeving.
Epe is dat overigens niet.
Hoe zou een niet-paardrijdend bioloog naar het verschil kijken?

hc

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:51

Tss HC geen kwaad wordt over Epe hoor.
Waarom zou Epe niet representatief zijn? Lijkt me voor paarden een stuk prettiger dan de randstad.

Maar ik ben met je eens dat ik gewoon heb ingevuld dat mijn paarden zo goed als mogelijk worden gehouden.
24x7 buiten in 1 kudde (oke 3 paarden ;-) ) op 1,5 hectare weiland.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:59

Ruud_O schreef:
Waarom zou Epe niet representatief zijn? Lijkt me voor paarden een stuk prettiger dan de randstad.

Daarom is het niet representatief voor paardhouden in NL :)*

hc

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:03

[quote="Ruud_O"]

klopt helemaal :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:17

Ruud_O schreef:
Maar ik ben met je eens dat ik gewoon heb ingevuld dat mijn paarden zo goed als mogelijk worden gehouden.

Is dat in jouw eigen ogen al écht correct ´zo goed als mogelijk´? Is jouw ´kudde´ en harem? Bijvoorbeeld. Of een vrijzellengroep hengsten?
Heb je voor ´zo goed als mogelijk´ een maatstaf aangehouden?
Daarbij is het daarmee vergelijken dan nóg subjectief door jouw eigen ogen.

Het zelfonderzoek in Epe is als een enquete onder topslagers over hun eigen vlees.

Kijk wij in Epe eens goed zijn voor onze paarden.
Tenminste die paar die reageren :)*

Voor de welzijnsdiscussie is het overigens een heel waardevol initiatief en topic.
Neem het resultaat van Epe, weeg dit en zet dat af tegen de rest van NL.

Een feitelijk matig zelfoordeel vanuit een relatief veel betere situatie is veelzeggend ;)

hc

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:27

Mijn kudde is een merrie (24) met haar zoon (9) (ruin), plus nog een ruin (7).
Maatstaaf.... gewoon common sense. Paarden eten de hele dag door, dus zoveel mogelijk in de wei.
Op natuurlijke wijze paarden houden zal in NL niet lukken. Zeker niet omdat 2 paarden ook nog voor wedstrijden worden ingezet.

Maar het is en blijft idd subjectief. Ik vind dat ook sportpaarden in de wei horen. En vele anderen vinden dat niet. En ook die vele anderen vinden dat ze goed voor hun paarden zorgen.

Dit zal altijd een discussie zijn en blijven, maar zolang anderen melden dat mijn paarden gelukkig uit hun ogen kijken en ook met sporten vrolijk uit hun ogen kijken, dan doe ik het niet zo slecht.

Maar veel paardenhouders van de oude stempel, zullen dit onderzoek onzin vinden en derhalve ook niet participeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:28

Huertecilla schreef:
Ruud_O schreef:

hc

Hé daar op die berg :7 ! Hoe lang ben al niet meer hier geweest? Nederland is meer dan alleen randstad.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 12:05

Je moet er gewoon achteraanvullen.....volgens hun eigenaren :D

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 12:41

Nee, Epe is idd niet representatief, maar dat deze enquete in Epe wordt gehouden heeft zo zijn voordelen voor de paarden hier in de gemeente die wel op een belabberde manier gehouden worden, en dat zijn er ook nog best wat. Publiciteit dus, en bewustwording. Daarom heb ik de enquete ingevuld. Al kan ik mijn paarden ook niet op de ideale manier houden, zij komen max. twee uur op het gras, vanuit medisch oogpunt, dat wel.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:10

Ik vind het heel simpel een paard weet niet wat hij mist als hij al vanaf kleins af aan voor de sport gaat worden gebruikt. Dat hij als veulen misschien op de wei staat en vanaf zijn 2e tot aan zijn pensioen binnen staat. Een paard weet niet wat hij mist als hij niet weet wat er verder nog is.

Dit neemt niet weg dat ik vind dat ieder paard gewoon zomers zeker naar buiten moeten en in de winter ook wat uurtjes.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:15

Dancie schreef:
Ik vind het heel simpel een paard weet niet wat hij mist als hij al vanaf kleins af aan voor de sport gaat worden gebruikt. Dat hij als veulen misschien op de wei staat en vanaf zijn 2e tot aan zijn pensioen binnen staat. Een paard weet niet wat hij mist als hij niet weet wat er verder nog is.

Dit neemt niet weg dat ik vind dat ieder paard gewoon zomers zeker naar buiten moeten en in de winter ook wat uurtjes.

euuh ja, dat is wat kort door de bocht geredeneerd.
Net zoiets als dat ik mijn hond van pup af aan altijd schop. Vind ie dus normaal en is er dan mee content?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:51

Dancie schreef:

Dat neemt ook niet weg dat een paard zwaar gefrusteerd raakt als hij niet zijn instinct kan volgen. Met dat instinct (rondlopen en scharrelen) wordt hij geboren en krijg je echt niet weg met een redenatie dat hij niet beter weet. De natuur geeft hem iets in en als hij dat niet kan doen krijgt hij stress, zo simpel is het. Daarnaast heeft een paard niet het geestelijk vermogen om iets te missen ook al zou hij 'weten' wat dat is.

Maar als jij met jouw redenatie lekkerder slaapt......
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-08-09 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:52

De natuur benaderen dat kunnen we niet daarvoor missen er teveel factoren. Maar ons verdiepen in de leefbehoeftes van paarden en er proberen aan tegemoet te komen kunnen we wel. We zoeken een compromis maar daar hoort wel degelijk het besef bij dat wij het niet optimaal en goed voor onze paarden hebben.

en in de winter ook wat uurtjes..... maak daar maar 24 uur van in de winter met schuilstal.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:02

Helaas zijn schuilstallen niet overal toegestaan...

Dus als het echt winter wordt, dan is het bij mij van 7:00 t/m 22:00 buiten. Maar meestal is dat niet meer dan 3 maanden per jaar.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:05

Klinkt toch altijd beter dan 2 uurtjes :+

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:07

Huertecilla schreef:
Ruud_O schreef:

hc

Misschien wel voor de rest van Nederland want ook buiten de randstad is leven mogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 10:59

fokfanaat schreef:

Nee dat lijkt me ook niet, dan vraag je om moeilijkheden... Of ze zullen invullen dat ze hun paard gewoon goed verzorgen... Vind zo'n enquete niet echt representatief, laat dan mensen kijken die daar verstand van hebben o.i.d. want iedereen kan wel zeggen 'ik verzorg mijn paard goed' maarja.. Daar heeft iedereen een andere mening over natuurlijk :p

Dok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:44

Leuk initiatief. Lijkt me zeker goed dat er op paardenwelzijn wordt onderzocht, maar op deze manier... :\ Paardeneigenaren kunnen wel zoveel zeggen en sommige dingen zijn moeilijk via een enquete te beoordelen (sommige dingen moet je gewoon zien, zoals ter plaatse opname verrichten, liefst onaangekondigd). Veel meer mensen zouden de enquete moeten invullen en deze enquetes moeten te vergelijken zijn met die van andere steden/dorpen. Ook zouden er steekproeven gedaan moeten worden of de enquete wel naar waarheid is ingevuld. Ook kan ik zo gauw niet terugvinden wat nou precies onder goed "paardenwelzijn" valt en welke waarde aan de verschillende antwoorden/vragen wordt gegeven. Maajah Epe zal idd wel geen verkeerd paardengebied zijn. Relatief veel grond, mooie omgeving, niet te veel drukte.... beter dan de randstad absoluut ;)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:09

Ruud_O schreef:
Dancie schreef:

euuh ja, dat is wat kort door de bocht geredeneerd.
Net zoiets als dat ik mijn hond van pup af aan altijd schop. Vind ie dus normaal en is er dan mee content?

Ik Zeg alleen dat niet ieder paard zoveel buitenkomt. Mijn paarden staan 24/7 buiten dat gun ik ieder paard echt waar. Maar dat genoeg paarden dat niet hebben dat is rot maar je kan niet alles veranderen.

bij ons hierzo bij rotterdam hebben sommige paarden al 4 jaar geen weiland gezien. Helaas zie je het nog te vaak ik ben er geen voorstander van zeer zeker niet en zal het ook nooit worden.