Brigit van der Drift & Twister
Bij de junioren maakte Brigit van der Drift indruk door de leiding over te nemen met 71,351%. De leerlinge van Tommie Visser reed met Twister (v. Havidoff) een mooie proef met expressieve uitgestrekte gangen, alleen het achterwaarts gaan kon beter. Van der Drift: “Ik hoorde voordat ik de ring in ging dat er niet hoog gescoord werd, dus ik was helemaal overdonderd toen ik hoorde dat ik meer dan 71% had. Sanne van Grotel, die een grote supportersschare met zich mee heeft genomen geniet ook van haar eerste EK. Van Grotel reed met VPS Melvin een heel correcte proef en liet geen punten liggen. Met 71,946% eindigde ze op een voorlopig eerste plek. Van Grotel blijft bescheiden: “Het ging lekker, alleen op het laatst werd hij iets drammerig. Bondscoach Bartels was tevreden: “Sanne heeft optimaal gereden. Ze had een hele mooie gelijkmatige proef. Brigit reed een sprankelende proef waarbij de mooie galopchangementen opvielen. Deze twee meiden hebben vandaag een geweldig EK-debuut gemaakt. “
Voor Turkije waren de druiven zuur, de KWPN-er Risander (v.Krack C) van Alp Karliova leek iets te zien in de hoek en kwam te lang in verzet, waardoor de jury hem helaas uit moest sluiten. Doordat het team van Turkijke maar uit drie in plaats van vier mensen bestaat, kan dit resultaat niet als schrapresultaat gelden.
Ermelo
Voor de Nederlandse jeugd is dit het eerste EK in eigen land en het bevalt ze goed. De EK-debutante Brigit van der Drift geniet met volle teugen: “Sommige mensen vonden het van te voren jammer dat we dit jaar niet ver weg gingen voor het EK, maar ik vind het fantastisch hoe het opgezet is. Mijn trainer Tommie Visser, die ook vaak mee heeft gedaan is zelf jaloers. Hij moest altijd ergens op een achterafveldje een EK rijden en ik rij nu hier in een gigantisch mooie internationale entourage.” Ook Bartels deelt deze mening: “De terreinen van de KNHS zijn heel geschikt voor zo’n kampioenschap. Het is hier prachtig onderhouden en alles is keimooi ingevuld . Het heeft hier een absolute internationale uitstraling. Ik hoor ook van de andere coaches veel complimenten.”
Donderdag is bekend wie er met de teammedailles naar huis gaan. Voor Nederland rijden donderdag bij de junioren Michelle van Lanen en Angela Krooswijk.
Uitslag na dag 1 landenwedstrijd (na 2 ruiters):
Junioren
1. Nederland 143,297
2. Duitsland 141,027
3. Denemarken 130,595
Individueel Junioren
1. Sanne van Grotel (Riethoven) – VPS Melvin V 71,946%
2. Charlott-Maria Schürmann (GER) – World of Dreams 71,892%
3. Brigit van der Drift (Hoofddorp) – Twister 71,351%

En als ik wel wat kan zien is het erg haperig of het geluid stoort