De eerste dag van de allereerste Tubbergse Ruiter- en Mendriedaagse begon gisteren met de feestelijke opening van de eerste officiële paardenroute van Nationaal Landschap Noordoost Twente.
De route is zo'n 32 kilometer lang, en begint en eindigt - net als de mendriedaagse - bij camping 'n Kaps aan de Tibsweg. De paardenroute zou langs de mooiste plekjes van Noordoost Twente voeren, waaronder de watermolens van Frans en Bels en Landgoed Baasdam. De paardenroute is de laatste van vier officiële routes door Noordoost Twente. Er is al een autoroute, een fietsroute en een wandelroute.
Wethouder Henny Oude Geerdink van Tubbergen onthulde samen met gedeputeerde Piet Jansen van de provincie Overijssel het eerste paaltje van de route. Hieraan voorafgaand hielden beide politici een hoefijzergooiwedstrijd, om te bepalen wie de ceremonie mocht vervullen. Omdat de wedstrijd onbeslist bleef hebben ze gezamenlijk de opening verzorgd.
Vandaag zal de Ruiter- en Mendriedaagse de paardenroute volgen. Een van de stopplaatsen van de driedaagse is in het centrum van Tubbergen, waar een veearts de dieren keurt. Deze controle moet onder meer toeristen geruststellen dat de paarden niet lijden.
Nou, ontzettend De paardenroute ken ik uiteraard nog niet, maar verder worden ongeveer alle leuke stukken juist afgesloten voor paarden...
Anya
Geplaatst: 05-08-09 12:37
ja zo leuk en intussen worden de laatste onverharde wegen in vakantiedorp De Lutte vakkundig afgezet voor paarden, want leuke mountainbikerbruggetjes, stenen en roosters. Kunnen de ruiters daar alleen nog rijden in de niet-gemaaide bermen of op het asfalt.
Prachtig die ruiterroute maar gedeputeerde Piet Jansen speelt wel mooi weer met die ene route, terwijl al jaren en jaren wordt gevraagd of er in De Lutte één klein routetje mag overblijven in het bos. Dat we de boel ook zelf wel willen onderhouden. Maar nee.. niet belangrijk genoeg. Tot er een keertje iemand dood wordt gereden op de smalle geasfalteerde weggetjes. Dán kan er vast heel veel.
Een prachtige route dus. Nu nog graag voor de rest van Twente (paardenprovincie) iets wat lijkt op een zandpad waar we ook op mogen rijden.
leuk! want ook hier bij Enschede wordt het mooie natuurgebied prachtig vakkundig afgezet met wildhekken,roosters en weet ik niet wat. fijn dat ze nog een klein stukje voor ons ruiters hier in twente overlaten
gvmf
Geplaatst: 05-08-09 14:45
Ik woon midden in dat gebied (in bosrijke gedeelte ) dus ken de omgeving op mijn duimpje
Maak er ook graag gebruik van met mijn paardjes! inclusief het negeren van de boswachter met zijn "verboden voor paarden" bordjes