Feestelijke opening EK voor Junioren en Young Riders

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Feestelijke opening EK voor Junioren en Young Riders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 05:56

Nieuwsredactie
Sjoert.

Vanavond was het dan eindelijk zo ver. Het EK dressuur voor de Junioren en Young Riders zou eindelijk beginnen. Vooraf werd er al meer dan genoeg gedaan aan promotie (wat te denken van de superfan actie?) en het resultaat was dan ook dat de opening vandaag door veel bezoekers werd bijgewoond. Er hing een goede en gezellige sfeer op het prachtig aangeklede KNHS terrein in Ermelo.
Bezoekers uit alle delen van Europa en ook omstreken. De meeste deelnemers waren fraai uitgedost in de kleuren van hun eigen land, wat, in ieder geval bij mij, af en toe tot een glimlach leidde. Overigens niets dan lof voor de outfit van het Zweedse team. De blonde schonen waren in mooie pakjes (het leken stewardessen) gehesen :)) :D.

Stipt 19.00 uur nam Pam van Geloven het woord. De avond zou geopend worden middels een demonstratie van Peter Spahn met zijn Friese hengst Anders 451. Echter heeft Peter vanmiddag een ongeluk gehad waardoor hij naar het ziekenhuis moest. Hoe en wat er precies aan de hand was, is niet genoemd. Met spoed is er gezocht naar een andere combinatie. Deze werd gevonden bij stalhouderij Meyer. De combinatie had pas twee uur voor aanvang van de clinic te horen gekregen dat ze aan mochten treden en had daarbij ook weinig ervaring in de ring, dus vanaf deze kant niets dan lof voor de combinatie. Getoond werd dat Friesche paarden zeker aanleg hebben voor het hogere werk in de dressuur.

Na de prachtige zwarte, mochten quarters de baan in. Ik geloof dat het quarters waren.. Zo veel verstand heb ik daar niet van. De spins en de hitte werden mij wat te veel, dus ben ik even gaan kijken bij de jonge ruiters die de Quadrille aan het voorbereiden waren. De clinic van Annemarie van der Toorn liet ik dus ook aan mij voorbij gaan. Die had ik geloof ik al gezien op het CHIO.
Op het losrijterrein allemaal strakke gezichten. Acht combinaties moesten een paar minuten later tegelijk een kur gaan rijden. Hoewel het al enkele keren geoefend was, blijft dat spannend. Bij het rondje rond de ring, schrok de eerste van de acht paarden ergens van. Wat volgde was een domino effect op de daaropvolgende zeven dieren. Gelukkig waren de paarden snel weer onder controle en begonnen de combinaties aan hun kur. Dat bleek voor mij overigens een grote uitdaging om daar een goede foto van te schieten. Na de slotakkoorden (kur gemaakt door Joost Peters) volgde volgens mij het grootste applaus van de avond. Dat moet wel gaaf geweest zijn voor de jeugd!

Na de indrukwekkende Quadrille mochten er drie KWPN hengsten de ring in. Marjolein Hart zadelde Andretti (v Special D), Yvonne Copal Apache (v. UB40) en Emmelie Scholtens mocht met Uphill verschijnen. De demonstratie werd begeleid door Wim Ernes. Hij gaf aan waarop het KWPN bij de hengstenselectie onder andere lette en vroeg de dames enkele keren eens te laten zien wat kwaliteiten van de hengsten zijn. Emmelie Scholtens genoot zichtbaar van het ritje op Uphill. De hengst was de rust zelve en deed dan ook erg zijn best voor de bij Stal Laarakkers vertrekkende amazone.
Voordat de landenteams gepresenteerd werden, verscheen Marlies van Baalen met BMC Kigali. Zij gaf een demonstratie over hoe zij een Grand prix paard trainde. De zichtbaar ontspannen Kigali deed alles op zijn gemak en Marlies kon naderhand dan ook rekenen op veel applaus.

Als afsluiting natuurlijk de presentatie van de landenteams en de officiële opening door Minister Verburg. Zoals ik al zei was het een vrolijke aangelegenheid. Kleurrijke deelnemers kwamen vrolijk voorbij en genoten zichtbaar van het applaus. Als laatste mocht Nederland zich presenteren. Sanne van Grotel en Michelle van Lanen hadden hun hondjes voorzien van een oranje jasje. De hondjes waren overigens meer in elkaar geïnteresseerd dan alles wat er omheen gebeurde. Onder luid gejuich werd het Nederlandse team binnen gehaald.
Alle teams waren voorzien van een lading kleurrijke ballonnen. Na het welkomstwoord voor de teams hoorde ik de burgemeester van Ermelo iets zeggen over Olympische Spelen in Ermelo over pakweg 19 jaar. Afijn, blijkt wel.. ik zat niet te luisteren. Nadat minister Verburg het toernooi voor geopend verklaarde, mocht zij een tros ballonnen losknippen. Hierna volgden, bijna, alle ballonnen van de team. De Deense ballonnen hadden de puf niet meer om de lucht in te gaan.
Nu hopen op een mooi toernooi met mooie sport.

Hieronder enkele foto's;
Afbeelding
Nog net geen echte klededracht gespot, maar dit kwam in de buurt. Gelukkig voor de Nederlandse delegatie geen klompen, tulpen en molentjes.

Afbeelding
De Quadrille; Heel erg gaaf om eens in het echt te zien!

Afbeelding
Gedurende de hele opening een stralend zonnetje! Wat wil een mens nog meer?

Afbeelding
De Nederlandse teams, vlak nadat ze het stadion binnen kwamen lopen. Dit was de eerste reactie op het gejuich van het publiek. Wat mij opvoel; er hangt een goede sfeer in beide teams. dat heeft de bondscoach goed voor elkaar! :D

Afbeelding
Zelfs honden moesten er aan geloven.. :))

Afbeelding
De ballonnen kiezen het luchtruim; dus het toernooi is officieel van start gegaan!

Afbeelding
Het was vanavond gezellig druk in Ermelo. Hopelijk komen de komende dagen ook veel mensen uit Nederland de ruiters aanmoedigen!

Foto's: http://www.sjoert.com

Samy

Re: Feestelijke opening NK voor Junioren en Young Riders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 06:12

Sjoert er zit een fout in je titel ;) Je hebt NK Staan ... Maar leuk om zo'n kleine impressie alvast te zien.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Feestelijke opening EK voor Junioren en Young Riders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 06:15

Veranderd :D
Het was nog vroeg :Z

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 07:01

Leuk verhaal :D Hopelijk scoren onze Nederlanders flink in eigen land!!

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 07:17

Wat een leuk verslag Sjoert! Dat er de komende dagen nog maar meer mogen volgen...
Ben helaas zelf niet in de gelegenheid om die kant op te komen, maar het klinkt nu al gezellig!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 07:21

Leuke foto's.
Ik werk sinds kort in een restaurant in de buurt van het KNHS centrum. De Russen (horen die ook bij het EK?) en de Fransen zijn al komen eten :D

sterre2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 07:24

Het zal ongetwijfeld een mooi concours worden. We gaan er zeker een kijkje nemen *D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 07:30

Hopelijk wordt het een mooie en sportieve wedstrijd! (met natuurlijk medailles voor NL ;))

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 07:40

Leuk verslag, hopelijk goede resultaten voor 'onze' combinaties. Maar bovenal een sportieve strijd :j

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 07:43

Wat een leuk stuk!

Was zondag graag komen kijken, maar moet dan zelf op concours.

Dames en heer, heel veel succes +:)+

imposantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 07:46

Mooie impressie weer!
Leuk verslag

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 08:16

Super leuke foto's plus Tekst!!

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 08:38

Wat leuk zeg!! :D Leuke foto's zijn er ook gemaakt!! 8-)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:13

Peter is gisteren gevallen met een jong paard. Toen is er een been onder het paard gekomen. Maar het valt allemaal gelukkig mee. Maar uit voorzorg is hij gisteren er niet gestart.

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:31

Leuk verslag Sjoert!
Hopelijk presteren we weer lekker in ons eigen Kikker land! :D

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:43

Hebben we toch mooi weer uitgekozen voor het Ek he. :D
Lijkt me geweldig om daar te gaan kijken, helaas te weinig tijd.
Ik hoop dat NL goed presteerd in eigen land, zo te lezen tot nu toe wel. :D

marijedublin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:10

Heejj!

Ben er geweest! Met mijn moeder en vriendinnen.
Geweldig om te zien!!!

Groetjes!

Angrett

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 18:10

Foto's zien er gezellig uit!
Tot nu toe gaat het Nederland goed af!
Goud en Zilver! Super!!