Tientallen bezoekers, een zomeravondzonnetje en vijftien mannen van middelbare leeftijd die vol goede moed te paard een zandbak vol hindernissen betreden.
Vanavond mogen de toppers in actie komen, gisteravond was het de beurt aan de veertigplussers.
Het is deze maandagavond zo iets na zeven uur al gezellig druk in het centrum van Tubbergen, al laat de topdrukte nog even op zich wachten. Biertappers en patatbakkers hoeven echter niet te treuren, want de hele week staat in het teken van de paardensport. Weet ook topspringruiter Wim Schröder: "Vanavond komen de toppers in actie. Woensdag wordt er gestreden om de juniortrofee en donderdag is ook een kinderdag."
Hij nipt van zijn biertje en babbelt wat met collega Jeroen Dubbeldam, die ook niet mag ontbreken op het paardenfestijn. "Ze vroegen me of ik ook langs wilde komen. Kom 'iem eem'n kiek'n? Tuulk!", grinnikt hij.
Dubbeldam is erg te spreken over de organisatie. "Het is een supermooi evenement, dat elk jaar weer wordt uitgebreid."
Even daarvoor krijgt ruiter Janny Morsink de lachers op haar hand, als ze met haar paard van de tweede naar de vierde hindernis stuift. Dat betekent einde oefening voor haar. De speaker legt het nog maar eens uit. "Weer ééntje minder voor de volgende ronde!", grapt de speaker.
Of we over een aantal jaar de toppers van vandaag aan het werk zullen zien bij de veertigplussers? De nu 36-jarige Jeroen Dubbeldam betwijfelt het. "Of ik me daar te groot voor voel? Nou, misschien dat ik een keer meedoe als ik vijftig ben. Maar ik kan het me nu nog niet voorstellen..."