Lagere btw-tarieven voor pensionstalling van paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Lagere btw-tarieven voor pensionstalling van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 19:33

www.agriholland.nl

Een overeenkomst tussen ABAB Belastingadviseurs en juristen en de Belastingdienst kan een groep pensionstallingen tot duizenden euro’s per jaar belastingvoordeel opleveren. De afspraken gaan over btw-tarieven voor pensionstalling van paarden en pony's.

De overeenkomst tussen ABAB en de Belastingdienst is de uitkomst van een al langer slepende kwestie over de btw-tarieven voor pensionstallingen. De afspraak heeft betrekking op een specifieke groep van ondernemers in Oost-Brabant. Het gaat om zeker tientallen bedrijven. De accountants- en adviesorganisatie hoopt dat de gehele branche op termijn baat heeft bij de regeling.

De Oost-Brabantse pensionstallingen voor wie eerder een ‘doorlopend bezwaar’ was overeengekomen, mogen de gehele vergoeding inclusief btw die zij in rekening brengen voor pensionstalling, voor de berekening van de verschuldigde omzetbelasting verdelen in drie gelijke delen. Eenderde deel is vrijgesteld. Dat betreft de boxhuur. Eenderde deel is belast met 6%. Dat betreft de gelegenheid die wordt geboden voor sportbeoefening. Het overige deel is belast met 19%. Het betreft de vergoeding die wordt betaald voor voer, toezicht en verzorging. Dat zijn ABAB en de Belastingdienst overeengekomen. In overleg met de ondernemer dient de accountantsorganisatie voor de betrokken klantengroep een verzoek in om teruggaaf omzetbelasting.

ABAB maakte de afspraak met de eenheid Oost-Brabant van de Belastingdienst, met vestigingen in Helmond en Oss. Voor de desbetreffende ondernemers pakt deze driedeling fors voordeliger uit dan de tweedeling die de Belastingdienst eerder toestond. Tot op heden accepteerde de fiscus alleen een splitsing van de vergoeding in een gedeelte voor boxhuur en voor overige prestaties. Bij een ondernemer die klanten 350 euro per maand in rekening brengt bedraagt het btw-voordeel 11 euro. Bij 30 pensionklanten is het btw-voordeel al bijna € 4.000 per jaar.

Er lopen nog gerechtelijke procedures over het btw-deel dat betrekking heeft op het gelegenheid geven tot sportbeoefening. ABAB heeft echter met de Belastingdienst afgesproken, dat zij niet met terugwerkende kracht terugkomt op de driedeling. Mogelijk komt er een andere verdeling of afspraak voor latere tijdvakken, nadat de Hoge Raad arrest heeft gewezen, of in geval van nieuwe regelgeving.

kiana

Re: Lagere btw-tarieven voor pensionstalling van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:24

Die 19% snap ik dus niet....dat gaat dus over voer en bodembedekking. Wordt ingekocht met 6% BTW en verkocht met 19% ????

Iemand die hier een betere uitleg voor heeft ?

Redseven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:54

Je koopt het voer in (tegen 6%) en je verkoopt het voeren. Dat is een dienst en dus 19%.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:35

Is dat pas net? Onze stal hanteerd dit nl al langer.
Stalhuur 0% Dienstverlening 19% en fourage is bij ons 6%.
(wij betalen kale stalhuur, welke dus is opgedeeld in 2 stukken: 0% voor stal zelf en 19% voor het voeren en buitenzetten ed, en daarbij kopen wij bodembedekking en hooi bij hem, met 6% btw dus)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:27

Ik doe een gok in het wild hoor Needje, want ik weet er ook niet alles van, maar misschien omdat jullie ook echt voor die diensten of goederen apart betalen? Dat de splitsing geldt voor all-in prijzen?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:31

Eerder betaalde we in principe hetzelfde als nu. Alleen is de rekening nu gespecificeerd. Dat moet voor de accountant.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 06:35

AnitaOneill schreef:
Je koopt het voer in (tegen 6%) en je verkoopt het voeren. Dat is een dienst en dus 19%.

Als pensionhouder verleen je een dienst, en heb je dus inkomsten.
Als je bijvoorbeeld 250 euro stalgeld vraagt:
Betaal je 21% over de 250 euro (wordt gezien als inkomsten) , en ze snappen blijbaar vanaf het bureau niet dat daar je stro,kuil, en krachtvoer, water en electra ook nog van af moet.
Dus voor een goed loon hoef je geen pensionstalling te beginnen.

En aangezien je stro en hooi of kuil gebruikt, en krachtvoer, wat allemaal IN het paard gaat betaal je over je inkochte goederen hierover ook 21%.
Is dus een hele kromme berekening!

Alle wat AAN het paard gaat betaal je 6% over.
Laatst bijgewerkt door potverdikkie op 31-07-09 06:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 06:38

21% is dat in Belgie?

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 06:38

In belgie ja

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 06:40

OK. Misschien dan een idee voor de pensionhouders om het voer wat ze geven apart te rekenen? Scheelt ze toch weer wat.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 06:49

Nee, dat maakt niets uit.
Want voer blijft IN het paard gaan, dus blijf je op die 21
% zitten.
Maar ze zijn hier ook bezig met alles terug te draaien qua BTW hoogte. Duurt alleen erg lang haha

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 06:54

Je stalgeld basseer je toch op meerdere aspecten?
Stalling/weidegang, het werk dat je er aan hebt, kosten voer en bodembedekking. Het voeren van een paard is dan 21% bij jullie, maar je zegt zelf dat fourage 6% is. Dus een gedeelte van het stalgeld zal altijd onder 6% horen te vallen. Omdat de meeste stallen 1 prijs hanteren zal al snel alles onder die 21% komen. Maar als een stal nou het stalgeld basseerd op alles excl. fourage, en deze apart berekend. Haalt ie er zelf toch voordeel uit?

Voer géven is nl toch echt wat anders als het voer zelf. Voer geven valt onder arbeid. Maar het voer zelf moet toch ook ingekocht worden en dus doorberekend worden aan de klant. Daarom dat bij ons het ook in 3en gedeeld is. Stal, arbeid, fourage.
Laatst bijgewerkt door Needje op 31-07-09 07:04, in het totaal 1 keer bewerkt

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 06:57

Ik heb een zeer korte nacht achter de rug, en ben nog niet helemaal helder... :o
Ga dit vanavond nog eens rustig doorlezen als die bovenkamer van me ook wakker is _O-
En ik zal het eens voorleggen aan mijn boekhouder!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 07:02

haha ok :D

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 07:09

Ik heb al op meerdere pensionstallen gestaan en elke keer wordt weer anders met de btw omgegaan. Voor mij heel interessant omdat ik zelf btw-adviseur ben...overigens nog geen klanten in de paardenwereld maar ik werk wel bij de 'concurrent' van ABAB en adviseer heel veel over het gelegenheid geven tot sportbeoefening.

De btw is niet zwart-wit maar erg grijs. Zo heeft elke inspecteur zijn eigen bevoedheid en mag hij/zij ook beslissen hoe hij de feiten intepreteert. De stallen verschillen ook enorm van elkaar en dus kan de inspecteur ook anders beslissen.

De bovenstaande regeling is mooi maar ik kan me ook voorstellen dat er stallen zijn die niet blij zijn met deze regeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 07:10

sassie76 schreef:
De bovenstaande regeling is mooi maar ik kan me ook voorstellen dat er stallen zijn die niet blij zijn met deze regeling.

Of bewust negeren. Uiteindelijk ten nadele van de klant. Ben dus benieuwd of dit bij ons op stal nog veranderingen teweeg gaat brengen. Ik betaal nu een vast bedrag zonder specificatie.

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 07:18

Precies. Als de pensionstalhouders geen btw in rekening brengen, dan hebben ze ook geen recht op aftrek van btw....en dat kan heel onvoordelig zijn. En, het gaat ook heeel erg vaak mis met de btw..ik kom zoveel fouten tegen in de praktijk..maar goed, makkelijk is het ook niet altijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 07:36

sassie76 schreef:
Precies. Als de pensionstalhouders geen btw in rekening brengen, dan hebben ze ook geen recht op aftrek van btw....en dat kan heel onvoordelig zijn. En, het gaat ook heeel erg vaak mis met de btw..ik kom zoveel fouten tegen in de praktijk..maar goed, makkelijk is het ook niet altijd

Het hangt wel een beetje af van het formaat van het bedrijf. Voor kleine bedrijven is het vaak teveel gedoe en dan is het de moeite niet waard. Daarnaast is het wel een beetje een sector die vol zit met mensen die heel erg goed zijn in hun vak maar verder geen kaas van economie of boekhouden hebben gegeten. Voor hen is dit dus hele lastige materie en is doen alsof het niet bestaat makkelijker en (vaak) goedkoper dan extra accountant-uren betalen of een adviseur in de armen nemen.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 07:57

En waarom zal het negatief zijn voor het bedrijf? Een particulier kijkt niet naar de excl. BTW prijzen. Alleen maar wat hij moet
aftikken elke maand. Dus de pensionhouder kan gewoon 13%
meer in zijn zak steken. Echt niet dat de prijzen nu gaan zakken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 08:17

Citaat:
Bij een ondernemer die klanten 350 euro per maand in rekening brengt bedraagt het btw-voordeel 11 euro. Bij 30 pensionklanten is het btw-voordeel al bijna € 4.000 per jaar.

In het voorbeeld is de pensionhouder dus 11 euro per maand/pp voordeliger uit.
Waarbij een aantal dingen bij me opkomen:
1. is 350 p/mnd een reële voorbeeldprijs?? Brabant lijkt mij ook een goedkopere provincie voor stalling ivm de randstad.
Bij minder dan 350 is het voordeel dus ook minder.
2. Hoeveel zal hier daadwerkelijk als voordeel voor de klant terug te vinden zijn.
Maw de eerste die baat hierbij heeft is de pensionhouder.
3. Wat kost eea niet om boekhoudkundig te splitsen.
Wegen die meerkosten wel op tegen de baten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 08:53

Barvrouwke schreef:
Dus de pensionhouder kan gewoon 13% meer in zijn zak steken.

Dat is nu ook wel heel kort door de bocht. De btw die hij vangt moet hij gewoon afdragen aan de belasting. Als ik het goed heb gelezen maakt hij door deze regeling minder omzet -> winst en betaalt daar dan weer minder belasting over.

Carline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:16

Vroeger splitste ik het ook op, maar mijn boekhouder zegt dat het hier allemaal aan 6% is (in België dus). Doe ik nu al een paar jaar zo, en ik heb nog geen klachten gekregen.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:33

Juliette86 schreef:
Barvrouwke schreef:
Dus de pensionhouder kan gewoon 13% meer in zijn zak steken.

Dat is nu ook wel heel kort door de bocht. De btw die hij vangt moet hij gewoon afdragen aan de belasting. Als ik het goed heb gelezen maakt hij door deze regeling minder omzet -> winst en betaalt daar dan weer minder belasting over.

Ja. Maar het verschil tussen die 19 en 6% is 13%. Stel het stalgeld wordt hetzelfde gehouden inc. BTW
dan houdt de stalhouder toch geld over na het afdragen van de BTW. Denk je nou echt dat ze het
stalgeld omlaag gaan doen door deze actie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:41

De kans is groot dat de marge voor de stalhouder omhoog gaat, omdat hij het stalgeld niet zal verlagen. Maar het is niet zo dat hij 13% van het stalgeld als extra'tje heeft.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:05

Onze boekhouder heeft ons in de Landbouwregeling gehouden,m.a.w wij betaalden geen BTW maar konden ook niks aftrekken.Voor ons geen probleem.We zijn een relatief klein bedrijfje.Totdat de belastinginspecteur er begin van dit jaar via ?? de Kamer van Koophandel?? achter kwam dat we een stal hebben.In eerste instantie moesten we met terugwerkende kracht alle BTW die we niet afgedragen hebben(maar ook niet in onze kostprijs doorberekend) betalen plus een boete van 25%.
We hebben de inspecteur op stal uitgenodigd en laten zien hoe wij werken:Wij voeren en doen de paarden naar binnen en buiten en doen alle voorkomende werkzaamheden ,behalve uitmesten.Onze klanten doen dit zelf en kopen bij ons hun stalbedekking.
De inspecteur heeft toen de zaak aangehouden totdat er uitspraak zou zijn gedaan in deze BTW kwestie.Ben benieuwd hoe het nu verder gaat aflopen.