FAVV neemt in Bastenaken veertig ezels in beslag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

FAVV neemt in Bastenaken veertig ezels in beslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 07:37

www.nieuwsblad.be

Het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) heeft woensdag bij een ezelfokker in Bastenaken 40 ezels in beslag genomen. Het agentschap stelde vast dat 24 dieren geen paspoort en geen chip hadden, en dat 16 dieren wel een chip, maar geen paspoort hadden.
Sinds 2007 moeten alle paardachtigen een chip dragen en een paspoort hebben.

De eigenaar, Pascal Delperdange, stelt dat de identificering van een ezel 150 euro kost, terwijl de ezel vaak niet meer dan 200 euro waard is. Ook verzet hij zich tegen de controle die tien uur duurde.

Door de inbeslagname verliest de eigenaar een deel van zijn inkomsten, die hij onder meer haalde uit tochtjes met de ezels. De eigenaar heeft beslist de zaak in orde te brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 07:40

als het klopt wat hij zegt, dat het 150 euro kost, terwijl een ezel maar 200 opbrengt, vind ik het wel heel raar
daar moet toch ooit iemand besef van hebben gehad? :?

Marigold

Re: FAVV neemt in Bastenaken veertig ezels in beslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:09

zooo hee, gaan ze echt al zover dat paarden en paardachtigen die niet geregistreerd zijn in beslag kunnen worden genomen!?!
ik vind het echt schandalig!

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:35

dan mmag ik wel oppassen. mn shet heeft wel papieren maar geen chip aangezien deze niet vervoerd word of wat. moet wel gebeuren ik weet het, maar op moment dus nog niet... en dan kunnen ze dus zomaar beslag op je dier leggen?

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:06

Een dier laten chippen en registreren kost toch nooit € 150,-? Ik ben gemiddeld voor € 35,- klaar voor een paard zonder stamboekregistratie, maar goed. Wel lullig voor deze man. Wat gaan ze nu met die ezels doen dan?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:21

Weer een mooi staaltje intimidatie van de overheid.
Welcome to the policestate :n

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:22

Beetje apart, deze dieren kunnen dus op grond van die verplichting tot chippen in beslag genomen worden.
Maar als dieren op sterven na dood ergens worden aangetroffen is het wettelijk vaak nog niet eens mogelijk om ze in beslag te nemen.

Hoe krom kunnen dingen zijn :(

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:24

wacht maar tot straks alles gechipt en geregistreerd staat, wedden dat er dan een of andere belasting betaald moet gaan worden, zoiets als honden belasting. dan weten ze iedereen met paarden te vinden

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:26

alleen zo lastig dat niet iedereen bij de koop een paard ook op zijn of haar naam laat overzetten ;)
dus in feite is de echte eigenaar en verblijfplaats lang niet altijd bekend!

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:08

Ik geef de man eigenlijk geen ongelijk. Als je een klein hobbyachtig bedrijf bedrijf hebt, is het toch niet te betalen om ze allemaal te laten chippen en er een paspoort bij te vragen? :?

Toch begrijp ik de plicht wel. Hopelijk vinden ze een goede tussenoplossing.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:50

Ik vind 150 euro per ezel ook wel lichtelijk overtrokken. Ik heb inc. paspoort 35 euro betaald.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:59

waarvoor moeten mensen die hun dier niet gebruiken in de sport eigenlijk ook chippen...? als je paardje gestolen word en bij de slacht word aangeboden,controleren ze niet eens eerst of er een chip in zit en of ie gezocht word.

ik zie het nut van chippen bij me shet niet in, evenals ik dat niet zie voor deze ezeltjes.

hoop stress voor die beestjes, ineens bij eigenaar,vertrouwde omgeving en kudde weggetrokken worden lijkt me ook verre van ideaal

Bimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 12:06

Saffier schreef:
Ik vind 150 euro per ezel ook wel lichtelijk overtrokken. Ik heb inc. paspoort 35 euro betaald.

Ben ik met je eens.. :)

Spijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:02

Bimbo schreef:
Saffier schreef:

Ben ik met je eens.. :)

Dit is in België, en daar ben je er voor 35 euro niet vanaf .

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 14:05

Bij mijn DA kost chippen en heel de reutemeteut voor niet-stamboek dieren 95 EUR. 150EUR is dus flink overroepen. Het is al 2 jaar zo dat alles moet voorzien zijn van chip en paspoort; bovendien haalt deze man er inkomsten uit. Ik vind het goed dat er opgetreden wordt; anders is dat toch ook niet eerlijk tov alle mensen die zich wel in orde gesteld hebben? Bovendien denk ik dat het niet de eerste keer is dat deze man erop attent gemaakt is.

Maar maak u geen illusies - de politie weet niet waar ze 40 ezels moet zetten, dus waarschijnlijk blijven ze gewoon staan waar ze staan en zijn ze enkel administratief in beslag genomen. We leven ten slotte in België...

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 14:08

Dit is nog maar het begin..........het wordt beetje bij beetje erger.......
geldklopperij

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:41

Hier in België is het idd verplicht om te chippen en per chip kost dit 95 euro.
ik kreeg mijn paspoorten pas een half jaar nadat de chip was gezet...

Daarom worden nu massaal oude paarden afgemaakt in België, omdat mensen die niet meer willen laten chippen.
Evenals de reden waarom nu een groot deel van de shetlandveulens (hengsten) worden doodgeslagen na de geboorte, die dieren krijgen ze niet meer met winst verkocht...
Laatst bijgewerkt door tessyke op 30-07-09 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:16

wát Tessyke??
wat verschrikkelijk, gebeurd dat echt, van die shetlandveulentjes?? :oo

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:39

jeetje is dat echt dat ze dieren afmaken ivm de chip prijs!

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:52

uiteraard, en dat hadden ze op voorhand eens kunnen nakijken.
een paard dat nog een jaar te leven heeft, naja dat laat je niet meer chippen dus die krijgen een spuitje of gaan de worst in.

Shetlandveulens (de hengsten) zijn nog geen 95 euro waard hier, dat zou voor vele mensen een verlies zijn van jewelste

toen de chip verplicht werd heeft er een volledig artikel in de krant gestaan over deze problemen en op het nieuws intervieuws met fokkers en handelaren die toegaven dat de shethengsten een verliespost werden op deze manier(dus... afmaken die handel)

ze zijn er echt iets stoms mee begonnen :n
Als je nu een dier hebt dat nog niet gechipt is krijg je een week de tijd om hem te laten chippen.
probleem is dat je chip pas binnen is na 3 maanden van opsturen en dan krijg je een half jaar later pas het paspoort

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:11

Als shetlanderveulentjes dus zo weinig waard zijn moeten de fokkers stoppen met fokken, hoeven ze hun aanfok ook niet dood te slaan.
Wat een kolder zeg.....

Kan me de frustratie van de meneer met de ezeltjes wel voorstellen maar aan de ander kant, ze zijn meer waard dan 200 euro want ze brengen toch ook geld binnen doordat er tochtjes mee gemaakt worden?

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:32

niet fokken betekend dus ook geen merries dus totaal geen aanvoer van shetten uit eigenland, zou dan allemaal geimporteerd moeten worden, lijkt me ook een gedoe dus dat is ook geen oplossing en gewoon onzin wat je zegt

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 02:20

desillies schreef:
Als shetlanderveulentjes dus zo weinig waard zijn moeten de fokkers stoppen met fokken, hoeven ze hun aanfok ook niet dood te slaan.
Wat een kolder zeg.....

Kan me de frustratie van de meneer met de ezeltjes wel voorstellen maar aan de ander kant, ze zijn meer waard dan 200 euro want ze brengen toch ook geld binnen doordat er tochtjes mee gemaakt worden?

Je slaat de nagel op de kop.

Voor de goede verstaander; "niet fokken" dient hier geïnterpreteerd te worden als "niet vermeerderen". Dat betekent dat je enkel fokt met dieren die dat waard zijn en niet zomaar even zonder nadenken een willekeurig hengst op je merrie neerpoot. Wie echt wil fokken met zijn stamboek shetlanders, zal zich door zo'n chip niet laten tegenhouden.

@Tessyke: jammer genoeg voor jouw redenering aanvaardt geen enkel serieus slachthuis een paard zonder chip, dus het valt wel mee met die bende oude paarden die in de salami voleindigen omdat de chip te duur is. Verder weet ik niet waar je dat van die "week tijd" gehaald hebt, maar als het paard gechipt is en je dossier opgestart is, kunnen ze je niks maken.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 14:11

kennissen van me zijn gecontroleerd (en niet in orde) en ze hadden een week de tijd om te chippen.

je hebt volkomen gelijk dat die oude dieren de wordt niet ingaan maar voor een spuitje hebben ze geen chip nodig.