Sueters verliest hart aan het Friese paard

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Sueters verliest hart aan het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 13:09

http://www.destentor.nl


Het is een cliché, maar zo werkt het nu eenmaal: "Een uit de hand gelopen hobby." Begonnen met een paar Friese paarden zag (en liet) Paul Sueters zijn liefhebberij uitgroeien tot professionele proporties.
Negen paarden staan er nu op stal; een tiende kan er nog bij. In de wagenschuur acht rijtuigen met elk een eigen gebruiksdoel: wedstrijdwagens, leswagen, africhtingwagens, wagen voor buitenritten en koetsen voor luxere ritten.

Het is 's morgens tien uur en Sueters heeft er al een buitenrit van twee uur opzitten. "Een vrouw die hier haar koetsiersdiploma heeft gehaald wil nu ook tweespan leren rijden. Ze wilde graag een keer 's morgens heel vroeg rijden. Nou, dan doen we dat. Dat zijn de leuke dingen."

Vijftien jaar geleden kochten Paul en Ineke Sueters hun eerste Friese paarden. De Blonde d'Acquitainekoeien -een eerdere hobby- moesten ervoor wijken. Toen Sueters zijn bedrijf in leesportefeuilles verkocht, kreeg hij meer tijd voor meer paarden. "Maar het zijn wel allemaal kostbare spullen die je daarbij nodig hebt. Dan is het prettig als je er ook bedrijfsmatig mee aan de slag kunt."

In 2005 begonnen zij officieel met hun stalhouderij Het Zwarte Paard aan de Laarstraat. Met meteen een zeer professionele aanpak. De paarden, de stallen, het materieel, het drukwerk, de website: alles is tot in de puntjes verzorgd. "Het moet wel uitstraling hebben", verwoordt Sueters zijn bedrijfsfilosofie.

Met een glaslandauer en een omnibus rijdt Sueters bruidsparen, jubilarissen of voor andere gelegenheden. Hij springt bij als Emster collega-stalhouderij Pannekoek een begrafenis rijdt. Hij rijdt bosritten en biedt men-arrangementen waarbij de passagiers zelf mogen ervaren hoe het is een span paarden te mennen; tijdens een rit, maar ook in een vaardigheidsparcoursje op eigen terrein. "Voor veel mensen is het een hele belevenis. Het begint al als ze hier aankomen. Ik geef uitleg als ik de paarden inspan. Ze mogen de paarden aaien, er worden foto's gemaakt. Onderweg vertel ik hoe en waarop de paarden reageren. Hoe werkt dat nou bij paarden?"

"Kinderen groeien als ze merken dat paarden op hun stemmetje reageren. Maar ook een mevrouw van 93, die vroeger zelf met de dogcar heeft gereden, vindt het geweldig om hier nog eens zelf te mennen."

Bedrijven 'sturen' hun managers. "Onder het motto 'mennen is managen' doen ze al rijdend aan teambuilding en leren ze samen te werken en dienstbaar te zijn aan elkaar in de rolverdeling koetsier-groom. Voor de meesten is dat een heel nieuw situatie. Dat is het leuke: hoe ze hier ook komen: bij het rijden is iedereen gelijk."

De natuurritten die de stalhouderij biedt, laat Sueters meestal richting het Wisselse Veen gaan. "Dat is zo'n mooi gebied. Onderweg kan ik de hele tijd wel doorkletsen over wat er te zien is. Ik heb een paar keer met schaapherder Chris Grinwis meegelopen; hij weet alles van de natuur. Van buurtbewoners weet ik hoe het hier vroeger ging."

"Wat ik ook wil laten zien, is dat mennen niet suffig sjok-sjok is. Bij zo'n buitenrit mogen de passagiers zelf een stukje mennen. Als je zelf enthousiast bent en je laat de mensen dat merken, dan gaan ze daar in mee. Dat enthousiasme voor het mennen en voor de paarden, dat wil ik overbrengen."