IJsbrand Chardon aan de leiding bij NK vierspannen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

IJsbrand Chardon aan de leiding bij NK vierspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 18:12

http://www.knhs.nl

Afbeelding
IJsbrand vanmiddag in Beekbergen tijdens het onderdeel dressuur
foto: 0ojannekeo0
IJsbrand Chardon gaat na het eerste onderdeel van het NK vierspannen in Beekbergen aan de leiding. De menner uit het Zuid-Hollandse Den Hoorn, die vorig jaar ontbrak om zijn paarden rust te geven in de aanloop naar de voor hem en voor het Nederlands team zo succesvol verlopen wereldkampioenschappen in Beesd, won vrijdag het onderdeel dressuur.

In Beekbergen waren de omstandigheden vrijdag bar en boos. ,,Tijdens mijn dressuurproef was het eventjes droog, maar bij het losrijden brak het onweer los en kwam de regen volle bak naar beneden”, aldus Chardon die zich door niets of niemand liet tegenhouden. ,,Ik heb gewoon goede paarden”, zei de viervoudig wereldkampioen die ook voor eigen publiek het beste uit zichzelf en zijn vier viervoeters wenst te halen. ,,We gaan er vol voor en het was een goede proef. Ik sta terecht op de eerste plek, wat anderen daarvan ook mogen zeggen.”

Want Theo Timmerman die met twee nieuwe, jonge paarden startte, meende zelf recht te hebben op de eerste plaats. Eén van de vijf juryleden, de Duitser Klaus Christ, had de man uit Putten ook op de koppositie staan. ,,Het is goed gegaan. Volgens vele omstanders die ik heb gesproken, was ik ook beter dan IJsbrand”, aldus Timmerman die bij de andere juryleden echter geen gehoor vond. ,,Die moeten ze dan maar niet meer uitnodigen”, zo klonk het pruilend. ,,Maar ik sta dichtbij Chardon in het klassement, kijken of we dat in het weekeinde voort kunnen zetten.”

Nationaal kampioen 2008 Koos de Ronde keek met gemengde gevoelens terug op zijn eerste optreden. ,,Ik heb drie kleine foutjes gemaakt, anders had ik hoger gestaan. De gok om mijn paard Nietje van achter naar voor te halen, heeft toch goed uitgepakt. Anders rijd ik dit puntenaantal na een foutloze rit, nu valt er nog iets te verbeteren. Het was de eerste keer dat ik met deze opstelling in de dressuur startte, ik heb er vertrouwen in dat het mijn score op den duur gaat verbeteren.”

De internationale menwedstrijd Beekbergen Apeldoorn wordt dit jaar voor de 25ste maal gehouden. Het deelnemersveld breekt met 91 menners uit 20 landen alle records. De menstrijd speelt zich af op de terreinen van Mieke van Tergouw, die na het eerste onderdeel bij de tweespannen aan de leiding gaat. Voor deze klasse en voor de deelnemende ponyrijders is het internationale toernooi tevens de laatste selectie voor de wereldkampioenschappen, die in augustus worden verreden.

Standen na dressuur:

Paarden, vierspannen: 1. IJsbrand Chardon 39,42, 2. Theo Timmerman 44,42, 3. Koos de Ronde 47,74, 4. Christoph Sandmann (Dui) 47,87, 5. Stephane Chouzenoux (Fra) 48,13, 6. Daniel Würgler (Zwi) 49,15, 7. Fredrik Persson (Zwe) 49,28, 8. Herman ter Harmsel 50,18, 9. Tomas Eriksson (Zwe) 52,35, 10. Wolf von Buchholtz (Arg) 52,74.

Tweespannen: 1. Mieke van Tergouw 39,30, 2. Ben Gosschalk 44,80, 3. Claudio Fumagalli (Ita) 45,06.

Pony’s, vierspannen: 1. Tinne Bax (Bel) 47,36, 2. Jan Nijs (Bel) 51,20, 3. Jan de Boer 54,66. Tweespannen: 1. Ewoud Boom 54,27, 2. Manon van Kasteren 57,34, 3. Karel van Kekem 58,62. Enkelspannen: 1. Yvonne de Ruyter 48,13, 2. Melanie Becker 55,55, 3. Arjo van Kekem 57,98.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:55

Ysbrand *\o/*

Likemaaike

Re: IJsbrand Chardon aan de leiding bij NK vierspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 19:34

Super van Ysbrand!! Vorig jaar gezien met zijn indoorspan in Uithuizen!!

Jonge_Monte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:32

YEAAAAAAAAA *\o/* *\o/* *\o/*
Morgen zit ik in Beekbergen de hele dag :D *\o/*

teriema

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:57

lig nu in beekbergen in mijn hotel :-)

Heerlijk zo'n weekend!!!

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 23:04

weer goed bezig ijsbrand!!! Gaat het nog niet vervelen ;-)

Mija

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 08:39

Ja Theo Timmerman ,er zijn weleens meer menners in allerlei klasse die beter dressuur rijden in de oog van andere mensen als de winnaar , en die andere mensen hebben het inderdaad weleens aan het goede einde,dat weten er wel meer ,Koos ook ,maar de jury beslist al of niet terecht in de ogen van andere. Ja en ,wie baas is bakt koek, is hier de uitspraak.Kon het maar electronisch dan waren er weleens andere uitslagen.Maar Theo jij komt er ook wel,maar begrijp je frustaties ook.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:20

Ja ik hoop dat ze nog een keer blind gaan jureren, dus niet op de menner, maar op de proef.... want meneer Chardon had echt geen superproef en zeker geen proef die slechts 39 punten waard was! Ik ben het met Theo en andere menners eens, ga jureren op de proef en niet op de persoon en de uitkomst zou nog wel eens heel verassend kunnen zijn ;)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 20:16

jaja, de beste stuurlui.. of in dit geval, de beste juryleden staan langs de kant.. ik zou zeggen, zorg ervoor dat je volgend jaar in dat hokje zit en dan praten we wel weer verder

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 20:20

palousa_boy schreef:
jaja, de beste stuurlui.. of in dit geval, de beste juryleden staan langs de kant.. ik zou zeggen, zorg ervoor dat je volgend jaar in dat hokje zit en dan praten we wel weer verder

Helaas ben jij een beetje bevooroordeeld, maar ben het wel eens met de anderen over blind jureren.......Het
is helaas zo dat een naam al meer punten geeft...........

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 20:36

of ik nou bevooroordeeld ben of niet, van mij mag de beste gewoon winnen, of dat nou ijs, koos of theo is, dat doet mij niks.

Maar als het goed is win je niet vanzelf 21 keer, dan is het toch wel duidelijk dat je het spelletje aardig onder de knie hebt.

en als de dressuur oneerlijk gewonnen zou zijn, is dat dan ook zo bij de marathon en de vaardigheid? hebben alle balletjes aan de kegels vastgezeten ofzo?

edit: daarbij mag iemand met een naam van mij best wel wat strenger bekeken worden, maar niet strenger beoordeeld worden, dan is het spelletje niet eerlijk meer

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:28

Heb het niet over het winnen, maar over dressuur en daar ging het
nu om. En niet over marathon en vaardigheid dan is er meer gelijkheid en eigen kundigheid.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 19:45

maar het doel van de dressuur is toch het beoordelen van de gelijkheid en kundigheid?

laat ik het anders vragen, wat had je dan van ijsbrand en zijn paarden willen zien? (voor deze punten)

Jonge_Monte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:27

palousa_boy schreef:
maar het doel van de dressuur is toch het beoordelen van de gelijkheid en kundigheid?

laat ik het anders vragen, wat had je dan van ijsbrand en zijn paarden willen zien? (voor deze punten)

Ik heb ze allen zien rijden en de kundigheid kwam Bij IJs heel goed naar voren.
Waar anderen de fout in gingen vloog hij doorheen.
Vond het weer een knap staaltje werk.

Daarbij Naam of geen Naam, dressuur is een moment opname,
paarden blijven dieren en er kan altijd wel een klein foutje in zitten.
Mensen zijn geen computers en paarden al zeker niet.

Je behaald je titel niet alleen op de dressuur, maar alles telt.
Daarbij heeft IJs een heel sterk team wat goed op elkaar is ingesteld.
Dat heb je ook nodig ;)

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 07:10

gelijkheid en kundigheid,ja daar draait het om in de dressuur,maar ik heb vaak genoeg proeven gezien van ijsbrand die gewoon niet goed waren en waarvoor hij zeer hoge punten kreeg. Na een paar keer zo'n beoordeling gezien te hebben weet je gewoon dat hij de punten grotendeels al krijgt op zijn naam.
Zelfs leken konden zien dat hij teveel punten kreeg bij sommige wedstrijden en dat wil wat zeggen....

Natuurlijk heeft hij de rest ook goed gereden, maar het zou gewoon leuker en spannender zijn als iedereen in de dressuur
gelijk beoordeeld wordt,dus blind jureren, zodat daarna de strijd eerlijk kan losbarsten in de marathon en de vaardigheid

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 20:32

dat is geen antwoord op mijn vraag, dat is gewoon je eerdere reactie herhalen..

nogmaals, wat had je dan willen zien voor deze punten.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:39

Het gaat niet om deze wedstrijd alleen! Het gaat om alle wedstrijden in het algemeen.
Ik vindt het gewoon niet eerlijk dat een menner een superproef neer zet (technisch en uiterlijk) en minder lang mee rijd en dan gewoon weg de punten niet krijgt.

Maar om op je vraag terug te komen: ik moet zeggen dat ik de proef van Ijsbrand niet super vond, heb betere menners en proeven gezien in Beekbergenen en die kregen minder punten,zoals de proef van Theo.

Maar we hebben allemaal onze favouriet en die vindt je altijd de beste....

En ik blijf er bij:
Het gaat mij er gewoon om dat het leuker is als iedereen op zijn prestatie beoordeeld word en niet op de naam.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 22:14

nou ik ben het er niet helemaal mee eens dat je je favoriet altijd het beste vind, tenminste ik niet.. maar daar verschillen wij dan misschien

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:12

Ik ook niet,maar sommige mensen wel en dan kun je niets slechts zeggen over hun favouriet, want die is de beste.

Gewoon allemaal onpartijdig zijn en blijven en niet jureren op naam