Nationale titel Kortebaandraverij als verjaardagscadeau

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Nationale titel Kortebaandraverij als verjaardagscadeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 09:58

www.destentor.nl


De duizenden juichende toeschouwers bezorgden Willem Rutgers (63) uit Marknesse kippenvel. Hij en zijn merrie Sheba Boko werden maandag Nederlands kampioen kortebaandraverijen in Stompwijk bij Leiden.
Rutgers was maandag jarig. Een fraaier verjaardagscadeau heeft de veehouder nooit eerder gekregen. "Ik was de held van de dag. En dat op mijn leeftijd. Het zijn veelal alleen jongeren die dit hebben bereikt."

Want de kortebaan draverij is volgens Rutgers een intensieve tak van paardensport. Een sprint over 300 meter, twee tegen twee. Iedere ronde vallen er twee af. De vier beste paarden blijven uiteindelijk over en dan wordt het laatste potje gereden. "De start is het allerbelangrijkst. Maar mijn negenjarige merrie is een rasstarter. In een flits schiet ze het parcours op en dan is ze niet meer te stoppen."

Het was een zware dag voor Sheba Boko, zegt hij. De laatste loodjes wogen uiteraard het zwaarst. Want bij de laatste rit had ze al drie kilometer op topniveau moeten presteren. "Maar ze flikte het toch. De paarden waartegen ze het opnam, behoren tot de beste van het land. Dat zijn echt niet een stel stumperds bij elkaar."

Niet alleen Rutgers had de dag van zijn leven. Ook de gokkers die op zijn merrie inzetten vierden feest. "Voor elke euro die ingezet wordt, verdient de gokker er negenenzeventig terug." Volgens de Marknessenaar worden mensen 'schatrijk' op zo'n dag die louter is bedoeld voor vermaak van het volk. "Een man vertelde na afloop enthousiast dat hij na het eerste potje al drieduizend euro had gewonnen dankzij mijn paard."

Om zijn overwinning te vieren dook Rutgers na afloop met vrienden de kroeg in. Ondertussen werd er bij hem in de tuin een spandoek opgehangen met daarop de tekst 'Willem en Sheba Nederlands kampioen'. "Ze hebben er zelfs een grote bouwlamp opgezet. Dat was een mooie verrassing bij thuiskomst. Dat doek blijft daar lekker nog een week hangen en 's nachts gaat de lamp aan. Want iedereen mag het weten."

Pas toen Rutgers gisterochtend wakker werd, drong de victorie pas echt tot hem door. "Normaal sta ik om zes uur op om de koeien te melken. Maar vandaag was ik zonder wekker om half zes al wakker." Hij kon geen oog meer dichtdoen terwijl hij de avond ervoor tot laat in de kroeg had gefeest met zijn kameraden.

"En nu hebben mijn vrienden ook eens de krant getipt. Wat een geweldige ervaring is dit." Rutgers slaakt een diepte zucht.

taverno

Berichten: 4218
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 10:35