www.reformatorischdagblad.nl
Bart (16) zwaait een zadel op de ponyrug van Rhapsody en friemelt wat aan de riempjes. „Je wordt nu zenuwachtig, maar je mag gewoon je gang gaan”, moedigt Jan Bezemer aan. Hij richtte de stichting Op je Gemak in Kapelle-Biezelinge op en geeft paardrijles aan „hulpbehoevende kinderen.”
Rhapsody’s hoeven zijn schoon en haar vacht glimt. Ze is klaar om te vertrekken. Ruiter Bart heeft nog niet zo’n haast. Met een grote boog gooit hij een rode, lekke bal weg. De zwart-witte bordercollie Oga rent er achteraan en brengt de bal netjes terug. Bart aait het beest over zijn kop. Bezemer (27) spoort hem aan: „Nu het zadel pakken.”
De jongen heeft de naam van de stichting kennelijk goed begrepen. Op je gemak is Zeeuws voor rustig aan doen, maar het betekent ook dat kinderen zich bij de stichting op hun gemak voelen. „We bieden hun structuur en veiligheid en zorgen dat ze hun energie kwijt kunnen in de natuur”, vertelt Bezemer.
De stichting is in de regio bekend bij onder meer Eleos en een school voor speciaal onderwijs. Beide verwijzen wel eens kinderen door. „Ik weet soms niet eens wat hen mankeert. Ik observeer ze en behandel ze zoals ik denk dat nodig is. Je kunt niemand in een hokje plaatsen. Ik weet bijvoorbeeld niet precies wat Bart heeft, maar ik weet wel dat ik tegen hem niet te veel moet zeggen. Ik zeg wat hij moet doen en houd daarna mijn mond. Als ik steeds klets, krijgt hij te veel prikkels.”
Bezemer studeerde ontwikkelingspsychologie. Elke dag achter een bureau werken, dat was niets voor hem. Daarom richtte hij drie jaar geleden de stichting op. „Paardrijles gaf ik altijd al en het leek mij mooi om werk en hobby met elkaar te combineren. Ik help niet alleen kinderen met problemen. Kinderen zonder beperking gaan hier om met leeftijdsgenoten die bijvoorbeeld autisme of ADHD hebben. Dat gaat heel goed en is positief voor de jonge ruiters.”
Bezemer doet alles op het erf van zijn ouders en werkt als vrijwilliger. „Van de inkomsten kan ik net de verzorging van de paarden betalen. Als je winst wilt maken, moet je zoiets als dit niet doen”, zegt de initiatiefnemer, die inmiddels 25 kinderen met aandoeningen zoals autisme en ADHD paardrijles geeft.
Bart heeft een beperking en rijdt al zo’n drie jaar paard bij Op je Gemak. „Ik vind het leuk hier”, vertelt hij, terwijl hij het zadel vastmaakt. „Steeds weer mag ik op hetzelfde paard rijden. Ook mag ik vaak klusjes doen, zoals het tuig invetten.” Rhapsody schuurt met haar hoofd tegen Barts buik. „Niet doen Rappy!” roept hij.
Voor Bart is het rijden bij de stichting een vorm van tijdsbesteding, zegt zijn moeder. „Hij heeft geen vriendjes en verveelt zich enorm. In het begin was het aftasten, maar nu gaat hij er elke zaterdag met plezier heen. Het is ook goed voor zijn ontwikkeling. Hij leert hier allerlei klusjes, ontspant zich tijdens het paardrijden en heeft het naar zijn zin. Eerst ging hij alleen op zaterdagochtend een uurtje rijden, nu krijgt hij ook menles. Elke week vermaakt hij zich wel vier uur bij de stichting.”
Angst
„We rijden eerst een proefje in de bak, Bart”, zegt Bezemer. De jongen rijdt de grote zandbak in. Aan de zijkanten staan bordjes met letters erop. ”H-X-F van hand veranderen”, leest Bezemer voor. „Bij de B rechts.” Bart stuurt Rhapsody naar links. „Nee Bart, dat is links. Je moet de andere kant op. Doe het nog maar een keertje”, zegt Bezemer.
„De eerste helft van het proefje rijdt Bart nu zonder fouten, terwijl er twee mensen staan te kijken. Daarin zie ik dat hij vooruitgaat. Hij is snel zenuwachtig en afgeleid. Toen hij hier pas reed, kreeg hij dat niet voor elkaar.”
Als Bezemer in zijn werk een klein beetje resultaat ziet, is hij tevreden. „Het gaat vaak met kleine stapjes. Bovendien ben ik maar een klein onderdeel in het programma dat de kinderen volgen. Ze gaan ook naar school en komen bijvoorbeeld bij een fysio- en een gedragstherapeut.”
Af en toe ziet Bezemer mooie vorderingen bij de kinderen. „Een jongen die ik lesgaf viel bijna van zijn paard van angst als er anderen kwamen kijken. Een aantal maanden geleden hadden we een open dag waarop zo’n 300 man rondliep. Hij durfde toen rond te lopen met het paard. Dat vind ik prachtig om te zien.”
Klik hier voor een foto.