Isabell Werth verhoord, maar nog geen uitspraak

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Isabell Werth verhoord, maar nog geen uitspraak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 12:29

http://www.horses.nl

De Duitse dressuuramazone Isabell Werth vierde haar veertigste verjaardag dinsdag bij het FEI-tribunaal in Lausanne (Zwitserland). Daar vond de hoorzitting plaats vanwege de dopingaffaire rond haar paard Whisper. De uitspraak in de zaak laat nog echter even op zich wachten.

De hoorzitting duurde ongeveer 3,5 uur. Er werd direct een uitspraak verwacht omdat Werth in aanloop naar de hoorzitting alle feiten op tafel legde over de positieve dopingtest tijdens het Pinkstertoernooi in Wiesbaden. Werth verklaarde dat de ruin positief werd getest op de stof fluphenazine omdat deze verboden stof deel uitmaakt van het middel Modecate. Whisper was een maand voor de wedstrijd met dit middel behandeld om de symptomen die horen bij de aandoening ‘shivering syndrom’ te verminderen. Ondanks het feit dat Werth open kaart speelde, deed de rechter nog geen uitspraak.

Werth is opgelucht dat ze de hoorzitting achter de rug heeft. ,,Ik ben blij dat ik deze dag heb doorstaan, nu moeten we afwachten.” Het is speculeren welke straf Isabell Werth uiteindelijk boven het hoofd hangt. De kans is reëel dat de FEI haar een startverbod tot twee jaar oplegt. De secretaris van de Duitse paardensportfederatie FN Soenke Lauterbach dreigde onlangs al met extra maatregelen. ,,De FN stapt naar de CAS als Isabell Werth een ‘te milde’ straf krijgt opgelegd."

Verwant artikel

[VN] Whisper positief getest voor doping, Isabell Werth geschorst
[VN] Sjef Janssen: "Onze sport gaat naar de verdommenis"
[VN] Isabell Werth legt verklaring af omtrent dopingbeschuldiging
[VN] Isabell Werth volgende week niet welkom op CHIO Aken
[VN] Isabell Werth blijft voorlopig geschorst volgens Tribunaal
[VN] Ook Michael Whitaker geschorst na positieve dopingtest
[VN] Regels voor toedienen van medicijnen wordt niet versoepeld
[VN] Isabell Werth voelt zich enorm in de steek gelaten
[VN] Isabell Werth praat over dopingaffaire in sportprogramma
[VN] IDRC weigert verzoek tot aftreden van Isabell Werth
[VN] FEI voorzitter Prinses Haya: ‘Werth slachtoffer systeem’

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 12:31

Ik hoop dat ze vrijgesproken en gerehabiliteerd wordt....

Yolien

Re: Isabel Werth verhoord, maar nog geen uitspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 12:39

Dat laatste woord komt niet in mijn woordenboek voor :P

Wel goed van Isabell dat ze open kaart gespeelt heeft, maar eerlijk gezegd, wat valt er nog te liegen in deze zaak?

Ben benieuwd naar de uitspraak, vrijspraak lijkt me niet denkelijk omdat ze toch een fout gemaakt heeft.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 12:46

Ben heel benieuwd naar de uitspraak, hoop niet dat ze haar voor 2 jaar schorsen hoor! Hebben we geen duitste super concurentie voorlopig! En bovendien geloof ik nog steeds niet dat ze het express gedaan heeft.

Kan iemand me trouwens vertellen wat het Shivering Syndrom inhoud?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 12:48

Ik vind de hele zaak een lachertje. Totaal niet serieus te nemen. De FN maakt zichzelf ook een clown zo langzamerhand.

Die hele aanklacht moet gewoon vervallen.
Ze heeft niets verkeerd gedaan en direct verteld hoe of wat en dat had niets te maken met het prestatieverhogen van het paard.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:02

_Zsazsa_ schreef:
Ben heel benieuwd naar de uitspraak, hoop niet dat ze haar voor 2 jaar schorsen hoor! Hebben we geen duitste super concurentie voorlopig! En bovendien geloof ik nog steeds niet dat ze het express gedaan heeft.

Kan iemand me trouwens vertellen wat het Shivering Syndrom inhoud?

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:20

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:28

ranna schreef:
Ik vind de hele zaak een lachertje. Totaal niet serieus te nemen. De FN maakt zichzelf ook een clown zo langzamerhand.

Ze heeft niets verkeerd gedaan en direct verteld hoe of wat en dat had niets te maken met het prestatieverhogen van het paard.

Ik betwijfel of Isabelle het een lachertje vind... Ik weet niet of je weet welke straf ze al geopperd hebben? Die is niet mals.. :\

Ben benieuwd... Ik hoop voor haar dat het meevalt maar die "milde straf"... Daar vrees ik wat voor... Duitsland kennende.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:58

Sammie schreef:
De secretaris van de Duitse paardensportfederatie FN Soenke Lauterbach dreigde onlangs al met extra maatregelen. ,,De FN stapt naar de CAS als Isabell Werth een ‘te milde’ straf krijgt opgelegd."

Wat een *censuur*
Jaaaarenlang sleept Isabell medailles binnen, is de glorie van Duitsland, het vlaggeschip van de dressuurwereld en nu wordt ze daar verdikkeme door de stront getrokken en in haar rug gestoken.
Dat ze aktie ondernemen vind ik niet meer dan ok, maar om daar dit soort dingen nog eens bij te doen... uitspraak is uitspraak.
Ik vind het dieptriest.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:00

tja dat vind ik dan weer triest... Dus een ruiter die minder wint zou meer straf moeten krijgen om dezelfde reden dan een ruiter die veel wint?

Alsof er nog niet genoeg vriendjespolitiek is in de paardensport.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:20

Dan lees jij iets heel anders dan wat ik schrijf.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:22

Dat kan :D In dat geval excuus :D

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:23

ik denk meer dat Urielle bedoeld dat de FN Isabel wel iets meer kan steunen in plaats van te roepen dat als de straf niet hoog genoeg is ze dan meteen naar de CAS stappen. Ze heeft veel voor Duitsland betekend en nu laten ze haar als een baksteen vallen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:32

Urielle schreef:
Sammie schreef:
De secretaris van de Duitse paardensportfederatie FN Soenke Lauterbach dreigde onlangs al met extra maatregelen. ,,De FN stapt naar de CAS als Isabell Werth een ‘te milde’ straf krijgt opgelegd."

Wat een *censuur*
Jaaaarenlang sleept Isabell medailles binnen, is de glorie van Duitsland, het vlaggeschip van de dressuurwereld en nu wordt ze daar verdikkeme door de stront getrokken en in haar rug gestoken.
Dat ze aktie ondernemen vind ik niet meer dan ok, maar om daar dit soort dingen nog eens bij te doen... uitspraak is uitspraak.
Ik vind het dieptriest.

Dat is nu waar Sjef Jansen en van Grunsven het over hebben...
de FN regels vertellen dat er niets aanwezig mag zijn... of het restant dan wel of geen positieve invloed heeft op de prestatie.
en daar staat een bepaalde straf voor, is die conform de regels, dan krijg je dus dat soort uitspraken van de FN, enerzijds natuurlijk terecht, want waar leg je dan de grens... anderzijds is het gehele dopingbeleid rijp om eens onder een vergrootglas te leggen, en te onderzoeken of die nog wel van deze tijd zijn.

en ben ik het verder geheel met Urielle eens... eerst het vlaggeschip, en nu ipv hozen, willen ze zeker weten dat het schip zinkt...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:32

nou zeg... klik 1 X en verschijnt 2 X.... zou ook met een flappentap moeten kunnen... 100 euro pinnen en 200 krijgen :P
Laatst bijgewerkt door Alane op 22-07-09 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:33

zipje71 schreef:
ik denk meer dat Urielle bedoeld dat de FN Isabel wel iets meer kan steunen in plaats van te roepen dat als de straf niet hoog genoeg is ze dan meteen naar de CAS stappen. Ze heeft veel voor Duitsland betekend en nu laten ze haar als een baksteen vallen.

Ik las het idd ook net zo. Vandaar het excuus :D Thanks voor de verduidelijking!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:44

pharagirlke schreef:
ranna schreef:

Ik betwijfel of Isabelle het een lachertje vind... Ik weet niet of je weet welke straf ze al geopperd hebben? Die is niet mals.. :\

Ben benieuwd... Ik hoop voor haar dat het meevalt maar die "milde straf"... Daar vrees ik wat voor... Duitsland kennende.

Je interpreteert mijn woorden volledig fout.
Dacht dat het duidelijk genoeg geschreven was wat ik wel bedoel.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:29

Ik hoop dat ze vrijgesproken word, en dat het hele dopingsysteem een keer goed onder de loep gaat want nu klopt er niks van!

GentleSoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:31

Hoop voor isabell dat het allemaal mee gaat vallen.. Gun je niemand helemaal isabell niet, great rider

Appeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:36

2 jaar zou ik echt wel overdreven vinden ! Het was niet als doping gebruikt maar als medicijn voor haar paard ! Ze heeft ook geen wedstrijden gereden terwijl het medicijn actief was ! Maar nu hebben ze toch nog sporen gevonden maar het medicijn was niet eens meer actief ! Eigelijk vind ik dus dat ze helemaal niet moet gestrafd worden !

Citaat:
... Daarom heb ik mijn dierenarts Hans Stihl gevraagd of deze ziekte behandeld zou kunnen worden. Dokter Stihl vertelde mij dat er nog geen geneesmiddelen zijn die de ziekte volledig kunnen genezen, maar dat een aantal behandelde paarden goed op een bepaald medicijn reageren, genaamd Modecate. Dit medicijn bevat de werkzame stof Fluphenazine.
We hebben Whisper op 16 mei 2009 met dit medicijn behandeld om te kijken of hij zou reageren. Dit was inderdaad het geval, aangezien de evenwichtsstoornissen minder werden en er daardoor ook minder ongecontroleerde bewegingen volgden.

Ik heb mijn dierenarts tevens gevraagd wanneer dit middel weer uit zijn bloed verdwenen zou zijn. Dokter Stihl vertelde mij dat zijn ervaringen uitwezen dat dit meestal na zes dagen zou gebeuren, maar dat we hier nooit helemaal zeker van konden zijn.
Daarom hebben we uit veiligheidsoverwegingen besloten om Whisper pas weer op 30 mei 2009 te laten starten tijdens de wedstrijd in Wiesbaden.
Dit besluit heb ik met een zuiver geweten genomen, in volledige overtuiging van mijn gelijk.
Toch werd tijdens een dopingcontrole van de FEI nog resterende sporen van deze stof gevonden.
De reden hiertoe zou kunnen zijn dat het laboratorium een nieuwe analyse-methode heeft toegepast.

De FEI heeft mij onmiddellijk een startverbod opgelegd omdat dit nou eenmaal de regels zijn bij dergelijke gevallen. Dat de restsporen op dit moment niet meer werkzaam zijn bij mijn paard, maakt volgens de voorschriften niet uit...

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:10

Is de titel niet fout? Er staat Isabel, maar is het niet Isabell? :P

Appeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 19:22

hafjelinger schreef:
Is de titel niet fout? Er staat Isabel, maar is het niet Isabell? :P

Denk ik ook ! :D Ik had het nog niet eens opgemerkt ! :o

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 19:56

Voor diegene die opperen dat de zaak geseponeerd word of behoort te worden....
Van je levensdagen niet!

Ten eerste een positieve dopingzaak word echt niet onder stoelen of banken gestoken, je gaat er gewoon op!
Ongeacht je staat van dienst of om welke reden dan ook...

Ten tweede Duitsland heeft zelfs de Tour de France gemeden en geweerd door alle dopinggevallen in het verleden.
Zij wilden daar niets mee te maken hebben en hebben elke vorm van publiciteit gemeden en verbannen.
Denk je dat wanneer het een Duitse sporter betreft ze nu mild gaan reageren en handelen?

No way, ze zijn in hun eer aangetast!

En Isabell merkt dit en gaat dit ook nog zeker merken.
Zonde maar terecht, enkel niet de wijze waarop zij nu behandeld word!
En zo zonde van haar zwangerschap... al deze narigheid en voor wat...

Nu maar hopen dat ze wat aan het 'zero tolerance' beleid gaan doen, maar ach... als het kalf verdronken is dempt men de put...

Jokano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:43

Als ik haar was zou ik me lekker neerleggen bij die schorsing en me bezig gaan houden met een gezond kindje op de wereld zetten.

Ze heeft niet slim gehandeld (door op die dierenarts te vertrouwen) maar ik geloof niet dat ze kwaad in de zin had. Vervolgens heeft ze direct open kaart gespeeld.

Ik hoop voor haar dat haar gezondheid goed blijft want zoveel stress tijdens een zwangerschap gun je toch niemand!

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 23:57

Even voor de discussie: Fluphenazine is een humaan anti-psychoticum dat per injectie wordt toegediend. Het is een zogenaamd depotpreparaat, wat betekent dat het langdurig werkt. Het wordt in de psychiatrie toegepast bij patiënten die om één of andere reden niet in staat zijn hun pillen op tijd in te nemen. In zo'n geval wordt er ééns in de zoveel tijd een injectie toegediend. De toepassing bij paarden is om een rillerig paard meewerkender te maken.
Uit Engelstalige humane literatuur vertaald en samengevat: in de spier of onderhuids toedienen, begint 24 tot 72 uur na toediening te werken, waarbij er na 48 tot 96 uur volledige werking is. Een éénmalige injectie injectie werkt 4 tot soms wel 6 weken.
Fluphenazine geniet al lang populariteit als kalmerend middel voor wedstrijdpaarden omdat tot voor kort de stof maar een dag of 10 na toediening was op te sporen. Pure doping dus, niks medicatie. Inmiddels zijn de technieken verbeterd en kan de stof dus gedurende wat langere tijd worden gevonden en was het wachten totdat de eerste betrapt zou worden. Exact hetzelfde gebeurde met Reserpine eind jaren 90. Ook lange tijd niet opspoorbaar terwijl het nog wel kalmerend werkte. Totdat de technieken verbeterde en de één na de andere ruiter werd betrapt op gebruik bij wedstrijdpaarden.
En als laatste: 'shivering disease' is kramperigheid, van die paarden die het achterbeen heel hoog en gespannen optillen bij het voetje geven.

Nu moet ieder voor zich beslissen wat er van deze zaak gevonden moet worden, maar je moet wel wat van de feiten kennen om er een zinnige mening over te kunnen geven.