'Paarden vertellen alles over gedrag'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Paarden vertellen alles over gedrag'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 07:06

www.ad.nl

De Bleiswijkse Anne-Krista Blom gebruikt paarden om mensen te wijzen op verkeerd gedrag op de werkvloer.
Vijf vragen aan de oprichter van het trainings- en coachingsbureau Natuurlijk Anders.

1.Paarden die mensen de juiste weg wijzen, het moet niet gekker worden?

"Die reactie krijg ik wel vaker, vooral voor het begin van een training. Maar na afloop is eigenlijk iedereen het erover eens dat ze veel hebben geleerd van de dieren.''

2.Hoe werkt dat dan precies?

"Paarden reageren heel sterk op ons gedrag. Als je bijvoorbeeld gestrest bent, neemt een paard dat over. En als je bij een paard niet duidelijk de grenzen aangeeft, neemt het dier een loopje met je. Ook luistert een paard pas naar je als je veel tijd in het dier hebt gestoken. Dat gedrag kun je één op één vertalen naar de werkvloer.''

3.Licht dat eens toe?

"Nou, als je als leidinggevende duidelijk laat merken dat je gespannen bent, geef je een verkeerd signaal af aan je medewerkers. En als je niet duidelijk aangeeft wat je doelen zijn en hoe je dat met je mensen wilt bereiken, zul je nooit een optimaal resultaat hebben. Verder is het belangrijk in iemand te investeren als je wilt dat een ander iets voor je doet. Alleen een hand geven is niet voldoende.''

4.Paarden houden ons dus een spiegel voor?

"Precies, en er zijn steeds meer mensen die dat inzien. Zo had ik het afgelopen jaar meer dan honderd deelnemers. Dat zijn overigens niet alleen leidinggevenden, ook andere medewerkers kunnen er veel aan hebben. Wie het ook eens wil meemaken: één keer per maand geef ik met de paarden een kennismakingsworkshop.

5.En nu gaat u ook anderen de kneepjes van het vak bijbrengen?

"Dat klopt, ik ben zo overtuigd van de waarde van deze werkwijze, dat ik mijn kennis graag op anderen wil overdragen. De opleiding, die bijna een jaar duurt, begint in september.''