www.destentor.nl
Met rake klappen mept Harry Koster (48) op het gloeiende hoefijzer. Magnus, de vijf jaar oude Franse Boulonnais, staat geduldig te wachten tot de hoefsmid het gloeiende ijzer onder zijn voet past.
Hoefsmeden bestaan al zolang de mens het paard als hulp of vervoermiddel heeft. Vroeger voornamelijk voor paarden werkzaam in de beroepssfeer, tegenwoordig ook onmisbaar in de recreatieve sector.
Een rookwolk kringelt om het hoofd van de hoefsmid, maar Magnus geeft er niet om. ,,Deze is ook wel heel braaf en mak hoor. En geloof me, als ze het vervelend vinden, blijven ze echt niet staan'', zegt Koster erbij.
Net als een kind geleerd wordt dat de nagels geknipt moeten worden, wordt een jong paard geleerd dat hun hoeven gekapt worden. Als het ijzer goed om de hoef past, wordt deze vastgezet met hoefnagels. ,,Uiteraard is het belangrijk dat de hoef vlak is, zodat het paard vlak op de grond staat. Dit paard weegt 920 kilogram, dus als die scheef gaat lopen is het zo gebeurd met hem'', legt Koster verder uit.
Het smeden doet hij in de trailer; daar staat een oven die 1000 tot 1200 graden heet wordt. Op het aambeeld wordt het ijzer in model gesmeed. Magnus heeft schoenmaat tien, dat is een van de grootste maten. Het paard heeft dan ook flinke voeten en die zitten aan een stevig onderstel. Het is een kwestie van hard werken voor Koster. De voorbenen, die hij altijd eerst doet, klemt hij tussen zijn knieën, de achterbenen kan hij in dit geval op een soort bokje leggen. Dat scheelt aanzienlijk in het buk- en tilwerk.
Vanaf zijn achttiende jaar is hij al hoefsmid. Thuis hadden de Kosters een manege en het is hem met de paplepel ingegoten.
Koster heeft niet al zijn kennis te danken aan ervaring, hij heeft ook een gedegen hoefsmid opleiding gedaan. ,,Je moet niet bang zijn en proberen het paard te doorzien. Want één tik, al is het maar van een Shetlander, kan behoorlijke gevolgen hebben'', vertelt hij.
Hij weet uit ervaring hoe het is te werken met een 'verkeerd' paard. ,,Ik heb altijd een lange stok bij me. Daarmee strijk ik langs de benen van het paard. Als die dan schrikachtig reageert, weet ik dat ik op mijn hoede moet zijn.''
Magnus blijft rustig staan terwijl Koster met de stok langs zijn benen strijkt. Maar de hoefsmid heeft het absoluut wel eens anders meegemaakt. Hij beslaat door het hele land paarden en herinnert zich nog het paard Tinker. Met man en macht was het paard op de grond gelegd, met de benen aan elkaar gebonden. Met twee man sterk erop, een op de nek en een bij de achterbenen. "Een van de kerels verslapt iets en de poppen waren aan het dansen. Dan moet je uitkijken anders is het met jou history. Want een paard kan wel degelijk heel gericht achteruitslaan'', verklaart de hoefsmid.
"Wij hebben ook een hoefstal. Daarin kan het paard vastgezet worden om risico's uit te sluiten. Maar daar kan niet altijd gebruik van gemaakt worden.''
Ook kan hij zich nog herinneren dat hij een hoefnagel in zijn eigen been mepte, en dat voelde naar eigen zeggen ook niet echt lekker. Koster is niet ontevreden over zijn job. ,,Ik heb ook paarden waar je een bak koffie op de kont kan zetten'' en hij wijst Magnus als voorbeeld aan.
Klik hier voor een foto van Harry Koster en Magnus.