Gewond paard eindelijk bevrijd van ketting om nek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Gewond paard eindelijk bevrijd van ketting om nek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 13:05

http://www.horses.nl

Zaterdag bevrijdde een paardeneigenaar in Ingelmunster (België) onder druk van de politie en de Belgische dierenbeschermingsorganisatie BLID eindelijk een trekpaard dat wekenlang aan de ketting stond. Omwonenden schakelden twee weken terug de BLID in omdat het Belgische trekpaard zonder water of beschutting met een snijwond in de nek in de brandende zon stond.

Vorige week donderdag controleerde op aandringen van de BLID een dierenarts van de overheidsdienst FAVV het paard. De dierenarts concludeerde dat het dier binnen twee weken voorzien moest zijn van een halster. De BLID nam hiermee geen genoegen en schakelde onder meer de politie, burgemeester en de voorzitter van stamboek Het Belgisch Trekpaard in. De eigenaar besloot zaterdag het paard te bevrijdden van de ketting en een halster om te doen. Het dier staat nu met drie andere paarden in een weiland. ,,De eigenaar zet ze aan de ketting omdat hij slechts één omheind weiland heeft. Aan de ketting kan hij de dieren ook op niet omheinde stukken land zetten”, legt BLID-voorzitter Dirk Blanchart. Hij keurt het gedrag van de volgens hem ouderwetse landbouwer af. ,,Paarden zijn kuddedieren, die zet je niet aan de ketting. Dan beperk je de bewegingsvrijheid. Bovendien leveren die kettingen verwondingen op.”

De BLID wil dat er een verbod komt op het gebruik van kettingen en dient daarom bij minister Laurette Onkelinx een verzoek in voor een wetswijziging. ,,Deze eigenaar is van plan om zijn paarden in de toekomst aan het halster aan de ketting te zetten. Er moeten maatregelen komen die dat soort praktijken verbiedt!”, aldus Blanchart.

Verwant artikel:

[VN] Paard wekenlang vastgeketend met ketting te Ingelmunster

Eponastable

Re: Gewond paard eindelijk bevrijd van ketting om nek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:17

Eindelijk goed nieuws! nu die wetgeving erdoor krijgen!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:30

dat zou prachtig zijn voor de belgische paarden :j wie weet is nederland zo wijs om zoiets ook te bewerkstelligen.

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:36

Goed nieuws dat het beestje eindelijk van zijn ketting is bevrijd en weer lekker in het land staat. Maar waarom moest dat nou zo lang duren... :\

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:42

Dan mogen ze ook hier wel eens langs komen, er staat hier een Fjordje bij regen, zonneschijn (neus verbrand) altijd aan zon ketting met een nekband.
Zijn nooit mensen bij, bijna nooit water, schuurplekken van de nekband en de ketting is ongeveer 4 meter lang.
Staat helemaal alleen achteraf bij een verlaten boerderij, echt sneu hoor dus kan me wel voorstellen hoe dit paard zich gevoeld moet hebben.

Jammer dat dat soort dingen nog steeds gebeurd, wat dit Fjordje betreft, tja wat moet ik er aan veranderen, af en toe een aai over de bol, iedere dag even water verversen/geven en zonnebrand op zijn snuit gedaan maar tjee zeg waarom kopen dat soort mensen toch een paard??
koekkoek zal ik maar zeggen.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:46

Eppie38, heb je hiervan al melding gemaakt bij de betreffende instanties? Als dit namelijk niet gebeurt komt er zowiezo nooit iemand kijken natuurlijk.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:53

Ja Eppie even klacht indienen of zo'n vereniging inschakelen!

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:56

Dat is goed nieuws!
Nu hopen dat de BLID de wetswijziging er doorheen kan duwen! :)

Chaelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:17

Sommige mensen kunnen écht geen paarden houden hé :\
Laat een paard toch gewoon paard zijn en anders verkoop je die boel toch..
Gelukkig is er (na lang) iets aan gedaan!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:43

Jezus dat daar eerst van alles en iedereen voor opgeroepen moet worden is toch triest maar ben blij dat het dier bevrijd is van die rotketting.
Als je maar een omheinde weide hebt en 1 paard moet aan de ketting dan heb je teveel paarden.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:44

eppie38 schreef:
Dan mogen ze ook hier wel eens langs komen, er staat hier een Fjordje bij regen, zonneschijn (neus verbrand) altijd aan zon ketting met een nekband.
Zijn nooit mensen bij, bijna nooit water, schuurplekken van de nekband en de ketting is ongeveer 4 meter lang.
Staat helemaal alleen achteraf bij een verlaten boerderij, echt sneu hoor dus kan me wel voorstellen hoe dit paard zich gevoeld moet hebben.

Jammer dat dat soort dingen nog steeds gebeurd, wat dit Fjordje betreft, tja wat moet ik er aan veranderen, af en toe een aai over de bol, iedere dag even water verversen/geven en zonnebrand op zijn snuit gedaan maar tjee zeg waarom kopen dat soort mensen toch een paard??

Heb je verder al aktie ondernomen behalve de aai over de bol?

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:53

Wat een enorme krent!
Wel paarden hebben maar niet geld vrijmaken voor de omheiningen.
Echt enorm dieptriest!!!

EefX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:11

Paarden horen indd niet aan een ketting!
Lekker in een groot weiland met een paar vriendjes..

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:18

Abeltje77 schreef:
eppie38 schreef:

Nee sorry begin er ook niet meer aan, de hele buurt is er van op de hoogte, iedereen vind het zielig en geloof dat iedereen al tig keren gebeld hebben naar weet ik veel hoeveel organisaties maar er gebeurd toch nooit wat.
Het enigste wat we altijd doen is zorgen dat hij voldoende water heeft en schoon water en zijn neus smeer ik in met zonnebrand of de eigenaar het nou goed vindt of niet, verder is hij niet ondervoed ofzo, wordt wel steeds verplaatst en staat voldoende hooi maar hoefjes mogen ook wel een keertje gedaan worden, zeg maar wat kun je doen, alleen als er tegenwoordig de tv bij komt willen ze nog wel eens iets ondernemen lijkt het of ben ik nu heel erg cynisch?

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:29

Eppie,
als je de dierenbescherming belt kan je vragen om een brief met het meldingsnummer.
Dan kan je ze na 2 weken terug bellen en vragen wat zij gedaan hebben.
Aan de ketting mag ie vast staan hier in Nl maar NOOIT zonder water!
Helaas nemen ze in NL zo'n paard niet snel in beslag maar de eigenaar MOET er dan wel wat aan doen.
En jij weet dan wat de afspraken zijn en kan dat zelf dan ook in de gaten houden..

en anders stuur je maar een pb met het adres waar ie staat, dan regel ik wat.

Wel doen hoor!!

vind het nl niet netjes dat je wel op dit stuk reageert door te zeggen dat het zo erg is terwijl je het wel voor je neus laat gebeuren....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:38

Sjonge, hoeveel moeite kan het zijn om even omheining te plaatsen.
En al zou dat teveel zijn; als hij nog geen zin heeft om dat dier van een fatsoenlijk halster cq halsband te voorzien, elke dag water te verversen en voor een plekje in de schaduw te zorgen dan kan ie beter gewoon geen paarden houden.
Lijkt me toch dat een handelaar erbij gebaat is dat zo'n paard heel blijft en gezond is.
Overigens vind ik hem ook vrij schraal, zeker voor een trekpaard.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:39

zodiacje schreef:
Eppie,
als je de dierenbescherming belt kan je vragen om een brief met het meldingsnummer.
Helaas nemen ze in NL zo'n paard niet snel in beslag maar de eigenaar MOET er dan wel wat aan doen.
En jij weet dan wat de afspraken zijn en kan dat zelf dan ook in de gaten houden..

Wel doen hoor!!

vind het nl niet netjes dat je wel op dit stuk reageert door te zeggen dat het zo erg is terwijl je het wel voor je neus laat gebeuren....

Ben ik het mee eens, hoewel het natuurlijk wel een lastige zaak is, ze heeft gewoon een duwtje in de rug nodig lijkt me.
Eppie; heb je de eigenaren er al eens op aangesproken?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:06

Zo'n boer moeten we eigenlijk ook een paar weekjes zo neerzetten! Grrr.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:33

Echt belachelijk! Vind hem trouwens ook wel erg dunnetjes voor een Belgisch [ras].
Fijn dat er mensen ingrijpen.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:39

eppie38 schreef:
Abeltje77 schreef:

Nee sorry begin er ook niet meer aan, de hele buurt is er van op de hoogte, iedereen vind het zielig en geloof dat iedereen al tig keren gebeld hebben naar weet ik veel hoeveel organisaties maar er gebeurd toch nooit wat.
Het enigste wat we altijd doen is zorgen dat hij voldoende water heeft en schoon water en zijn neus smeer ik in met zonnebrand of de eigenaar het nou goed vindt of niet, verder is hij niet ondervoed ofzo, wordt wel steeds verplaatst en staat voldoende hooi maar hoefjes mogen ook wel een keertje gedaan worden, zeg maar wat kun je doen, alleen als er tegenwoordig de tv bij komt willen ze nog wel eens iets ondernemen lijkt het of ben ik nu heel erg cynisch?

TE cynisch zelfs! Als iedereen zó gaat denken gebeurt er idd nooit meer iets in het belang van de dieren. Ik zou gewoon de melding doen, en blijven zeuren tot er naar jouw idee ook iets mee gedaan is of in ieder geval iets wat heeft bijgedragen aan verbetering voor het dier. Al moest je er dagelijks 5 keer voor moeten bellen.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:02

anneliesdj schreef:
zodiacje schreef:
Eppie,

Wel doen hoor!!

Ben ik het mee eens, hoewel het natuurlijk wel een lastige zaak is, ze heeft gewoon een duwtje in de rug nodig lijkt me.
Eppie; heb je de eigenaren er al eens op aangesproken?

Meschien hebben jullie ook wel beetje gelijk, niets doen is eigenlijk net zo erg .
Heb gewoon heel weinig vertrouwen in instanties gekregen, en er is echt wel gebeld hoor, niet door mij maar door buren.
nou heb het maar even anders gedaan, ik woon er 50 meter vanaf en heb echt heel veel weiland ter beschikking, meer als ik nodig heb (gepacht van rijkswaterstaat) en heb een briefje om die rotketting heen gedaan dat de eigenaar hem eventueel bij mij op het land kan zetten, kost niets, water genoeg en beetje gezelsschap, hopelijk gaat hij er op in. Het weiland kost mij ook niets, staat goed in de hekken (moet het alleen vrij van onkruid houden) dus nou ja we zien wel.
Eigenlijk stom dat ik daar niet eerder aan gedacht heb , ik laat wel even weten hoe het afloopt, meschien zelfs wel een topic alleen ik kan echt niet vertellen waar hij staat enz vindt dat niet kunnen (wil ook geen gezeur met de eigenaar)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:07

snap dat je weinig vertrouwen hebt in de instanties. Die mogen ook echt weinig doen in Nl.
wat dat betreft is jouw oplossing nog wel beter. Hiermee is het echt opgelost. Slim bedacht!!
Hoop dat ie er op in gaat!
Laat je het weten?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:18

zodiacje schreef:
Eppie,

Wel doen hoor!!

Als eerste fantastisch dat het paard/paarden verlost zijn van die ketting en weer gewoon lekker kunnen liggen/rollen en rennen.

De dierenbescherming in NL doet niets aan een paard aan een ketting. Ik heb een jaar geleden gebeld over een paard die al enkele weken vastgebonden stond aan een trekkerband. Ook zonder water. Maar zolang niet bewezen is dat dit paard enkele malen per dag kan drinken is dat niet verboden. En werd er geen actie ondernomen :(

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:27

Grappig, hier is iedereen vol verontwaardiging over paard aan ketting (wellicht omdat zijn nekje open ligt?) maar in het andere topic van die shetjes aan kettingen zonder water moet het allemaal maar kunnen.

Eppie: wat een goede oplossing! Ik hoop dat er een reaktie komt op je briefje.

laatmederin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 23:42

Moest ook direct aan de shetjes denken, maar als ik zo op de foto's kijk lijkt dit toch wel een andere situatie. Volgens mij zitten de kettingen aan twee kanten in de grond, en kan dit paard alleen wat stappen voor of achter uit. Weet niet 100% zeker of ik het goed zie... En ik wil trouwens ook niet weten wat er gebeurt als een paard zich vast draait in zo'n ketting (daar helpt aan 2 kanten vastzetten dan wel weer tegen natuurlijk... maar om het nou een oplossing te noemen...)