Verdroging natuurgebieden tegengaan kan knutten aantrekken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Verdroging natuurgebieden tegengaan kan knutten aantrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 13:48

www.internetbode.nl

Verdroging van natuurgebieden als het Halsters Laag en Het Oudland tegengaan, is niet zonder risico's. Dat waarschuwt dierenarts Sabrina Jansen van Dierenkliniek Steenbergen. "Als het waterschap duizenden kuub grond afgraaft en het gebied natter maakt, vrees ik dat dit ook ongedierte als de knut aantrekt, met alle gevolgen van dien." Deze muggensoort kan namelijk niet alleen ziektes als blauwtong overbrengen, maar ook het West-Nijlvirus. Dit virus werd vroeger vooral aangetroffen bij dieren in Centraal- en Zuid-Afrika, maar lijkt steeds verder op te rukken. "Er zijn al gevallen in Italië en Oostenrijk bekend.

Trekvogels brengen het virus mee uit de warmere landen en via de mug kunnen paarden, maar ook mensen worden besmet." De dierenarts huivert bij het idee van een nieuwe virusuitbraak. "Door schade en schande hebben we moeten leren van het blauwtongvirus. Dat zou Nederland ook nooit bereiken, omdat de knut hier niet voorkwam.

De werkelijkheid bleek echter anders. En omdat er in eerste instantie geen inenting tegen blauwtong mogelijk was, konden we alleen toezien hoe schapen en koeien stonden te kwijlen van ellende. Pas later konden de dieren - met overheidssubsidie - ingeënt worden. Tegen het West-Nijlvirus bestaat echter al een vaccin, paarden zouden hierdoor preventief beschermd kunnen worden. Er is nu al iets aan te doen."

LindyH

Re: Verdroging natuurgebieden tegengaan kan knutten aantrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:21

Ik verbaasde me een beetje over de titel omdat ik altijd dacht dat juist natte gebieden knutten aantrokken. Maar zo staat het gelukkig ook in het artikel. :D Het natter worden een gebied is in dit geval alleen een gevolg van verdroging van een ander gebied als ik het goed begrijp...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:50

Ja dat is het nadeel van natuurbescherming. Het terugbrengen van de oude moerasachtige gebieden brengt ook de bijbehorende ellende terug. We hadden vroeger al noordelijke malaria. Die moerassen zijn niet voor niets drooggelegd door onze voorouders. Jammer dat sommige mensen niets leren van de geschiedenis, er zitten 2 kanten aan natuurbeheer. En al zijn sommige plantjes jammer genoeg zeldzaam, de bijbehorende gezondheidsrisico's zijn dat dan ook. Voor mij weegt de gezondheid van mens en dier dan zwaarder dan het bijzondere plantje dat het moeilijker krijgt.

Trouwens, we zijn hier constant aan het zorgen dat we droge voeten houden ivm zee en hoge waterstanden rivieren, als we dan ook nog eens moeras bij maken hebben we geen plek meer voor droge voeten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:16

sj, het nederland van nu is niet het nederland van vroegah, dus zie het nut van terugbrengen van bepaalde dingen ook niet zo , creeer nieuwe natuur ipv het oude terug te willen halen
als de gebieden in stand waren gebleven zoals ze vroeger waren, zagen ze er nu waarschijnlijk totaal anders uit dan wat er nu word gemaakt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 19:59

Wat is "natuur" in dit land...Het is allemaal nep. Zet dan wat bomen neer, dan heb je een "bos" en veel dieren en recreanten zijn daar al heel blij mee. Dat is heel wat gezonder dan moerassen, we hadden vroeger inderdaad malaria hier. Volksgezondheid en de gezondheid van (landbouw)huisdieren gaan voor wat mij betreft. In ieder geval voor ecologische heimwee moerassen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:16

Niks nieuws....wij wonen bij de Drentsche Aa, een natuurgebied waar de waterstand steeds een beetje wordt verhoogd en weidegebieden 'vernatten'. Afwateringssloten worden expres dichtgegooid zodat het water langer op het land blijft staan. Het lijkt dat er weinig aan te doen is. Knutten en ander vliegend ongedierte hebben het hier dus goed naar de zin.
Ben wel blij met wat tegengas, vrees alleen dat het weinig uithaalt.