Snijwonden, ondervoeding en dode pony in Oude Pekela

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Snijwonden, ondervoeding en dode pony in Oude Pekela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 10:26

http://www.hartvannederland.nl / Nieuwsredactie

Snijwonden, ondervoeding en verwaarlozing, een stel pony’s in Oude Pekela is er niet best aan toe.

Hun baas heeft zelf geen plek voor ze en zet ze daarom maar her en der in het dorp neer. Volgens verontruste buren kijkt hij totaal niet naar de dieren om. Helaas kan ook de Dierenbescherming weinig doen, omdat in Nederland nog geen speciale Paardenwet bestaat.

De dierenbescherming is al drie keer op de locatie wezen kijken, maar kan helaas niets doen omdat het volgens de wet nog niet erg genoeg is.

Klik hier voor een filmpje over deze pony's.

rowo

Re: Snijwonden, ondervoeding en dode pony in Oude Pekela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:28

Ik zag ze gister op HvN... maar ondervoed zagen ze er echt niet uit :n Ze liepen aan een pin op stukken gras, waar meer dan genoeg te eten was.

Wel zouden ze bloedworm hebben ...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 10:30

Ze zien er inderdaad niet echt ondervoed uit (alhoewel ik wel beter gevoede shetlanders heb gezien).
Maar als ze niet bij hun water kunnen, ontzettend kort staan en ziek zijn, is er toch wel iets flink mis.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:31

Ja... helemaal mee eens. Verzorging schoot flink te kort. Moet zeggen dat de 'woning/erf' van de eigenaar er ook nie bepaald netjes uit zag :n

Tommy_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:32

Ik heb het ook gezien op HvN.. Ondervoed zagen ze er niet uit nee. Maar het zag er verder niet heel best uit, weinig loopruimte enzo en geen water.. Hoop dat er toch een wet komt voor dit soort dingen.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:34

Ze hebben dan wel bloedworm zeiden ze maar ondervoed vind ik ze er niet uit zien.
Ok niet bij het water kunnen is wel erg. En ze kunnen ook niet in de schaduw staan

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:34

rowo schreef:
Ik zag ze gister op HvN... maar ondervoed zagen ze er echt niet uit :n Ze liepen aan een pin op stukken gras, waar meer dan genoeg te eten was.

Wel zouden ze bloedworm hebben ...

Ik vond het weer een typisch staaltje overdrijvingskunst van de Nederlandse burger. Dieren zagen er inderdaad niet mager uit, en stonden in prima gras. Niets aan de hand volgens mij....

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:35

Ik vind ze er ook prima uitzien? zelfs de manen lijken gekamt haha

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:36

de dieren zagen er goed uit. ik heb geen snij wonden gezien en mijn pony graast ook regelmatig aan een longeerlijn op grond van de gemeente (wel met toezicht).
och het viel best mee. er zijn zat paarden die het slechter hebben!

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:37

Situatie van de dieren was niet ideaal, maar vond het ook wat overdreven allemaal

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:39

Ondervoed zijn ze niet -vind ik- en bij het fragment "ze zitten onder de wonden", zoomde ze in op de zwilwratten :')

Over bloedwormen kan ik niet oordelen. Het is geen juiste manier om paarden te houden op deze maner. :n

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:42

maar aan de andere kant ze staan wel buiten en hebben gras. Wil het niet goed praten, want dat is het niet, maar ze staan iig niet opgesloten 24/7 op stal

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:42

Veel mensen die niets met paarden ehbben, vinden deze dieren al erg snel verwaarloosd. Shetlanders moeten JUIST NIET in vet gras staan, omdat ze dan hoefbevangen worden.

Maar een kuur tegen de bloedwormen en water zou voor die beestjes voldoende zijn :j

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:43

heb t ook gezien op hvn
heel slecht zagen ze er idd niet uit maar een dier aan een touw houden kan natuurlijk niet..
tevens geen drinkwater is natuurlijk ook een slechte zaak..

en die bloedwormen tja zou goed kunnen

maar die dode pony die er lag was natuurlijk wel een akelig gezicht en bewijst dat er iets niet in de haak is!

beesies kunnen een veel beter leven krijgen..
zei al breng maar hier!

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:44

Die foto's van die ene pony die vastlag in het hek (dood?) vond ik wel heftig. Maar de pony's, afgezien van het water dan, stonden er toch niet zo slecht bij...

Wonden??? Heb ze niet gezien in het filmpje hoor.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:49

mmm ik vind het nog wel meevallen wat ik op de filmpjes zie. als die pony's zwaar ondervoed zijn, euhm.ou.. dan zijn de mijne dat ook.
juist beter dat ze niet moddervet zijn zoals 80% van alle shetlanders hier.
enige is inderdaad dat water , daar moeten ze wel bijkunnen. en ook gevaarlijke omheiningen zoals van die dode shet, maar dat lijkt me nog wel regelbaar?en de bloedwormen is zo op te lossen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:52

ondervoed zien ze er absoluut niet uit
wat wel echt niet kan is de slechte watervoorziening ,
dat is gewoon de eerste levensbehoefte

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:53

Die foto van die dode pony is inderdaad schokkend.

Maar voor de rest ........
Vind die pony's er echt niet slecht uitzien.
Als het soort overjarige penny zoals op het filmpje afgebeeld, verantwoordelijk wordt voor het beleid op dit gebied in Nederland, dan kan een groot gedeelte van de paardenhouders wel inpakken. En die man van de DB is ook maar een Jan Doedel, hij had gewoon moeten zeggen: "dit is niet helemaal zoals het hoort,
maar het is zeker geen noodsituatie."

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:10

Die dode pony is inderdaad niet goed; paarden aan het spit vind ik ook niet super, ze moeten natuurlijk bij het water kunnen, maar ze leken mij stuk voor stuk in prima conditie. Shetlanders hoeven absoluut niet dikker vind ik, de meesten zijn te vet (niet in dit filmpje, maar in het algemeen). Ik vond niet dat deze pony's eruitzagen als pony's met een gigantische worm infectie, maar goed; ik ben geen DA.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:16

pony's zien er juist best goed uit! Jammer van het water, dat is wel erg belangrijk. Die dode pony is wel naar, maar zelfs op goede pension stallen kunne er dingen fout gaan.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:17

Ponies op zich zagen er redelijk uit vond ik, OK het vastzetten aan een stik is niet mijn manier..en je hebt er ook ponies bij die zichzelf helemaal vastzetten met ketting/touw...daar is dit dus absoluut niet geschikt voor.
Maar waar een hoop mensen hier erg laconiek over doen is de dode pony...hallo?? Een dode pony in een weiland?? Geen idee hoe lang het dier daar al ligt maar hoe is het aan zijn einde gekomen?
Iedere (verantwoordelijke) eigenaar die zoiets overkomt neemt toch meteen maatregelen!!! Ten eerste is het afschuwelijk je dier zo aan te treffen, ten tweede check je toch iedere dag even je paarden/ponies? Dan had dit allang opgemerkt geweest.
Moet ik wel bij zeggen dat dus niet duidelijk is hoelang dit dier er al ligt, maar dit gaat mij te ver en dan kun je idd je kanttekeningen plaatsen bij de eigenaar.

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:21

jeetje........heb het filmpje even bekeken, echt niet normaal..... Ze zouden toch per direkt met een wet voor paarden moeten beginnen!! maar idd de pony's zien er niet slecht uit...maar met bloedwormen in hun ingewanden...bah bah bah

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:26

Tsjah; je kunt een heleboel heisa maken van die dode pony, maar ondervoed is die aan de foto's te zien niet en het ligt er ook niet heel lang, want dat zie je wel. Een paard mag onder geen beding in zulk gaas terecht kunnen komen natuurlijk, heel naar. Maar een ongeluk zit soms in een klein hoekje.

Sigrid72

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:29

Vraagje : hoe weet men dat die pony's bloedwormen hebben ? Dat kan je alleen maar zien met een bloedonderzoek, en zoiets kan men niet doen zonder de toestemming van de eigenaar. Een serieuze infectie van bloedwormen zie je sowiso aan het haarkleed/buik, en hier zag ik niets !

Ik denk dat men maar wat zegt, zoals het simpele feit dat men verwijst naar snijwonden, en dan inzoomt op zwilwraten !

Complete onzin, dat filmpje, gemaakt door mensen die geen verstand van ponies hebben.

Ok, het aanbinden aan een pin is niet voor alle paarden aan te raden, en kan beter (door bv. een koord boven te binden als een wasdraad en vervolgens via een schakel daar de pony aan te zetten), maar is nog steeds stukken veiliger dan een paard achter prikkeldraad te zetten (en hoeveel lopen daar in rond ?). Trouwens : hier in België ken ik heel wat paarden, ponies en ezels die zo vastgezet worden, zelfs hier door een veearts

De ponies krijgen gras (en shetties moeten heus niet in hoog gras staan), ze hebben water (ik zag overal een emmer), ze zagen er niet slecht uit... als je de echte verhalen leest van paardenverwaarlozing is dit een peuleschil !

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:31

Dat van die bloedwormen was vastgesteld door een DA zeiden ze gister op TV.