Paard wekenlang vastgeketend met ketting te Ingelmunster

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paard wekenlang vastgeketend met ketting te Ingelmunster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 09:42

www.blid.be

Bij een paardenhandelaar aan de Krekelstraat te Ingelmunster staat er al enkele weken een paard vast aan een ketting. Vorige week tijdens de extreme hitte stond het zelfs zonder drinken. Iemand uit de buurt die het paard had opgemerkt, bezorgde het drinken en waarschuwde ook BLID.

Het paard vertoont ook een snijwonde in de nek, door het schuren van de ketting. “Een ketting is geen wettelijk gebruiksvoorwerp voor een paard. Paarden worden vastgebonden met een halster. En waarom dit paard aan een ketting staat, blijft voor ons een raadsel”, zegt Dirk Blanchart voorzitter van BLID. Toch wordt er gemeld dat de handelaar dit soort kettingen vaak gebruikt voor zijn paarden.

BLID meldde deze situatie aan het FOD Dierenwelzijn, samen met fotomateriaal om de dierenmishandeling vlugger te kunnen inschatten. We halen het woord dierenmishandeling aan, omdat het paard van zijn bewegingsvrijheid wordt beroofd. De wetgeving is duidelijk en zegt dat men de bewegingsvrijheid van een dier niet mag beperken. Het regent klachten de laatste weken bij BLID, allemaal klachten die zeker vermeden zouden kunnen worden.

Na acht dagen stellen we vast dat het paard nog steeds niet verlost is van zijn ketting. Dit wekt frustraties op bij al wie begaan is met dieren en zeker met paarden. We hebben de indruk dat er een andere weg zal moeten worden ingeslagen, als het gaat over een vluggere en strengere aanpak van inbreuken op het dierenwelzijn.

De laatste weken worden we er bij BLID meermaals aan herinnerd dat een dierenpolitie in België heel nuttig zou zijn. Die zou onmiddelijk tijdens de week en het weekend kunnen handelen. BLID is in ieder geval kandidaat om met minster Onkelinckx aan tafel te gaan zitten om hierover een gesprek aan te vatten. Over het mandaat dat we van het merendeel van de bevolking zouden krijgen hebben we geen enkele twijfel. “ "Organisaties zoals BLID hebben hun nut al bewezen. Zij hebben door de jaren heen een expertise opgebouwd waardoor ze bepaalde situaties snel en goed kunnen inschatten." Dit mocht ik onlangs lezen in een tekst afkomstig van een van de grootste dierenrechtenorganisaties van België en dit doet deugd”, alsnog Dirk Blanchart voorzitter van BLID, "We hebben geen officieel mandaat, maar we weten wel waar we mee bezig zijn."

Klik hier voor foto's.

Eponastable

Re: Paard wekenlang vastgeketend met ketting te Ingelmunster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:46

Een echte Schande!!!
Waarom geven ze de dierenrechtenorganisaties niet meer recht om ergens in te grijpen??

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:50

het is toch niet te geloven dat mensen dit zelf niet in zien dat ze fout bezig zijn?zo gevoelloos kunnen zijn..?
maar heeft de BLID er nou al wat aan gedaan of is er alleen nog maar melding gemaakt en word de situatie in de gaten gehouden?
zo ver ik kan opmaken uit dit bericht is het paard nog niet uit handen genomen van de dader..

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:51

Hmmmm als iemand al water kan geven zonder gedoe te krijgen bij de handelaar zou ik toch ook minstens voor een halster met dikke padding achter de oren zorgen zodat die ketting daar in ieder geval op kan rusten.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 09:51

Voor zover ik weet staat het paard nog steeds bij de handelaar :)

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:53

Ik had allang een halster omgedaan.
Pfffff toch vreselijk dat zowel in belgie als in nederland geen goede regelgeving is omtrent mishandeling en andere wantoestanden met paarden!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:59

Toch ziet het dier er niet slecht uit...
Maar goed, die wond slaat nergens op en een halster kan ook om ipv dit ding. En met die hitte in de brandende zon zonder water is ook vreselijk.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:01

Gezien de wond achter de oren zou het bewijs genoeg zijn om het dier in beslag te nemen. Dit is geen leven voor een paard, wel gaan ze lopen zeuren als een paard alleen op de wei loopt want een paard is immers een kuddedier.
Gisteravond zag ik op SBS ook zo'n zelfde situatie, maar daar ging het om pony's die aan touwen vastzaten, konden niet bij hun water en weinig te eten. Dit was dus in Nederland, ook daar wordt niet ingegrepen.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:08

Misselijk word ik van dit soort acties. Ook een halster om doen, met die wond en hem daar aan vast zitten vind ik geen optie. Prik een paar paaltjes in de grond, stroomdraad erdoor en klaar ben je.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:10

iedere week weer zo'n vreselijk bericht.
onvoorstelbaar wat sommige mensen doen.
wanneer leren ze nou eens dat een paard een dier met gevoel is en geen fiets met haren!! :(

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:11

Zo te zien heeft het beestje ook nog zomereczeem, die moet vergaan van de jeuk...

Ik zeg: doorknippen die ketting en in beslag nemen!

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:13

De wond die veroorzaakt is door de ketting ziet er niet zo lekker uit!
Hoop dat ze het dier daar snel weg krijgen zodat ze dat in ieder geval kunnen behandelen..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:14

Ikima schreef:
Gezien de wond achter de oren zou het bewijs genoeg zijn om het dier in beslag te nemen. Dit is geen leven voor een paard, wel gaan ze lopen zeuren als een paard alleen op de wei loopt want een paard is immers een kuddedier.
Gisteravond zag ik op SBS ook zo'n zelfde situatie, maar daar ging het om pony's die aan touwen vastzaten, konden niet bij hun water en weinig te eten. Dit was dus in Nederland, ook daar wordt niet ingegrepen.

Nounou lichtelijk overdreven. Geen leven aan een ketting. Geen water hebben vind ik erg kwalijk, maar vanwege een wond sorry. Beestje ziet er verder prima uit. Ik keur het natuurlijk niet goed dat hij aan een ketting staat, maar ook met een halster kan hij verwondingen oplopen.

En die beestjes van gister vond ik persoonlijk ook overdreven. Heb wel vaker shets zo zien staan. Wederom vind ik het kwalijk dat ze geen water hebben, maar eten was er genoeg. Ze hadden ook wondjes werd gezegd, nou die zag ik echt niet, op het moment dat ze het zeiden zoemden ze in op de zilwratten. Euh ja die horen er te zitten 8)7
Stond ook echt zo'n dressuurmiep bij :')

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:16

ongeloofelijk zeg... moet een paard dan halfdood in een wei liggen voor ze in beslag genomen worden?

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:18

Dus jij vindt het normaal IndianLady? Het ging niet om een schaafwondje maar om een flinke wond door die ketting.
Ik vind het dieronwaardig dat een paard of pony aan een kettig of touw zijn leven moet slijten, net als honden , die horen ook niet aan een ketting of touw.
Een dier hoort zich vrij te kunnen bewegen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:20

Flinke wond? Doe niet zo raar :')
Ik zeg ook niet dat ik het normaal vind, maar het dier is in goede gezondheid. Het enige wat er mankeert is die ketting en geen water. Die wond valt echt mee

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:22

De wond valt nu misschien wel mee, maar als je er nu niks aan doet en de ketting schuurt er steeds overheen dan wordt het er niet veel beter op!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:22

@Indianlady: ik vind dit toch al een behoorlijke wond en nog eens op een pijnlijke plaats ook! Net achter de oren doet stukken meer pijn dan een wondje op de kont ofzo. Dit lijkt me echt al een snede. Het dier ziet er verder gezond uit, maar geen water geven is gewoon not done. Dus jij zou er geen problemen mee hebben als ze jou in de blakende zon zetten met een ketting rond je nek en geen water?

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:23

Zoals ik het kan zien zit er een behoorlijke snee achter de oren.
Maar ik ga met jou verder niet in discussie want wij verschillen toch teveel van mening.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:24

Blijkbaar lezen jullie niet verder wanneer ik zeg valt wel mee.
Ik zeg toch dat ik het idd not done vind dat hij geen water heeft. En dat die ketting inderdaad beter vervangen kan worden voor een halster.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:26

Ikima schreef:
Zoals ik het kan zien zit er een behoorlijke snee achter de oren.
Maar ik ga met jou verder niet in discussie want wij verschillen toch teveel van mening.

daar zijn discussies voor ;)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 10:29

IndianLady schreef:
Flinke wond? Doe niet zo raar :')
Ik zeg ook niet dat ik het normaal vind, maar het dier is in goede gezondheid. Het enige wat er mankeert is die ketting en geen water. Die wond valt echt mee

Met dit weer is het wachten op vliegen die hun eitjes in de wond leggen.
Wanneer dat gebeurt is het einde zoek..

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:29

Een paard tuieren aan een halster is dus levensgevaarlijk, als het dier gaat rollen kan hij namelijk de ketting over de rug of hals krijgen, een halsband kan dan ronddraaien maar halster niet.

Als het paard dan in paniek raakt door die vreemde druk kan hij makkelijk zijn eigen nek breken.

Alleen snap ik die kettinghalsband niet, er zijn ook halsbanden voor koeien in de handel van canvas met zachte leren binnenkant. Die slijten natuurlijk wel wat sneller. ;)

Het kan een manier zijn om te voorkomen dat ze zich hoefbevangen vreten. Niet de onze, maar oke.
Op stal heeft een dier trouwens net zoveel bewegingsvrijheid, dus tja.

Shets staan verder vaak maar een aantal uren aan de tuier, vind het niet gek dat een eigenaar dan niet met water gaat slepen, vaak staan ze de rest van de tijd op een paddock of kaal landje mét waterbak.

Weinig te eten... de meeste sheteigenaren doen de gekste dingen om ze maar weinig te eten te geven... :D

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:51

Schandalig, ik had het erafgehaald, of het nou mag of niet, ik had dat rotding erafgehaald, moet dat beest nog meer en diepere wonden krijgen?

Wat een slappe politie en of dierenbescherming.

Hup aanpakken deze wantoestanden, per direct.

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:06

Paard ziet er opzich goed uit maar auw wat een pijnlijke wond en zeker als de ketting er nog dagen op blijft hangen, en geen water geven ohh word hier zo verdrietig van.
Wanneer komen er in Belgie/Nederland nou eens dierenpolities.
Zou wel fijn zijn, ik wil er wel 1 worden haha, al ben ik er denk ik te soft voor.