Steeds meer paarden te water in Groningen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Steeds meer paarden te water in Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 16:28

www.dvhn.nl

Medewerkers van de meldkamer in Groningen zeggen dat dit jaar meer dieren zoals koeien, paarden en reeën in het water vallen.

Saskia Schaap van de Hulpverleningsdienst Groningen, verantwoordelijk voor de meldkamer, denkt dat het vooral komt door het warme weer. "In de zomerperiode vallen er sowieso meer dieren in het water dan in de winterperiode. Een verklaring zou kunnen zijn dat dieren verkoeling proberen te zoeken. En het is natuurlijk ook zo dat ze nu meer in de wei staan. We krijgen in elk geval geregeld telefoontjes dat er een dier in het water ligt", aldus Schaap. Woensdag belandde nog een koe in Haren in de sloot, dinsdag was het raak in Garmerwolde en maandag moest de Groningse brandweer uitrukken naar Aduard voor een pony die in de sloot was gestapt en er niet meer uit kon komen.

Een gemeente draait op voor gemaakte kosten door de brandweer. Het is niet zo dat een boer moet betalen als een dier van hem of haar in het water is gevallen. Dit is zo omdat de brandweer als taak heeft om mens en dier te helpen.

suuzepuus

Re: Steeds meer paarden te water in Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:30

jammer dat ze in veel gemeentes zo moeilijk doen over het bouwen van een schuilstal. ik denk dat dat een hoop leed zou kunnen voorkomen! (schaduwplekken en misschien ook drinkwater voorziening)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:31

Het was ook wel echt belachelijk warm. Ik wist trouwens niet dat ze je beesten gratis uit de sloot kwamen halen, dacht dat ze de rekening er wel achteraan zouden sturen. En ergens vind ik dat ook heel logisch, de eigenaar kiest er immers voor de dieren langs de sloot te parkeren.

FriesWytske

Re: Steeds meer paarden te water in Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:33

Ik denk dat het ook komt, omdat de boeren het zelf niet meer durven. Omdat ze dan commentaar krijgen van de omstanders over de manier waarop ze het doen. Als wij een dier in de sloot hadden dan stuurden wij de mensen die er niets mee van doen hadden gewoon weg. Omdat ze alleen maar commentaar leverden over de manier waarop het gedaan werd. Dat dat zielig was.