Bondscoach Frenk Jespers tilt Turkse dressuursport op

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Bondscoach Frenk Jespers tilt Turkse dressuursport op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 09:34

www.bndestem.nl

Frenk Jespers (54) is een gevestigde naam in de hippische sport.
Zijn specialiteit: het africhten van jonge paarden en dressuur. Hij gaat tot op het hoogste wedstrijdniveau, tot de grand prix. Jespers reist de wereld af om trainingen te geven, van Amerika, Engeland, België, om maar wat landen te noemen, tot in Turkije.

En met dat laatste land heeft Jespers, die al ruim twintig jaar een dressuurstal heeft aan het Bergsepad in Teteringen, een speciale band. Twee jaar geleden kreeg de stalhouder een delegatie van één van de grootste en voornaamste Turkse rijscholen op bezoek, Atli Spor Kulübü uit Istanbul. "Vanuit mijn stal hier in Teteringen handel ik ook in dressuurpaarden. De Turken hadden belangstelling voor de paarden, kwamen hier kijken." Jespers heeft ze tijdens het bezoek de kneepjes van het vak bijgebracht, geholpen met rijden en dressuur. "Dat konden ze wel waarderen. Ze hebben me toen gevraagd of ik instructies wilde geven in Turkije, helpen bij de wedstrijden."

Van het één kwam het ander: Jespers is eind vorig jaar door de Turkse hippische bond officieel benoemd tot bondscoach dressuur. "Voor korte trainingen vlieg ik op en neer. Organiseren van clinics, tussendoor vooral veel overleggen en dan na een dag of drie weer het vliegtuig in, terug van Istanbul weer naar Teteringen."

De dressuur in Turkije staat volgens Jespers nog in de kinderschoenen. "Ze doen wel veel aan springen en racen, maar met de dressuur valt nog een wereld te winnen." Hoewel er wel beweging in zit. Turkije werd vorig jaar september nog kampioen van de Balkan met dressuur. Wat de aandacht voor de dressuursport aanwakkert. Jespers heeft geen contract als bondscoach. "Alles gebeurt hier op basis van puur vertrouwen, dat mag niet geschaad worden. Ik maak hier tijd voor vrij, omdat het gewoon ontzettend interessant is om te doen. Om jonge ruiters vooruit te helpen." En nu is een Turkse equipe op bezoek in Teteringen. Een groep van 22 ruiters, van wie vier junioren meedoen met de Europese kampioenschappen dressuur in Ermelo. Ze logeren in een huis op bungalowpark Katjeskelder in Oosterhout. "Ze huren een fiets en komen deze kant op, naar Teteringen. Ze blijven een maand", zegt Jespers. Soms wisselen ze elkaar af, gaan er een paar terug naar Turkije en komen er andere ruiters voor terug naar Teteringen.

De Turken hebben zes paarden bij zich: "Ze hebben ruim drie dagen over de reis gedaan." Jespers wil de dressuur in Turkije opbouwen, van onderaf. Beginnen met de jeugd. Wanneer de klus geklaard is? Hij blijft in ieder geval een jaar of drie, vier bondscoach. "Ik ga van training naar training. Er zit geen einddatum aan. Ik doe het werk met veel plezier. Zolang er successen worden geboekt blijf ik."

mabellean

Re: Bondscoach Frenk Jespers tilt Turkse dressuursport op

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 09:39

Beetje een vreemde titel ik zit in heel het stukje te zoeken waarmee ze dan getilt zijn. Getilt is zoiets als opgelicht.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 09:41

Getilt is ook zoiets als optillen naar een hoger niveau.
Ik neem aan dat ze dat in dit geval bedoelen :+

mabellean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 09:45

Dat denk ik ook. Kan het niet tenmisten niet vinden in het stukje.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 09:47

Lijkt me eerder iets wat je in het Engels gebruikt " to lift", wordt bij ons idd eigenlijk nooit op die manier gebruikt. Wij gebruiken dan eerder "brengen", hij brengt de turkse sport op een hoger niveau.

Wel leuk dat dressuur zo een steeds internationaler karakter krijgt!

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:03

Benieuwd hoe het uit gaat pakken, wel leuk zo'n nieuwe stap

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:11

Bij het lezen dacht ik ook gelijk aan oplichting.

Komt veel goeds uit Teteringen :D

Ben ook erg benieuwd hoe het op langer termijn gaat uitpakken.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:55

Leuk om te lezen. Ik had als jonkie (pff, da's inmiddels lang geleden) les van Frenk. Hij werkte toen nog op de manege bij zijn ouders in Oosteind.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:52

er had in de titel ook beter kunnen staan... "tilt naar een hoger niveau". Daar is niks verkeerds aan

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:39

Leuk maar hij krijgt hierbij wel veel hulp van Pieter Kersten.