IJsbrand Chardon kan tegen zijn verlies

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

IJsbrand Chardon kan tegen zijn verlies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 19:47

http://www.anp.nl / http://www.knhs.nl

IJsbrand Chardon won, afgezien van vier wereldtitels, elf keer de wedstrijd van de vierspanners in Aken. Zondag werd hij tweede in de belangrijkste wedstrijd van het seizoen. Hij beschouwde dat als een nederlaag. Het ANP stelde hem over 'het incident' zes vragen.

Verliezen, hoe kan dat?
Chardon: ,,Het kan mij ook overkomen. Ik kan tegen mijn verlies, hoor, maak je geen zorgen. Wie dat niet kan, hoort niet thuis in de sport. Maar ik ga natuurlijk niet naar een wedstrijd om te verliezen. Ik ga voor goud, niet meer en niet minder.''

Nu zit je bij de pakken neer?
Chardon: ,,Ben je gek! Ik had een klein probleem en ik ga er keihard aan werken dat op te lossen. Daar begin ik meteen aan als ik thuis ben. Misschien is het wel goed een keer te verliezen. Nu sta ik morgen nog scherper op dan normaal. Ik haal hier alleen maar positieve energie uit. Ik ben vier keer wereldkampioen geweest, maar volgend jaar in Kentucky wil ik er weer staan.''

Gaat je dat lukken?
Chardon: ,,Ik ben zeer optimistisch. Ik heb in Aken dan wel niet gewonnen, maar over het algemeen hebben mijn paarden geweldig gelopen. De vijf dieren die ik bij me had zijn jong genoeg om volgend jaar op het WK in topconditie te zijn. De toekomst ziet er zonnig uit.''

Maar heb je na twintig jaar topsport nog geen motivatieprobleem?
Chardon: ,,Ik heb 'nul' problemen met de motivatie. Helemaal niets. Elke dag weer ben ik blij dat ik met de paarden aan de slag kan. Ze zijn goed, hebben uitstraling en zijn gemotiveerd. Wat kan een mens zich nog meer wensen?''

Begrijp je dressuuramazone Anky van Grunsven, die na een lange periode van succes twijfelde over doorgaan?
Chardon: ,,Absoluut. Maar het ligt anders dan iedereen denkt. De wedstrijden zijn niet het probleem, wel alles wat daarvoor en daarna komt. Waar een normale sporter klaar is, beginnen wij pas. Met paarden ben je dag en nacht bezig, het houdt geen moment op. Ik werk en train zeven dagen in de week. Zelfs op zondag zit ik nog van half tien 's ochtend tot laat in de middag op het paard.''

Nooit tijd voor andere dingen?
Chardon: ,,Mijn geluk is dat mijn hele gezin erachter staat. Zij houden mij ook scherp. Mijn vrouw Pauline doet ontzettend veel voor de sport. Ik heb vier kinderen, één zoon is al actief in het mennen, twee dochters rijden in de eventing. We doen het allemaal samen. Dat is echt heel gaaf.''