www.dehoefslag.nl
Het is lang geleden dat de strijd om de medailles tijdens het EK voor Landelijke Ruiters (CIC12*) zo spannend was als tijdens de 31e editie in het Hongaarse Nagykanizsa. Duitsland heeft na de cross de leiding genomen, maar de Belgen en Britten volgen op nog geen drie balken achterstand. En dat met de veterinaire keuring en het springparcours nog in het vooruitzicht. De Britse Hannah Mace voert het individuele klassement aan met Toy Boy III. Ze heeft exact vier punten voorsprong op de Belg Frederik Smet met United. Zij waren met een Duitser en Brit de enigen die de cross foutloos en binnen de tijd aflegden. Smet’s collega’s Stefaan De Smet, Steve Van Winkel en Sven Grouwels verloren onderweg wat tijd, maar ze staan allemaal bij de beste 13.
De technische cross leverde de deelnemers geen onoverkomelijke problemen op. De Hongaren en Bulgaren vielen ietwat uit de toon, maar over het algemeen werd sterk gereden door de merendeels amateurruiters. Van de Nederlanders bereikte alleen Sabine Franken, die individueel deelnam, de finish niet. ‘Tenda begon goed, maar op hindernis 4 kregen we een slechte sprong en daarna werd ze minder. Na hindernis 9 ben ik gestopt. Tenda gaat op karakter altijd door, maar het gevoel was niet goed. En inderdaad bleek ze een wondje op de kroonrand en onder haar buik te hebben. Heel jammer, maar dit was de goede beslissing’, aldus Franken. De andere oranjepetjes gingen allemaal zonder hindernisfouten door de finish. Jiska Ros was de verkenner met de ervaren Ice Beau. ‘Ik heb heerlijk gereden. Alleen de bodem was best zwaar en zuigend. Ik baalde dat ik niet binnen de tijd was, nu blijkt dat bijna niemand daar in slaagde.’ Ros klom van de 36e naar de 20e klassering. Daarmee is ze nu de tweede Nederlandse. Judith Anssems-Janssen, in dressuur samen met Ros nog goed voor het streepresultaat, behaalde slechts 6,4 tijdfouten met Ulrike. Goed voor de 14e plaats in het tussenklassement.
Het Nederlandse team schoof Zwitserland voorbij en staat nu vierde. Echter, het verschil met de medailleplaatsen lijkt onoverbrugbaar (ruim 53 punten).