Huifkarkoetsiers flink gewond door op hol geslagen paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Huifkarkoetsiers flink gewond door op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 18:54

www.nieuws.nl

Twee koetsiers zijn zaterdag in het Gelderse Assel gewond geraakt toen een paard met huifkar en al op hol sloeg. Het paard sloeg om onduidelijke reden op hol op het moment dat op de Assel drie koetsiers bij een huifkarbedrijf hun karren aan het keren waren om ze klaar te zetten voor een groep wachtende mensen.

De koetsier van het tweespan waarvan het paard op hol sloeg, een 45-jarige vrouw uit Apeldoorn, werd overreden door de huifkar. Het paard van een tweede tweespan liep achter het op hol geslagen paard aan. De koetsier van dit span, een 28-jarige vrouw uit Apeldoorn, stond ernaast en raakte bekneld.

De 45-jarige koetsier liep onder meer een hoofdwond, diverse kneuzingen en een gebroken rib op. Haar 28-jarige plaatsgenoot raakte gewond aan haar nek en een been. Beiden zijn naar een ziekenhuis gebracht. Een 17-jarig meisje uit Wijk en Aalburg, dat opzij moest springen, liep een enkelblessure op. Zij is op eigen gelegenheid naar een ziekenhuis gegaan, meldt de politie.

De twee huifkarren strandden na de dolle rit op een boom en een andere, stilstaande, huifkar.

piffgek

Re: Huifkarkoetsiers flink gewond door op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 19:09

tsjeetje, je zal er maar naast staan!
Hebben de paarden niks?

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 20:00

Vervelend!! Ik hoop dat iedereen weer snel op de been is en weer vol vertouwen kan mennen!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 00:07

Erg vervelend dat het zo mis gegaan is en ik hoop dat ze er weer geheel bovenop komen. Vraag me alleen af hoe je als koetsier overreden kan worden?

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 00:21

als je een span, enkel of dubbel, dan sta je voor de paarden totdat de koetsier aangeeft dat het paard weer onder zijn controle staat.
wanneer het span zou gaan lopen en je houdt ze niet meer, tja, dan val je en gaat het span over je heen!
Heb het ook een keer meegemaakt, was verschrikkelijk!
Ik hoop dat de menners weer gewoon verder gaan met mennen, ikzelf ben er toen er van geschrokken en heb geen voldoende vertrouwen meer om te gaan mennen...
Zijn de paarden ongedeerd gebleven?

JoanneArnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 12:12

De paarden zijn gelukkig ongedeerd gebleven. Eentje is gevallen en lag vast, deze hebben we los kunnen krijgen en naast een open wondje bij zijn oog en een flinke schaafwond op zijn been had hij niks. Vandaag zullen ze allemaal wat spierpijn hebben, maar ze stonden er gisteren na het ongeluk allemaal weer relaxt bij.

Ik was erbij, stond voor de 2e kar en kon net op tijd aan de kant springen. Heb alles zien gebeuren, het was verschrikkelijk. In zo'n situatie weet je niet hoe je zal reageren, maar ik was kalm en ben met de paarden bezig gegaan. Heb ze afgetuigd en op stal gezet.

De 2e koetsier heeft een flinke optater op haar knie gekregen maar mocht weer naar huis. De andere koetsier die draaide moest een nachtje overblijven in het ziekenhuis.

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 13:26

dat valt gelukkig allemaal mee!
het had veel erger af kunnen lopen...
Hopelijk geen blijvende schade voor iedereen.
groetjes

M_nuela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:35

JoanneArnhem schreef:
De paarden zijn gelukkig ongedeerd gebleven. Eentje is gevallen en lag vast, deze hebben we los kunnen krijgen en naast een open wondje bij zijn oog en een flinke schaafwond op zijn been had hij niks. Vandaag zullen ze allemaal wat spierpijn hebben, maar ze stonden er gisteren na het ongeluk allemaal weer relaxt bij.

Ik was erbij, stond voor de 2e kar en kon net op tijd aan de kant springen. Heb alles zien gebeuren, het was verschrikkelijk. In zo'n situatie weet je niet hoe je zal reageren, maar ik was kalm en ben met de paarden bezig gegaan. Heb ze afgetuigd en op stal gezet.

De 2e koetsier heeft een flinke optater op haar knie gekregen maar mocht weer naar huis. De andere koetsier die draaide moest een nachtje overblijven in het ziekenhuis.

De andere koetsier ligt nog steeds in het ziekenhuis!
niet één nachtje hoor,

Elisah1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 11:57

M_nuela schreef:
JoanneArnhem schreef:

De andere koetsier ligt nog steeds in het ziekenhuis!
niet één nachtje hoor,

Inderdaad!
Er ze heeft flink wat meer verwondingen dan dat er in het artikel vermeld staat! :oo

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 16:40

Ik hoop dat ze er goed van hersteld. Klinkt in ieder geval niet lekker.
Waren dit werknemers van het bedrijf?
Want zoals ik het uit bericht kan lezen zat er dus niemand op de kar terwijl de paarden ervoor stonden. Bij ernstig letsel met evt restverschijnselen kan het wel belangrijk zijn of er wel of niet iemand op de wagen zat en of dit de gebruikelijke manier van doen is.

JoanneArnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 18:41

DendroFleur schreef:
Ik hoop dat ze er goed van hersteld. Klinkt in ieder geval niet lekker.
Waren dit werknemers van het bedrijf?
Want zoals ik het uit bericht kan lezen zat er dus niemand op de kar terwijl de paarden ervoor stonden. Bij ernstig letsel met evt restverschijnselen kan het wel belangrijk zijn of er wel of niet iemand op de wagen zat en of dit de gebruikelijke manier van doen is.

Ik stond voor de 2e wagen, die was klaar en zou uitgespannen worden. Koetsier van deze wagen wilde net leidsels vastmaken. De koetsier die wilde draaien zat op de bok, maar is eraf gevallen. Het ging allemaal zo snel, dus ik kan het me niet meer goed voor de geest halen.

De 45-jarige vrouw is bont en blauw, heeft een flinke hersenschudding, rib gebroken en een grote wond in haar gezicht. Hoe het nu met haar is weet ik niet, wel weet ik dat ze zich niks meer kon herinneren.

@Elisha, toen dit bericht naar buiten kwam was het net gebeurd. Daarom zal het niet volledig zijn. De 28-jarige koetsier lag ook niet bekneld, dus hoe ze daaraan komen?

Fionne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:56

Ik schrok me rot toen ik het las, (ik ben diegene van dat ongeluk met paard en wagen begin mei) en 1 van de gewonden van dit ongeluk is de dochter van iemand die ik ken..

hierbij het verslag van haar moeder:
Heb je gelezen over dat ongeluk met die huifkarren in Assel. Dat was onze dochter die daar bij betrokken was. Ze is gelukkig niet de zwaargewonde koetsier, maar heeft wel zware kneuzingen in rug en benen.
Ze waren met 3 huifkarren weggeweest en de mensen waren net uitgestapt. De volgende groep stond al te wachten tot de grootste huifkar gedraaid was. Dat gebeurt op het pad voor de boerderij langs. Dat pad eindigt en gaat over in een fietspad waar een paal voor staat. Zij en die andere huifkar stonden daar om de paarden uit te spannen. Hoe het is gebeurd weet niemand, maar die grote huifkar is tijdens het keren op hol geslagen. Zij stond toen net tussen de paarden en de wagen (met een ander meisje voor de paarden). Haar paarden hebben een bocht van 90 gr. gemaakt en zijn erachter aan gegaan. Zij kwam eerst klem te zitten en is daarna gevallen. In een reactie keek ze op en zag het wiel op haar hoofd af komen. Ze kon nog net op tijd wegdraaien, maar haar rug is waarschijnlijk overreden ( een diagonale kneuzing over haar rug) en haar ene been vlak onder haar knie ook. Daar heeft ze het meeste last van. Die kar weegt 1500 kilo, stond gelukkig wel op luchtbanden, maar we denken dat dat wiel haar been wat verdraaid heeft en dat ze daarom zoveel pijn daaraan heeft. De andere koetsier, een vrouw van 45 jaar, is er veel slechter aan toe. Die heeft een zware hersenschudding, een winkelhaak in haar gezicht en een gebroken rib. Ze ligt nog in het ziekenhuis, weet zich niets meer te herinneren en heeft moeite met praten.
Toen mijn dochter nog in het zand lag heeft ze eerst 112 gebeld (met nog een stuk of 15 anderen) omdat ze die vrouw zag liggen, onder het bloed en bewusteloos. Daarna heeft ze zich overeind laten helpen, omdat haar paarden tegen de paal bij het fietspad tot stilstand waren gekomen. Het ene paard lag onder de wagen met z’n hoofd tegen het wiel, het andere paard stond er overheen, in paniek te trekken. Benen kapot geschopt natuurlijk. Ze heeft ze kalm kunnen krijgen en heeft ze naar de stal gebracht. De andere op hol geslagen paarden stonden met de wagen klem tegen een boom op de inrit. Even verderop stonden al die mensen te wachten met kleine kinderen. Daar hadden doden kunnen vallen als die paarden de bocht wél hadden gehaald. Ze heeft ook die paarden eerst rustig gekregen en weggebracht voor ze toch nog meer ongelukken zouden maken. Ze voelde wel pijn, maar de adrenaline was groter. Pas toen de ambulance er was en ze een kraag om kreeg en gestabiliseerd werd op een plank, had ze pas in de gaten wat er allemaal mis kon zijn.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:28

Wat is de voortgang nu?
Knappen de slachtoffers al beetje op?
Paarden doen het ook weer goed in het span of zijn ze er niet meer voor geweest?

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 19:48

Afbeelding
toch mis ik deze kanjer wel een beetje maar ben blij dat hij goed terecht is gekomen want het leven daar is beter dan zoals hij het bij mij had
Heb nu onderstaande kanjer omdat Flurk niet aan mijn verwachtingen voldeed.
Afbeelding