http://www.gelderlander.nl
Jurgen Stenfert nam eergisteren na een schorsing van tweeënhalve maand voor het eerst deel aan een wedstrijd. De 49-jarige springruiter werd met BMC Okometa 14e tijdens de Grote Prijs van de Havikerwaard in zijn woonplaats De Steeg. De barrage werd gewonnen door Maikel van der Vleuten (met Dargita).
Stenfert was door de internationale paardensportfederatie FEI geschorst omdat zijn paard BMC Sarina tijdens Indoor Brabant positief testte op het kalmeringsmiddel reserpine. De schorsing is vorige week voorlopig opgeheven omdat een leerling van Stenfert onder ede heeft toegegeven dat hij het middel, zonder medeweten van Stenfert, heeft toegediend. De definitieve uitspraak volgt na de zomer.
Stenfert verwacht niet dat hij opnieuw wordt geschorst. „Vorige week was de hoorzitting. Ik hoefde daarvoor niet naar de FEI in Lausanne. Het ging via een open telefoonlijn. Ik zat aan de telefoon met mijn advocaat en veearts en aan de andere kant van de lijn zaten zeven mensen van de FEI. Ik heb het gesprek als positief ervaren. Mocht ik veroordeeld worden, dan is de straf waarschijnlijk niet langer dan de tweeënhalve maand die ik al geschorst ben geweest.”
Stenfert ging naar eigen zeggen door een hel. „Ik heb nachten wakker gelegen. Echt, dit gun je niemand. Natuurlijk ben ik boos op de bewuste leerling. Hij moet mijn zijn poten van mijn paard afblijven. Hij is direct ontslagen en ik heb hem sindsdien niet meer gesproken. Hij heeft mij een streek geflikt en de zaak ligt nu bij de Algemene Inspectiedienst (AID) en de politie.”
Stenfert had nooit gedacht dat hem dit heeft kunnen overkomen. „Ik ben een prof en regel alles altijd tot in de puntjes. Ik heb de controle. Maar toch is het gebeurd.”
Stenferts vertrouwen in de medemens heeft door de dopingzaak een flinke deuk opgelopen. Maar hij weigert de ogen te sluiten voor talent. Zo was Stenfert tijdens de Grote Prijs van de Havikerwaard zondag druk in de weer met zijn Portugeze leerling Mario Fernandes. Hij werd derde met Carthelot. „Hij woont bij ons. Een prima ruiter. Ik hoop dat hij het redt.”
Met Sarina gaat het ook goed. Kevin Gielen eindigde met het paard gisteren in de middenmoot. Stenfert: „Met dat paard is niets mis. Het is een fijn, nuchter paard. Ik heb er in Duitsland prima mee gereden. In Den Bosch ging het een stuk minder en achteraf weet iedereen waarom. Van resperpine ga je niet beter springen. Integendeel.”
Stenfert looft Albert Jansen, de man achter het BMC-team waarvan Stenfert deel uitmaakt. „Ik heb hem na de uitkomst van de dopingcontrole direct verteld dat ik Sarina niets had toegediend. Ik werk al jaren voor hem en hij weet wat hij aan mij heeft. Dat vertrouwen is er. Als hij mij had laten vallen, had dit voor mij heel anders kunnen aflopen. Ruiters zijn tegenwoordig net paria’s.”
Verwante artikelen:
[VN] BMC Sarina positief getest op ongeoorloofde middelen
[VN] Leerling diende reserpine toe aan paard Stenfert
[VN] Schorsing van Jurgen Stenfert voorlopig opgeheven