EK Landelijke Ruiters: Topsport voor de veelzijdige amateur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

EK Landelijke Ruiters: Topsport voor de veelzijdige amateur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 11:13

Nieuwsredactie
Lielle

Afbeelding
Het logo van het EK voor Landelijke ruiters
http://www.eventing.hu

Vanaf komende woensdag gaat het EK Landelijke Ruiters van start. Het is de 31e keer dat deze tweejaarlijkse wedstrijd plaats vindt, en op bokt zal er uitgebreid aandacht aan besteed worden, aangezien er maar liefst vier bokkers aanwezig zijn, als ruiter of groom. Het gaat hier om Linda Smulders, gegroomd door Jolien, Jiska Ros en Sabine Franken.

Het EK wordt dit jaar in Hongarije worden gehouden. Hongarije is een regelmatige deelnemer aan het EK en heeft de organisatie van dit kampioenschap met een rijke traditie zeer serieus genomen. De plaats waar het EK gaat plaatsvinden is Nagykanizsa, ongeveer 1000 kilometer vanaf de Nederlandse grens. Naast het EK zal er een tevens een CIC/CCI* en CIC** georganiseerd worden in het prachtige natuurrijke park bij het ‘Rowing Lake’ . De organisatie verheugt zich erop de vele supporters die met caravans en campers zullen komen een plaatsje aan te bieden op de groots opgezette camping. De organisatie heeft aangekondigd tevens voor spectaculaire avondprogramma’s te zorgen. Na veel regen wordt er de komende week zonnig en warm weer voorspeld.

De deel van de nieuwsredactie is ook ter plaatse om het team aan te moedigen, er zullen regelmatig ooggetuigenverslagen worden geplaatst. Mocht je vragen of ideeën hebben, of ergens bijzonder in geïnteresseerd, laat het gerust weten!

Aangezien niet iedereen bekend is met deze speciale wedstrijd, internationaal bekend als het European Championship for Rural Riders, vind je hieronder een korte uitleg.

Het EK LR kent een traditie van bijna 60 jaar en werd voor het eerst georganiseerd in 1953 als wedstrijd voor jonge boeren uit heel West-Europa. Deze competitie bevatte diverse onderdelen, zoals een aangespannen proef, teamdressuur, een cross country en een springparcours. Later werd deze wedstrijd voornamelijk een reguliere Eventing wedstrijd en sinds 2003 geldt het als een formeel regionaal Eventing kampioenschap onder FEI regels. Bijzonder is dat het landenklassement mede wordt bepaald door de teamdressuur, een vorm van dressuur waarbij zes combinaties een gezamenlijke dressuurproef laten zien, vergelijkbaar met de Nederlandse acht- en viertaldressuur. Verder mag het opmerkelijk genoemd worden dat in dit internationale kampioenschap voor het merendeel amateurs aan de start komen. Dit komt vooral door de voorwaarden voor deelname, zo mogen de deelnemers de afgelopen twee jaar geen CCI3*, zoals Military Boekelo, hebben gereden. Ook ruiters die ooit aan een internationaal kampioenschap, een EK senioren, WK of de Olympische Spelen, hebben deelgenomen, zijn uitgesloten. Voor veel ruiters is het EK voor Landelijke Ruiters een opstap naar meer. De individuele kampioene van 2007, Julia Mestern uit Duitsland met Schorsch, won vorig jaar Boekelo. De Nederlandse A-kaderleden Alice Naber, Anouk van Gerven en Raf Kooremans, toen nog voor België, hebben allen meegedaan aan het EK voor Landelijke Ruiters.

Het EK voor Landelijke Ruiters is een CIC eventingwedstrijd op 2*-niveau. Dit houdt in dat de ruiters naast de al eerder genoemde zestallenproef een individuele dressuurproef op M2 niveau laten zien. Deze dressuuronderdelen vinden op donderdag (team) en vrijdag (individueel) plaats. Op zaterdag wordt dan de cross country verreden, een parcours van 3100 meter met 20 hindernissen en 29 sprongen dat door gevarieerd terrein is aangelegd. Op zondag is dan het afsluitende springparcours dat vergelijkbaar is met een Nederlandse M wedstrijd.
Een belangrijk onderdeel is de veterinaire keuring. Voorafgaand aan de wedstrijd worden op woensdag alle deelnemende paarden gekeurd, net als op zondagochtend voor het springen, om te kijken of de paarden de cross country van de dag ervoor goed hebben verwerkt.

Tijdens het vorige EK LR in Ovedskloster (Zweden) wist Nederland uitstekend te presteren. Het team won een bronzen medaille en Jenny van Rijsewijk (dit keer niet aanwezig) eindigde als zesde. Chef d’équipe Fried van Stiphout kan een beroep doen op de ervaren combinaties Linda Smulders (de regerend KNHS-kampioene CIC2*) Arjan Morsink, Jiska Ros, Judith Anssems-Janssen en Edith Tuytelaars die al voor de vierde keer aan de start komt van het EK LR. Daarnaast gaan ook de debutanten Florinoor Hoogland, Ilonka Kluytmans en Sabine Franken mee naar Hongarije. Kort voor aanvang van de wedstrijd zal Van Stiphout zijn team voor het zestal bekend maken, de twee overblijvend reserves maken geen deel uit van het team maar mogen wel meedoen aan de individuele wedstrijd.
Voor de wedstrijd in Hongarije zijn acht landen aangemeld. Zij zullen de strijd aanbinden met zeven andere landen voor het landenklassement, waarbij het zeer ervaren Belgische team en regerend kampioen Duitsland als belangrijke titelkandidaten gelden.

De Nederlandse selectie
Judith Anssems-Janssen (Prinsenbeek) – Ulrike
Sabine Franken (Ysselsteyn LB) – Tenda
Jiska Ros (Wijhe) - Ice Beau
Florinoor Hoogland (Otterlo) – Captain Hennessy
Ilonka Kluytmans (Prinsenbeek) - Buitenlust Here I Am
Arjan Morsink (Diepenheim) – Obelisk
Linda Smulders (Horst) - O’Neill
Edith Tuytelaars (Baarle-Nassau) – Ukkepuk

Chef d’équipe: Fried van Stiphout (Hegelsom)
Chef de mission: Gert Naber (Biddinghuizen)
Veterinair: Harm Borgmans (Reusel)

Interessante links
Teamdressuur proef: http://www.eventing.hu/Team_Dressage_Test.pdf
Individuele dressuur: http://www.eventing.hu/2_Star_Test_A_2009.pdf

Verwante artikelen
[VN] Eventing: ‘Landelijke Ruiters’ op jacht naar EK-medaille
[VN] Nog een bokker naar het EK Eventing voor Landelijke Ruiters
[VN] Drie bokkers betrokken bij selectie EK Landelijke Ruiters
[VN] Afvaardiging voor EK Landelijke Ruiters bekend gemaakt
[VN] Definitieve selectie EK Landelijke Ruiters bijna een feit
[ON] Voorbereiding voor het EK Landelijke Ruiters in volle gang
[VN] Fried van Stiphout zoekt thuiskomers voor EK in Hongarije
[VN] Bokkers in de internationale eventingwedstrijd Fontainebleau
[VN] EK Landelijke Ruiters in Hongarije

Sim

Re: EK Landelijke Ruiters: Topsport voor de veelzijdige amateur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 11:33

Nog een paar nachtjes slapen! Ik verheug me er op!

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 12:21

Spannend hoor!! Ik wens de deelnemers veel succes! :j Wat een plaatsnaam trouwens := , ik kan het niet eens uitspreken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 12:24

Ik denk dat het NAgie kaNIESja is.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 12:26

Jah, zoiets :P , ik oefen nog even door op mijn uitspraak.... Hongarije, niet het eerste land waar ik aan zou denken bij een EK :) , of zie ik dit nu verkeerd?
Al heeft Jan van Beek altijd wel regelmatig paarden uit Hongarije die hij mee heeft op de SGW's.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 18:32

suc6 linda!!! +:)+

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 18:32

Eigenlijk zou het dit jaar in NL zijn, maar aangezien die geen plaats hadden waar het georganiseerd kon worden heeft Hongarije zich volgens mij aangeboden om het te organiseren.

ETSmulders is nog onderweg, regende daar erg hard, al klapband gehad van vrachtwagen dus 2 uur vertraging opgelopen vanmorgen. Dat zijn de laatste berichten die we vernomen hebben van Patricia Smulders, zus van Linda.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 18:34

Wat een pech zeg!!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 18:54

Jee wat een pech.
Had idd op het journaal al van het noodweer in oa Oostenrijk gehoord.

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 19:17

Gelukkig zijn ze nu veilig aangekomen.

Iedereen veel succes daar!!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 10:00

ik zit te wachten op de uitslag van de keuring, en vanmiddag gaan wij ook die kant op.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 10:02

www.eventing.hu schreef:
Timetable

1st July, Wednesday
14:00 Course open
15:30 1st Horse Inspection ECRR / CIC2*, Trot up road
19:00 Opening Ceremony, Jumping arena
19:30 Welcome Party, Big tent

dus dan zit ik al in de auto

Sambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:07

Heel veel plezier,maar dat zal zeker lukken is mijn ervaring

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:58

Vandaag de 6tallen.

Wie heeft meer informatie & uitslagen?!

Spijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 09:08

Zwitserland op één,
België op vier en Nederland op vijfde plek momenteel.

Sambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 22:18

Is er nog nieuws?