Deze week is de 8-jarige Modelmerrie Dryske fan de Slachtedyk van fokker Jorrit van der Wal uit Bozum overleden. Dryske leed aan een vorm van lymfklierkanker.
Dryske fan de Slachtedyk is door haar vele kampioenschappen wellicht de bekendste Friese merrie van de afgelopen jaren. Maar liefst drie keer (2004, 2006 en 2007) werd de Teunis 332-dochter uitgeroepen tot Algemeen Kampioene tijdens de Centrale merriekeuring. Een uniek resultaat, dat haar tot een boegbeeld van de Friese paardenfokkerij maakte.
Dryske imponeerde met name als ze in beweging kwam. Vooral in draf was ze onverslaanbaar en etaleerde ze iedere keer opnieuw haar enorm krachtige achterbeen. In 2006 koppelde ze het CK-kampioenschap aan het behalen van het Modelpredikaat. Inmiddels manifisteerde Dryske zich eveneens succesvol in de sport, wat haar recent het Sportpredikaat opleverde.
Afgelopen maand behaalde haar oudste dochter, een merrie van Olof 315, het sterpredikaat. Na haar volgen een merrie van Ulbert 390 en een zoon en een dochter van Tsjalke 397. ‘Net genoeg om te proberen haar preferent te maken’, zegt de zeer aangeslagen Jorrit van der Wal. ‘Het is onbeschrijflijk wat we door deze merrie allemaal mee hebben mogen maken’.
jeetje sneu voor alle betrokkenen! heel veel sterkte toegewenst!
nadita
Geplaatst: 28-06-09 11:26
Een enorm verlies voor fam. van der Wal en voor de Friezenfokkerij. Dryske was een geweldige merrie. Ze was niet voor niets al model, sport en behaalde meerdere kampioenschappen. Sterkte aan de eigenaren met het verwerken van dit verlies.
R0oszs
Geplaatst: 28-06-09 11:27
sterkte!
ze was erg mooi!
HinkevdW
Geplaatst: 28-06-09 11:41
jeetje! Ik wist dat Dryske ernstig ziek was, maar dat ze zo jong al zou komen te overlijden...
Heel veel sterkte voor fam. van der Wal, Dryske heeft ontzettend veel voor het FPS kunnen betekenen.
had al van fam van der wal gehoord dat het niet goed ging met dryske,dryske was een voorbeeld voor vele fokkers ,een geweldig mooie merrie met een gigantische uitstraling,een van de mooiste merries van het stamboek met geweldige gangen ,dat oordeelden de jury en inspectie van het stamboek ,door haar drie keer kampioen te maken, en wij waren het daar helemaal mee eens
wat zullen wij de merrie gaan missen in de ring,het was puur plezier om naar te kijken. wij wensen fam van der wal ook veel sterkte met dit verlies.
Jeetje wat erg zeg zo jong..en wat een prestaties! ongelovelijk..
GerenGer
Geplaatst: 29-06-09 11:24
Vroeger toen hadden mijn zussen les. Ik was 6 jaar en er kwamen mensen met dat paard ik mocht van die mensen op het paard. Hij was heel jong ik vind het heel erg dan die op zo'n leefdtijd is gestorven iedereen sterkte!