Crisis in de Duitse paardensport door doping *reportage*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Crisis in de Duitse paardensport door doping *reportage*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 07:09

http://www.nos.nl

Afbeelding
Ludger Beerbaum
foto: Nacho Olano / FEI

Grote afwezige bij de landenwedstrijd op het CHIO was Ludger Beerbaum, de man die bijvoorbeeld vier keer olympisch kampioen werd met het Duitse team. Hij is door zijn bond geschorst na omstreden uitspraken over het gebruik van medicamenten. De Duitse ruitersport lijkt inmiddels een diepe crisis te verkeren.

Paarden moeten in topconditie zijn, en voor paarden gelden, net als voor menselijke atleten, strikte regels over wat ze wel en niet toegediend mogen krijgen. En wanneer is er eigenlijk sprake van doping?

Klik hier voor een filmpje.
In het keuzemenu aan de rechterkant staat tevens nog een ander filmpje over doping.

horseyfries

Re: Crisis in de Duitse paardensport door doping *reportage*

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 07:37

Heel duidelijke reportage die echt het probleem weergeeft. Super gedaan!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 07:49

Even heel off-topic....maar wat is die amazone aan het begin van het filmpje, achter Edward Gal in hemelsnaam aan het doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 08:01

Waar zie jij Edward Gal dan :?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 08:03

Dat is springruiter Jos Lansink _O- :D
Inderdaad een beetje vaag daar op de achtergrond.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 08:26

Cayenne schreef:
Dat is springruiter Jos Lansink _O- :D
Inderdaad een beetje vaag daar op de achtergrond.

Hahahaha :o :o :o ...die bedoel ik.......sorry....was net allerlei foto's van Totilas aan het bekijken en schakelde toen over naar dit topic. Ben nog niet goed wakker denk ik....wat stom!

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:12

wanneer ergens want ik ben nog niet zo wakker en heb dat filmpje intusse al 3 keer bekeken :+ .
alleen ik wordt ook niet echt wijzer van het filmpje, het enige wat ik snap is dat als je in de topsport zit met je paard, dat je je paard totaal niks mag toedienen... of was dat dan ook alles? :o

fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:08

Proberen ze zich weer allemaal schoon te lullen.
Je mag van alles gebruiken maar je mag er alleen niet mee op concours.
Is wel heel erg moeilijk te begrijpen voor de hoge heren.
Paarden kunnen inderdaad niet voor zichzelf opkomen en dus moeten we ze beschermen tegen doping praktijken.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 14:15

DebjeDopje schreef:
wanneer ergens want ik ben nog niet zo wakker en heb dat filmpje intusse al 3 keer bekeken :+ .
alleen ik wordt ook niet echt wijzer van het filmpje, het enige wat ik snap is dat als je in de topsport zit met je paard, dat je je paard totaal niks mag toedienen... of was dat dan ook alles? :o

dat begreep ik er ook uit vind het aan de ene kant heel logisch maar aan de andere kant weer heel onlogisch..

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 14:16

logisch of on (niet) logisch, dat was toch al bekend ?! :+

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 14:49

fokker schreef:
Proberen ze zich weer allemaal schoon te banketstaaf.
Je mag van alles gebruiken maar je mag er alleen niet mee op concours.
Is wel heel erg moeilijk te begrijpen voor de hoge heren.
Paarden kunnen inderdaad niet voor zichzelf opkomen en dus moeten we ze beschermen tegen doping praktijken.

En heel terecht, maar blijft toch de vraag hoever je dit wilt doortrekken. Begrijp me niet verkeerd, iedere prestatie beïnvloedende stof (en dat is zowel prestatie bevorderend als prestatie remmend bedoeld) is wat mij betreft verboden. }>

Maar ik kan me nog van een flink aantal jaren geleden herinneren (ik zal een jaar of 15 geweest zijn, als m'n geheugen me tenminste niet in de steek laat hahaha), dat er een combinatie werd gediskwalificeerd op grond van het feit dat ze een lichaamsvreemde stof hadden aangetoond in het bloed van een paard.
De stof was wat ongebruikelijk vond het lab, dat net al z'n nieuwste snufjes en machientjes had ingezet. Uiteindelijk kwam men er achter dat de betreffende stof een onderdeel was van.... GRAS :P
Het is inmiddels al zo lang geleden dat ik niet meer weet wat er verder gebeurd is met die combinatie, behalve dat het in de Hoefslag aardig wat reacties opriep met betrekking tot de toen al ingevoerde nul-optie.

Die nul-optie was ooit een heel goed idee. Maar met de steeds verder ontwikkelende meet- en onderzoekstechnieken, wordt het voor een ruiter/menner wel steeds moeilijker om er echt zeker van te zijn dat het paard niets meer in z'n bloed heeft. En de door fanbrikanten opgegeven wachttijden worden door alle ontwikkelingen ineens heel onbetrouwbaar.
Van mij mogen ze maximale waardes gaan hanteren, net als bij menselijke sporters. Maar dan wel zo dat de maximale waardes die waardes zijn waarmee een paard, en ik noem nu maar wat, bv. 2 jaar geleden nog als dopingvrij te boek zou hebben gestaan. En desnoods passen ze om de paar jaar de waardes aan.

Als dat niet eerst goed wordt vastgelegd, zal het blijven rommelen in de paardensport zolang als de techniek zich verder ontwikkeld. En zolang het blijft rommelen, blijft de sport een speelbal van een paar bestuurders en een stel laboratoria.
En ik geloof niet dat er ook maar 1 liefhebber is die daar op zit te wachten :n