Maar liefst achttien van de 94 deelnemende aanspanningen sloegen dit weekend om in de marathon tijdens de internationale menwedstrijd in het Oostenrijkse Altenfelden. Door het slechte weer was het terrein gevaarlijk glad. Het paard van een van de Duitse enkelspanrijders moest worden afgevoerd naar de kliniek en de groom van de Italiaanse tweespanrijder Jozsef Dibak werd met een open beenbreuk opgenomen in het ziekenhuis.
De vijf Nederlandse menners slaagden er niet in om medailles in de wacht te slepen. Hans Heus was met een zesde plaats bij de vierspannen de beste Nederlander. De winnaar van deze wereldbekerkwalificatie was de Zweed Tomas Eriksson. Jacqueline de Groot werd met Leon negende bij de enkelspannen.
Mieke van Tergouw stond na de dressuur op een mooie tweede plaats, maar besloot zich voor de marathon terug te trekken: ,,Toen ik op de ochtend van de marathon zag dat de hindernissen door de regen zeer gevaarlijk waren geworden en er door de organisatie niets aan werd gedaan, besloot ik me terug te trekken.” Ook Leonne van Gestel stond na de dressuur tweede, maar haar paard Urano had een ijzer afgetrapt waardoor ze niet verder kon rijden. Ditzelfde lot viel ook Harrie Verstappen ten deel.
Kan zo'n organisatie er dan niets aan doen, om de bodem iets beter te krijgen? Verstandige keuze van Tergouw, liever buiten de prijzen, dan dat je omdondert!
Of zeer slecht dat de organisatie slecht met de veiligheid om gaat of hebben een aantal menners het terrein en het eigen kunnen slecht ingeschat. Moeilijk om dat vanaf hier te beoordelen maar wel erg vervelend dat er serieuze ongevallen zijn geweest.
Tayga
Geplaatst: 22-06-09 20:06
Erg verstandig van Mieke. Zij is altijd vrij voorzichtig in de marathon, dat zal wellicht ook te maken hebben met dat zij eerder de overweging heeft genomen om niet te starten.
Als het terrein ongeveer hetzelfde is als waar ik nu zit, kan je er vrij weinig aan doen. Ja, hopen dat de menners de situatie inschatten en zich of terug trekken of rustiger aandoen (al zit dat laatste er uiteraard niet in ). Ik weet niet hoe het terrein eruit zag, maar in het ergste geval hadden ze het moeten aflasten.
ze konden er niet eens wat aan doen me moeder ree daar ook enkelspan paard maar het was gewoon te slecht ze konden niks meer doen.. maarja als er in totaal 18 opslaan is dat best veel en een paard die afgevoert word en een groom met een open been breuk..
je word er niet happy van maar gelukkig heeft mijn moeder niks erop overgehouden en heel thuis gekomen ...
maar this erg zonden voor zoon mooie wedstrijd dat dit gebeurt is..