www.knhs.nl
Voor het eerst dit seizoen starten tien equipes in de cyclus van de Nations Cup, de belangrijkste landenwedstrijden voor springruiters. Dat waren er voorheen acht. Niet iedereen is daar blij mee. Emile Hendrix, technisch directeur van het CHIO van Rotterdam: ,,Ik denk dat dit in 2011 weer wordt teruggedraaid.''
De voormalig topruiter, deze week in het Kralingse Bos verantwoordelijk voor het goede verloop van de springrubrieken, is één van de tegenstanders. ,,Men wil iets meer landen een kans geven. Dat begrijp ik. Wij zouden echter liever teruggaan naar acht. Dan zouden we per land vijf ruiters kunnen toelaten in plaats van vier. Dat is beter. Nu kan dat niet meer. Dan wordt het programma te uitgebreid.''
Bovendien denkt Hendrix dat de competitie er door de nieuwe maatregel niet spannender op wordt. ,,Er zijn toch wat landen die problemen hebben op dit niveau een sterke formatie op de been te brengen. Die vallen mogelijk al snel af. Met acht landen is het gevecht tegen degradatie veel intensiever. Dat komt de competitie ten goede.''
Volgens David Holmes, sportdirecteur van de overkoepelende organisatie FEI, wordt er binnenkort over de materie vergaderd. ,,Maar ik verwacht hooguit wat kleine veranderingen. Meer landen is mede op verzoek van het IOC, dat kijkt hoe internationaal een sport is. Aan de andere kant begrijpen wij ook dat de wedstrijden voor toeschouwers en televisie misschien allemaal te lang gaan duren. Het is een punt van aandacht.''
Grote zorgen maakt Hendrix zich er niet om. Veel belangrijker vindt hij dat het CHIO van Rotterdam opnieuw deel uit maakt van de reeks, vorig seizoen nog Super League genaamd. ,,Dat betekent toch dat we tot de acht belangrijkste buitenwedstrjden van het seizoen behoren. We garanderen een prijzengeld van vijf ton, alleen al voor het springen. Dat we dat in deze tijden van teruggang voor elkaar hebben gekregen, is fantastisch.''
Het sportieve staat voorop, zegt Hendrix. Dat is de verklaring van het succes. ,,Alleen op basis van prestaties worden ruiters hier toegelaten. Bij ons is het niet mogelijk door een tafeltje te kopen in de VIP-lounge tevens een startkaart voor je ruiter te krijgen. Bij te veel andere evenementen gebeurt dat wel. Al begrijp ik ook wel de financiële noodzaak daarvan.''