Het Oranjekwartet komt vandaag als negende van de tien deelnemende landen aan de start in de Meydan FEI Nations Cup tijdens CHIO Rotterdam. In het Nederlandse team gaat Angelique Hoorn met Blauwendraad's O'Brien als eerste van start, gevolgd door Marc Houtzager met Opium VS. Albert Zoer gaat met Okidoki op zijn vertrouwde derde positie van het team van start. Jeroen Dubbeldam is de hekkensluiter met BMC Van Grunsven Whisper. Zweden bijt vanmiddag om 14.30 uur de spits af.
Bondscoach Rob Ehrens beschouwt het Rotterdamse CHIO niet als een thuiswedstrijd. ,,Ik heb vele jaren als bondscoach in Rotterdam met het Oranjekwartet een topprestatie neer willen zetten. In een thuiswedstrijd voor eigen publiek winnen is het mooiste wat er is, maar dat is ons hier onder mijn leiding helaas nog nooit gelukt. Daarom heb ik tegen mezelf gezegd dat we 'ergens in Europa op een wedstrijd zijn'. Misschien dat die instelling nu helpt om wel een topprestatie neer te zetten", aldus Ehrens.
Op dit moment staan de Verenigde Staten aan kop van het tussenklassement van de Meydan FEI Nations Cup met 22 punten. Nederland staat met 11,5 punten op de vierde plaats.