Dierenartsen aangeklaagd voor overtreding van receptplicht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Dierenartsen aangeklaagd voor overtreding van receptplicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 10:29

http://www.levendehave.nl

Een aantal dierenartsen zal zich tuchtrechtelijk moeten verantwoorden voor het verstrekken van middelen waarvoor een receptplicht geldt. Dat meldt het ministerie van LNV. Om hoeveel dierenartsen het gaat wil het ministerie niet bekend maken. ''Dat is vertrouwelijke informatie'', aldus een woordvoerder.

De AID heeft tegen de dierenartsen een zogeheten berechtingsrapport opgesteld. Ze zouden zich schuldig hebben gemaakt aan overtreding van artikel 14 van de Wet op de Uitoefening van de Diergeneeskunde. Daarop zijn zij tuchtrechtelijk aanspreekbaar.

De middelen waarom het gaat worden op dit moment onder meer verspreid via internetwinkels. Deze maken gebruik van de diensten van dierenartsen die de vereiste recepten uitschrijven. De receptplicht geldt sinds medio 2008 voor bijvoorbeeld wormmiddelen. Daaraan zijn bepaalde voorwaarden verbonden. Zo moet de dierenarts het bedrijf, cq. het dier, kennen en een diagnose stellen, aldus het ministerie van LNV. Ook moet hij nagaan of de middelen nog steeds werkzaam zijn en welke middelen ingezet dienen te worden. Op het moment dat hij dit niet doet en de AID komt daarachter dan volgt er een tuchtrechtelijke aanklacht.

Verwant artikel:

[VN] Verkopers van ontwormingsmiddelen voor paarden in de fout

Almighty

Re: Dierenartsen aangeklaagd voor overtreding van receptplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 10:42

Wat is nieuw....ze verzinnen zelf een slecht systeem met mazen erin en wie mag weer verantwoorden..dierenarts, bedrijfsleven. Ze moet eerst eens leren als ze iets invoeren dat het in praktijk ook zo kan werken en geen mazen heeft. En goed uitdenken dat als mensen een Dierenarts moeten bellen voor wormenkuren de mensen de telefoon al niet meer pakken en paarden zeker niet ontwormt worden.

Ze kunnen het beter erbij opnemen in het paardenpaspoort waar het ook zo werkt met entingen. Dan heb je een controle ook voor de nieuwe kopers dat het middel ook echt gegeven is door een dierenarts en een stempel heeft.

En dierenartsen ook wel regelmatig checken of ze hun beroep ook eerlijk uitoefenen. Want ik weet bijvoorbeeld bij Entingen dat er ook nog genoeg gerommeld wordt. En zo heeft niets een functie.

Wat leren ze nu: Eerst goed uitdenken en dan invoeren, leren ze weer wat van.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 10:49

Zo lees ik in de laatste PaardenSport bij een brief over het medisch inlegvel, waar specifiek gevraagd werd of ontwormingsmiddelen (is immers receptplichtig) moeten worden genoteerd. Hierop antwoord het KNHS: nee dat is niet nodig. Nou, schiet mij maar lek dan. Aan de ene kant willen ze een recept, aan de ander kant hoeft er niets genoteerd te worden. Hoe maak je dan inzichtelijk hoe een paard/pony ontwormd wordt? Niet dus !! En de DA: die lacht zich rot want kan de volle mep voor die middelen rekenen zonder dat hij ooit naar het paard komt kijken of een mestonderzoek doet. Terwijl via internetwinkels je vaak leuke kortingen kunt krijgen.....

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 10:55

Ik ben het eens dat er net iets te makkelijk medicatie word verstrekt en ik vind dit in mijn voordeel omdat ik niet elke keer 30 euro bezoekkosten hoef neer te tellen als het overduidelijk is wat mijn hond of paard heeft. Maar ik ben me er heel erg bewust van dat het meer dan een beetje misbruikt word en dat er daard werkelijk dieren in de slacht belanden die medicatie in hun systeem hebben die schadelijk zijn voor mensen. Maar misschien moeten ze zich dan ook eens zorgen gaan maken over de zooi die na het slachten in het vlees worden gepopd om het vlees mooi rood te laten lijken...
Oke even op dit onderwerp blijven.
Dit bericht gaat hoofdzakelijk over ontwormingsmiddelen. Zover ik weet is ontwormingspasta een preventief middel en doordat ze dit nu zo moeilijk hebben gemaakt om voor sommige mensen aan te komen ( en mede door de tussenkomst van de dierenarts betalen we een stuk meer voor ontwormingspasta) doordat ze het nu niet meer even kunnen afhalen ergens, maar werkelijk een dierenarts erbij zouden moeten halen zodat deze de diagnose kan geven dat je paard preventief ontwormd zou moeten worden ( want dat is wat het feitelijk inhoud) dat gaan mensen toch niet werkelijk om bijvoorbeeld de 6 weken een DA bellen om een middeltje te komen brengen die je al jaren zelf gaf en waar geen problemen mee zijn?
Ik vind idd dat het dan in het paspoort opgenomen moet worden en dat het een officieel onderdeel word zoals vaccinaties.
Maar zoals het nu is is het een erg ondoordachte regel die vraagt om niet nageleefd te worden!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:04

ben het helemaal eens met de mensen hierboven.
wie gaat aan de bel trekken bij de bedenkers?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:04

Wormenmiddel hoort géén preventief middel te zijn. Het gaat er namelijk direct weer uit, wordt niet in het bloed opgenomen o.i.d. en kan dus alleen de wormen van dat moment doden. Dit is juist het probleem i.c.m. onderdosering dat er steeds meer wormen recessief worden.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:06

maar staat wel een wachttijd slacht vorr, hoe komt dat dan?

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:23

En zo blijkt aan de antwoorden en discussies hier...die wij al hebben. Hoe komt het dan goed met de regel geving. Internet is straks dus echt niet meer aan de orde als bedrijven en dierenartsen er boetes voor moeten betalen.

Tja bij mij gaat het nu op de pensionstal elke keer mee ontwormen. Maar dan kijkt die dierenarts die dat afgeeft in dozen ook echt niet naar mijn paard persoonlijk of het wel nodig is en welk middel je moet geven op dat moment bij mijn paard.

Dus hoe doe je dat dan weer? Zo blijf je aan de gang..het is nog niet opgelost dus. Tja denk dat in het paardenpaspoort opnemen nog het beste is. Dan kan je zien wat het paard de vorige keer heeft gehad en wat nu belangerijk is. Of je zet er een mest onderzoek in en aan de hand van de uitslag ontworm je weer. DIt alles in het paspoort opgenomen? Gewoon de medische geschiedenis van dat paard erin. Alles wat er ooit met dat paard gedaan is. En bij het chipnummer laten zetten in de pc data bank daar. Als je dan ooit een paard moet kopen weet je meteen goed of niet goed..en zijn geschiedenis. Heb je ook gelijk de slechte handelaren te pakken die dat ook moeten controleren.

En elke 6 tot 8 weken ontwormen lijkt me al helemaal niet verstandig want dan worden we als Duitsland waar weinig middelen nog werken bij de paarden omdat de wormen immuum zijn. OF je nu wel juist doseert of niet werkt ook niet hierbij. Te vaak krijgen betekend te vaak immumm worden bij dit middel helaas.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:28

Wachttijd slacht staat er zowiezo voor de zekerheid dat het middel niet meer in het lichaam van het paard zit en geen wormen in het paard ahaha bij slachting.

Denk dat het chipnummer/paspoort samen in combinatie meer mogelijkheden geeft om de slechte handel en slachtingen die niet kloppen tegen te gaan. Dus een goede registratie per paard bij het chipnummer databank en paspoort over de geschiedenis van dat paard. En vind je nog een paard zonder papieren of chip...dan moet hij een speciale procedure met keuringen en testen door om hem te mogen chippen en paspoort te geven. Zo worden paarden nog zonder chip/paspoort of DNA steeds meer uitgebannen.

het enige is wel...het moet dan zeker EUROPEES Gedaan worden anders heeft het geen zin als enige Kikkerlandje tegen heel Europa te gaan. maar aan de andere kant iemand moet er mee beginnen zodat de handel van buitenland naar hier en andersom ook minder spannend wordt. Dan ben je ook gelijk van de dubieze transporten af.

PFff nog veel te doen..en dan moet de politiek nog luisteren dat het echt een probleem is.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:34

Mizora schreef:
Wormenmiddel hoort géén preventief middel te zijn. Het gaat er namelijk direct weer uit, wordt niet in het bloed opgenomen o.i.d. en kan dus alleen de wormen van dat moment doden. Dit is juist het probleem i.c.m. onderdosering dat er steeds meer wormen recessief worden.

Het mag dan officieel geen preventief middel zijn, maar ik ontworm toch echt een keer of twee drie per jaar en mijn paarden hebben doorgaans geen wormen. Dus op dat gebied doe ik het preventief...
Misschien het verkeerde woord. Ik ontworm ook al vertoont mijn paard geen signalen die op wormen wijzen.

En het probleem is hoe ga je het aantal bepalen van ontwormingen per jaar.
De ontwormingsindustrie zegt tussen de 6 en 8 weken.
Ik ben hier ook geen voorstander van omdat het 1 veel te duur is en 2 omdat het idd gaat inhouden dat je paard's wormen resistend word tegen het middel.
(deze opties waren al eerder vermeld in dit topic)

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:51

dochorse doet het toch ook met eigen dierenarts die het betreffende paard niet kent? Is ook een internetwinkel.
Als deze regel er echt zo is dan bestaan dit soort bedrijven straks niet meer?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:53

Ik vraag me eigenlijk af waarom zo moeilijk.

Dit staat o.a. in de nieuwe regelgeving:

Medische behandeling
Op de pagina’s “medische behandeling” moet de eigenaar aangeven of een paard wel of niet bestemd is voor de slacht. Als een eigenaar niets heeft aangegeven in het paspoort is het paard automatisch bestemd voor de slacht. De dierenarts moet bij het behandelen van zo’n voor de slacht bestemd paard met bepaalde medicijnen, deze in het paspoort. Het betreft de zogenaamde essentiële diergeneesmiddelen voor paarden. De dierenarts weet om welke stoffen het gaat

Ik vraag me dan af als je als eigenaar toch moet gaan aangeven of het paard wel of niet voor de slacht is, dan hoef je bij mensen die toch niet laten slachten toch verder ook niet zo moeilijk te doen?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:57

Ik vraag het mij ook allemaal wel af hoor.

Mijn DA ziet nog steeds mijn paard niet, steld geen vragen..

Ik bel:
Hoi, met Danielle, kun je voor mij 2 wormkuren (merk) klaar leggen.
Hij: ja hoor ze liggen met een kwartiertje in de kast!
Ik: oke, bedankt, tot ziens.
Hij, tot ziens.

Dezelfde procedure als in de winkel, alleen krijg ik achteraf de rekening, en in de winkel betaal ik direct. :Y) :+

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:16

Nah, in Belgiê dezelfde procedure hoor. Bel de DA of ik bestel via het internet bij Agradi of zo (kon laatst nog een leuke korting krijgen maar ik was net te laat met bestellen). Nu ga ik straks bellen naar de DA om 5 tubes equimax en haar vriend en tevens mijn instructeur brengt dat morgen mee naar mijn les en het geld geef ik mee met hem.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 13:04

tja, en zo is het niet bedoeld.

Wij doen wel af en toe mestonderzoek met wormeitelling.
Vorig najaar was er na een paar maanden niet hoeven te ontwormen maar 1 paard met wormeitjes. Toen gelijk ontwormd tegen lintworm omdat dat vaak niet te vinden is in de mest, en natuurlijk de horzeleitjes. Toen hebben we eind januari preventief ontwormd vanwege de horzeleitjes en verder niet. Nu 4,5 maand later heeft van de 4 paarden slechts 1 paard wormeitjes in de mest en alleen dat paard hoefden we te ontwormen van de dierenarts, en dan over een aantal weken hercontrole of het heeft geholpen. De andere paarden waren helemaal vrij van eitjes en hoefden dus niet. Nu weer gewoon door met de mestcontrole en in het najaar worden ze sowieso allemaal weer ontwormd vanwege die lintwormen.

Wij mesten elke dag (2x per dag) alles uit. Zowel de paddock en bak als de wei. Mest van de paarden gaat, als we het niet ergens anders kwijt kunnen, over het hooiland. Dat wordt eerst 1 of 2x gemaaid in de zomer, voor de paarden er in het najaar weer op mogen.

Ik was erg blij verrast met de uitkomsten van het mestonderzoek omdat het al zo lang geleden is dat we ze ontwormd hadden en dat nog steeds 3 van de 4 paarden niet behandeld hoeven te worden. Als dit zo doorgaat kunnen we toe met 2 a 3x per jaar ontwormen (en tussendoor periodiek mestonderzoek) Scheelt heel veel onnodig ontwormen, want voorheen werden de paarden toch wel 6x per jaar standaard ontwormd.

Ontwormen doe je met gif. Dat kan belastend zijn voor de gezondheid/weerstand van je paard. Als je paard geen wormeitjes heeft (dus ook geen of weinig volwassen eitjes leggende wormen), en hij verder goed gezond is en geen aanleiding geeft dat er problemen zijn wat dat betreft, kun je dus beter niet ontwormen. Wij geven onze kinderen toch ook niet preventief en ontwormingskuur?
Dat standaard ontwormen is bedacht door de fabrikanten en gebaseerd op de werkingsduur van de kuur. Niet op of het nodig is voor die specifieke groep paarden. Dat moet je bekijken aan de hand van mestonderzoek. En waarschijnlijk werd vroeger veel vaker alleen ontwormd als en paard problemen had met zijn gezondheid vanwege de wormen, en men er soms te laat bij was (omdat men ook preventieve controles van mest en bloed uitvoerde) en is men later preventief gaan ontwormen.

Opzet van het huidige ontwormadvies is: preventief mestonderzoek, eventueel aangevuld met bloedonderzoek. Ontwormen met specifiek middel als de onderzoeken dat als noodzakelijk aangeven.

Ik vind het overigens wel jammer als ik de wormenspuiten straks niet meer zelf goedkoop in kan kopen. De goeden moeten in die zin lijden onder de kwaden... En het is helemaal naar als je inderdaad gewoon bij je eigen dierenarts de spuiten op kan halen (zonder korting, of zelfs hogere prijs) zonder verder onderzoek. Dat was niet de opzet van de regelgeving.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 16:13

joyce B schreef:
Wij geven onze kinderen toch ook niet preventief en ontwormingskuur?

Mijn kinderen grazen niet buiten,zijn zindelijk en het meeste eten wat ze naar binnen werken, is behandeld (gekookt etc)

Van vaak ontwormen worden wormen niet resistent, van ondredosering wel... je krijgt dan eigenlijk hetzelfde principe als entingen bij bijv... kinderen, dood of verzwakt virus wordt ingespoten... onderdosering van wormmiddelen kan ervoor zorgen dat de wormen net te weinig binnen krijgen om dood te gaan, en zo dus 'gewend' raken aan het wormmiddel.

En dat onderdoseren vermijdt je mi niet door het middel per recept te laten uitgeven... immers kan ik dan nog onderdoseren, maar net als een enting door de DA zelf te laten toedienen, mits die DA een goede kijk heeft op paarden en het gewicht goed kan inschatten...

Mijn DA kent mijn dieren ook niet persoonlijk, als er niets aan het handje is, en ik wormkuren nodig heb, bel ik op, liggen ze klaar en no problemo... zouden ze die DA's dan ook tuchtrechtelijk vervolgen?

De regels worden steeds ingewikkelder, en niet meer na te leven,waardoor DA's zich moeten indekken en die kosten kunnen 'wij' weer ophoesten...

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:28

Die aid gaat mij te ver. Het is toch van de zotte dat als je als welwillende eigenaar je een weg door regels moet banen voor een wormenkuurtje. Smerige geldkloppers ga wat doen aan de echte criminelen en oplichters in de dierenbranche. Oh ja kom niet bij mij op de stoep, anders heb ik een houterige verrassing voor jullie bandietentuig.

Sorry word hier pisnijdig van.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:45

@Hilden1971: De AID is niet meer dan een uitvoerende instantie, niets anders dan de politie.... Het zijn mensen zoals jij en ik, die niets anders dan hun werk doen. En om ze dan uit te schelden of zo bedreigend te doen :n

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:50

Alane schreef:
@Hilden1971: De AID is niet meer dan een uitvoerende instantie, niets anders dan de politie.... Het zijn mensen zoals jij en ik, die niets anders dan hun werk doen. En om ze dan uit te schelden of zo bedreigend te doen :n

Deden ze hun werk maar eens serieus ipv de burger te naaien, net als oom agent. In de middeleeuwen werden struikrovers per direct opgehangen, tegen woordig hebben ze een blauwe pet en een overheidspasje en wordt je legaal !! beroofd van je zuur verdiende centjes. Laat ze diegene aan pakken die hun dieren mishandelen of niet behandelen, maar niet de burger die alles voor zijn of haar beest over heeft om die op onnodige kosten te drijven.

rkvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:51

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:52

Alane schreef:
Mijn kinderen grazen niet buiten,zijn zindelijk en het meeste eten wat ze naar binnen werken, is behandeld (gekookt etc)

Van vaak ontwormen worden wormen niet resistent, van ondredosering wel... je krijgt dan eigenlijk hetzelfde principe als entingen bij bijv... kinderen, dood of verzwakt virus wordt ingespoten... onderdosering van wormmiddelen kan ervoor zorgen dat de wormen net te weinig binnen krijgen om dood te gaan, en zo dus 'gewend' raken aan het wormmiddel.

En dat onderdoseren vermijdt je mi niet door het middel per recept te laten uitgeven... immers kan ik dan nog onderdoseren, maar net als een enting door de DA zelf te laten toedienen, mits die DA een goede kijk heeft op paarden en het gewicht goed kan inschatten...

Nee, maar jouw kinderen spelen wel buiten, in het gras, in de zandbak (denk aan honden en katten en wilde dieren die daar hun behoeftes hebben gedaan), en als ze klein zijn willen ze wel eens een hapje in hun mond steken. Ook wassen ze hun handjes niet altijd heel goed wanneer ze iets eten (snoepje van de buurvrouw? picknicken? besjes of aardbuien direct uit de tuin, of bramen of frambozen plukken langs de wei/weg) en daar lopen kinderen ook een wormbesmetting door op.

Wanneer ze klachten hebben, behandel je ze. Niet standaard om de zoveel weken. Dat spul is namelijk wel een soort gif. Niet voor niets dat het absoluut niet in het water mag komen! Minder preventief ontwormen is dus vooral in het belang van het paard, om het niet onnodig te belasten met giftige stoffen.

misschien worden wormen minder snel resistent door vaak te behandelen dan door onderdoseren (hoewel parasieten zoals luizen ook resistent zijn geworden voor bepaalde anti-luis middelen omdat ze zich aangepast hebben, en virussen zich ook kunnen aanpassen omdat er altijd genetische mutaties plaatsvinden in generaties) Maar de kans dat bepaalde wormensoorten "zich wapenen" tegen bepaalde stoffen (survival of the fittest) gaat wel stijgen naarmate de wormen vaker met een middel in aanraking komen.

Er wordt ook wel gezegd dat niet alle wormen van die soort resistent zijn, maar die bepaalde soort wormen op die bepaalde stal (beperkte, specifieke populatie) Als er dan ook nog verhuisd wordt met een paard uit zo'n groep, dan breidt zich het resistente wormenprobleem steeds verder uit.

Op recept geven is niet "de" manier die de oplossing zal brengen voor het probleem.
Het gaat om een mentaliteitsverandering bij mensen. Zowel eigenaren als bepaalde dierenartsen.
Onze dierenartspraktijken delen ook nog gewoon kuren uit op verzoek omdat je klant bent. Wij kunnen ze bij 2 verschillende praktijken gewoon voor de hele kudde aanvragen en dan een deel gewoon doorverkopen. Maar voor ons is dat niet aantrekkelijk want de prijzen liggen vrij hoog bij de dierenartsen. Maar technisch is het wel mogelijk zonder recept omdat nergens geregistreerd en gecontroleerd wordt welk paard welke kuur krijgt.

Ook worden paarden niet gewogen voor het toedienen.
Wij hebben wel zo'n meetlint, en ik doseer liever "100kg" te veel dan 50 kg te weinig, maar er zijn genoeg mensen die een kuur voor 600kg in een 1,75 hoog fors paard stoppen en denken dat ze dan voldoende hebben gegeven... En er worden ook nog wormenkuren verkocht in dosering tot 545 kg, nou, dat is echt te weinig voor mijn 1,65 hoge KWPN merrie. Die weegt op het moment over de 600 kg en toen ze super slank was zo'n 550kg. Dat vraagt ook om onderdoseren.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:06

Verder is voorkomen beter dan genezen.
Alle mest minimaal om de 2 a 3 dagen uit de wei halen en werken met wisselbegrazing door koeien of schapen voor of na te laten grazen om de wormlarven die toch uit de achtergelaten eitjes zijn gekomen door hun op te laten eten en om zeep te helpen in hun maag/darmkanaal. En af te wisselen tussen grazen en hooien omdat door grote droogte veel eitjes en larven ook het loodje leggen.

Dat zijn dingen die de wormdruk heel erg naar beneden kunnen halen! En dan hoef je niet preventief te ontwormen en gif toe te dienen voor je weet of het nodig is, maar kun je periodiek de mest laten onderzoeken (om de paar weken bijvoorbeeld een (meng)mestmonster, en dan weet je ook echt waarvoor je ontwormt! Heb je spoelwormen? dan zoek je een middel uit wat ook daar goed tegen helpt, zijn het de grote of kleine strongyliden? dan neem je een midde wat daar in el kgeval goed tegen werkt. En vervolgens controleer je of het ontwormen effect heeft gehad, in plaats van standaard opnieuw na 6 of 8 weken met hetzelfde middel te ontwormen. Want stel je voor dat die wormen in jouw paard nou net resistent zijn voor dat middel... dan kun je wel tig keer ontwormen, maar toch een groot wormprobleem krijgen bij jou preventief ontwormd paard...

Overigens wordt tegenwoordig afgeraden tijdens het weideseizoen steeds te wisselen van werkzame stof omdat je op die manier de wormen meer middelen geeft waartegen ze resistentie op kunnen bouwen en er straks geen 1 middel meer is waar ze niet tegen kunnen.

Mestonderzoek met wormeitelling is overigens ook niet helemaal volledig ivm die lintwormen en nog andere wormen die je juist met bloedonderzoek aan moet tonen omdat ze bijna geen eitjes in de mest uitscheiden als ze in een bepaalde fase zijn.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:03

joyce B schreef:
Nee, maar jouw kinderen spelen wel buiten, in het gras, in de zandbak (denk aan honden en katten en wilde dieren die daar hun behoeftes hebben gedaan), en als ze klein zijn willen ze wel eens een hapje in hun mond steken. Ook wassen ze hun handjes niet altijd heel goed wanneer ze iets eten (snoepje van de buurvrouw? picknicken? besjes of aardbuien direct uit de tuin, of bramen of frambozen plukken langs de wei/weg) en daar lopen kinderen ook een wormbesmetting door op.

Mijn kids spelen niet de gehele dag in de zandbak, eten niet alleen maar aarbeienvan het land etc etc... de kans op besmetting is dan dusdanig klein dat preventief niet nodig is...
Mijn paarden lopen de gehele dag buiten, 'spelen' dus de gehele dag in de zandbak, en eten die besjes etc....de kans van NIET besmet raken is net zo groot als de kans dat mijn kinderen WEL besmet raken...

Ik ontworm niet standaard om de 6 of 8 weken....Dus echt preventief ontwormen doe ik dan ook niet....
Bij verdacht ontwormen we (algehele conditie van het paard wordt bekeken)
eitelling is een leuke momentopname, laat dat eens doen 3 dagen achter elkaar..... dan kun je verrast worden door de uitslag (volgens mijn DA)
Ik ben geen expert, en kakel alleen na wat mijn huidige en vorige Da vertellen.... :D

Gebruik verschillende soorten wormpasta.... dan die pasta die voor die periode van het jaar tegen die bepaalde wormpjes aktief is...

Bij twijfel laten we wegen....

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 19:35

Idd dit soort dingen kon je verwachten...

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 19:52

Mytens schreef:
dochorse doet het toch ook met eigen dierenarts die het betreffende paard niet kent? Is ook een internetwinkel.
Als deze regel er echt zo is dan bestaan dit soort bedrijven straks niet meer?

Bij DocHorse wordt dat niet zo gedaan hoor..
Als je bij DocHorse een wormenkuur besteld of een ander dergelijk product waarvoor een recept nodig is dan moet je een recept mee sturen via de mail of fax van je eigen dierenarts voordat het product wordt verzonden!!