"Hulp voor alle paarden op aarde"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

"Hulp voor alle paarden op aarde"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 09:20

www.destentor.nl

Mensen doen afschuwelijke dingen met dieren. Ze worden mishandeld of verwaarloosd tot de dood erop volgt.
Of, en misschien is dat wel erger, ze leven een lang en ellendig leven onder het juk van gevoelloze bruten.

De Eibergse Edith Wiersma-Arts kan dat niet accepteren. Ze heeft zich onlangs ontfermd over de Spaanse merrie Rafaela en haar veulen Arca Iris, en bovendien een stichting opgericht die steun biedt aan 'iedereen op aarde' die paarden helpt. "Al is het maar een paar honderd euro. Kleine acties helpen ook. Verbeter de wereld, begin bij jezelf", zegt de Eibergse.

Aan de wieg van de Stichting Rafaela staat de witte merrie Rafaela. Dat ze nog leeft is een klein wonder, vertelt Wiersma. "Ze werd aangetroffen in de omgeving van Malaga, in een open riool. Een soort vijver vol stront", beschrijft ze. "Ze stond rechtop en kon er niet uit."

De lokale overheid verbood hulpverleners om het paard eruit te halen, omdat de viezigheid een gevaar voor de gezondheid was. Tergend traag werd gewerkt aan een bureacratische oplossing. Al die dagen stond Rafaela in het riool.

"Zes dagen heeft ze in de stront gestaan voordat er toestemming was om haar eruit te halen." De merrie zat vast met haar voet. Ze was uitgeput en mager. Wie haar had achtergelaten en waarom was een raadsel, maar dat ze een gebroken heup had, deed niet veel goeds vermoeden over de eigenaar.

Rafaela werd naar de paardenopvang CYD Santa Maria gebracht. Daar bleek ze ook drachtig te zijn. "Moet je nagaan wat ze allemaal heeft meegemaakt", verzucht Wiersma. "Ze kon nog maar een beetje lopen." Wiersma was juist rond die tijd een weekje in Zuid-Spanje. "Ik volgde er een cursus healing en een cursus praten met dieren. Gewoon, even een weekje er uit."

Tijdens die week bracht ze een bezoek aan CYD Santa Maria. In de stal stond Rafaela. "Ik zei: Hallo witte merrie, gaf haar een aai en liep weg. Toen kreeg ik een duw in mijn rug." Dat gebeurde drie keer en daarop gebeurde er iets wonderlijks met Wiersma. "Ik keek in haar ogen en het was een blik die me tot in het diepst van mijn ziel raakte. Ik begon er bijna van te janken, zo emotioneel werd ik ervan."

Na veel gesprekken met het Spaanse opvangcentrum kreeg Wiersma toestemming om Rafaela en haar veulen mee te nemen naar Nederland. Een uitzondering, benadrukt ze, want het Spaanse opvangcentrum is niet bedoeld om paarden vandaan te halen. "Ik heb gebeden en gesmeekt. Ze vertrouwen mensen niet meer en dat snap ik wel."

Uiteindelijk werden beide partijen het eens. "Ik dacht: waar ben ik nou mee bezig? Waarom wil ik dat paard hebben? Het was alsof ik voor haar mócht zorgen. Alsof ik een oude schuld kon inlossen. Dit paard hoort bij mij."

Nu binnenkort ook Rafaela naar Eibergen verhuist met haar veulen, krijgt de liefde voor paarden een vervolg. Wiersma heeft de Stichting Rafaela opgericht, waarmee ze mensen wil steunen die paarden opvangen. "Het moet een wereldwijde stichting worden, om paarden te helpen die mishandeld zijn. Ik wil stichtingen helpen, maar ook particulieren die paarden opvangen."

*puck*

Re: "Hulp voor alle paarden op aarde"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 09:25

elke druppel is er een,al kun je maar een paard helpen dan is het al fijn maar er zal ook wat aan de mentaliteit van bepaalde landen verandert moeten worden anders is het water naar de zee dragen anders komt er geen einde aan de eindeloze stroom mishandelde dieren,niet alleen paarden maar ook honden ,katten enz hebben het vaak niet goed in de zuidelijke landen maar hulde voor dit initiatief,misschien kan er een nummer geplaatst worden waar geld opgestort kan worden?

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 09:53

ik wil niet paarden helpen door alleen maar naar ze te kijken, opte halen, op te vangen of wat dan ook, ik denk dat er veel beter energie ingestoken kan worden in preventie, voorlichting, etc. Een stichting zoals brook, biedt directe hulp en helpt de verantwoordelijkheden ook de verantwoording nemen, daar kan ik me goed in vinden. Natuurlijk vind ik initiatieven prima, maar ik hoop dan ook dat er meer dan enkelen kunnen worden bereikt.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 10:26

Top instelling van deze dame..en ik hoop dat haar idee zoden aan de dijk gaat zetten, elk paard wat geholpen kan worden is er al 1..
Toch denk ik dat er verdorie eerst eens een wetswijziging moet komen, hogere straffen, verbod op houden van dieren als iemand de fout is ingegaan etcetc..alles kan veel beter en zwaarder..zodra dat erdoor is, zijn misschien al die stichtingen niet meer nodig (wishfull thinking natuurlijk, maar toch).
Ik schaam me ervoor dat Nl zo krom is ingesteld, de wet wat dierenwelzijn betreft..het hoeft niet op die manier, er kan zoveel leed bespaard worden.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:43

Amy77 schreef:
Top instelling van deze dame..en ik hoop dat haar idee zoden aan de dijk gaat zetten, elk paard wat geholpen kan worden is er al 1..

Het initiatief is mooi hoor... Maar ik vind toch dat deze dame wat 'zweverig' overkomt.... Wat zij wil klinkt een beetje als emotioneel en impulsief. Uiteraard moet je mishandelde paarden willen helpen vanuit je gevoel, maar je moet daarbij wel realistisch blijven. Het paard wat ze heeft meegenomen werd al geholpen door de paardenopvang CYD Santa Maria. Dat de spaanse overheid (en de Nederlandse overheid) nog te bureaucratisch is als het gaat om dergelijke zaken los je niet op door een eenmansstichtingkje op te richten die een paar honderd euro binnenhaalt. Dan kun je je beter aansluiten bij reeds bestaande en grotere stichtingen. Ga daar in het bestuur zitten of ga de politiek in en ga je in de politiek hard maken voor dergelijke zaken.

Amy77 schreef:
Toch denk ik dat er verdorie eerst eens een wetswijziging moet komen, hogere straffen, verbod op houden van dieren als iemand de fout is ingegaan etcetc..alles kan veel beter en zwaarder..zodra dat erdoor is, zijn misschien al die stichtingen niet meer nodig (wishfull thinking natuurlijk, maar toch).

Daarom is het ook veel zinvoller de politiek in te gaan en je hard te maken voor dit soort zaken. Maar dan ben je wel voornamelijk bezig met papierwerk en discussieren en niet met zieke en mishandelde paarden knuffelen... Ik vraag mij af of dergelijke mensen zoals zij dit zich realiseren?

Brook Hospital vind ik een goed voorbeeld van een succesvolle stichting. Daar ben ik al jaren donateur van. Zij weren ook mensen die de 'wereldverbeteraar' uit willen hangen en ter plaatse willen komen 'helpen' en/of een mishandeld paard willen adopteren. Zij willen alleen donaties zodat ze ter plaatse de bevolking wijzer kunnen maken als het gaat om goed zorgen voor hun dieren. Met een paard (laten) adopteren of opvangen schiet je vaak niets op. Mensen die mishandelen/niet weten hoe ze met hun dier om moeten gaan nemen toch wel weer een nieuwe.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 15:23

Toch zijn er een hele hoop leuke dieren die een 2de kans verdienen! Zoals deze merrie..ik vind het niet zweverig.Ik vind het super dat ze dit doet zoals ik het super vind van iedereen die dit soort dingen doen.Alle beetjes helpen,het brooke hospital,balingehof waar ze eigenaren ook goed leren hoe ze met hun "probleem" paarden om moeten gaan.Ruiters die op durven komen voor het welzijn van de paarden inplaats van hun eigen ego en ga zo maar door!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:02

moet je luisteren, wij kramen hier met z'n allen een hoop blablabla uit. weten allemaal zo goed wat zogenaamd eerst nodig is (wetsverandering, mentaliteitsverandering etc.) maar deze dame doet tenminste maar mooi even iets... en wij? blablablabla lekker verder.... ;)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:21

Mja goed initiatief, maar echt nieuw is het natuurlijk ook niet. Maar ben altijd blij als er meer mensen zijn die zich net zoals wij inzetten voor dieren in het buitenland.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:43

Pellie schreef:
moet je luisteren, wij kramen hier met z'n allen een hoop blablabla uit. weten allemaal zo goed wat zogenaamd eerst nodig is (wetsverandering, mentaliteitsverandering etc.) maar deze dame doet tenminste maar mooi even iets... en wij? blablablabla lekker verder.... ;)

Ik denk dat wij hier vooral 1 ding moeten doen en dat is eerst zelf zorgen dat je goed voor je eigen dieren zorgt. Niet op de manier zoals wij zelf verzorgt zouden willen doen maar ons verdiepen in de natuur van een paard en daar onze zorg op aanpassen. Ieder die initiatief doet om andere dieren daarbij ook nog te helpen, daar kan ik alleen maar respect voor hebben.

Antar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 22:16

Er zijn ook mishandelde paarden in Nederland hoor , mijn vriendin heeft er nu 6 lopen naast onze eigen paardjes , lichamelijk maar ook geestelijk mishandeld of afgedankt door manege's omdat ze te oud zijn en geld gaan kosten ipv opbrengen moeten ze maar naar de slacht , kerngezond , en de kinderen uit de buurt en eigen kinderen zijn dol gelukkig met deze oudjes om ze te verzorgen en kleine ritjes op ze te maken .Maar je moet er wel wat voor laten staan financieel , al hebben we geluk dat we een stukje land gratis in gebruik hebben met schuilstal en paddock waar we toestemming voor gekregen hebben van de burgemeester omdat het agrarisch gebied is .

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 15:23

Ik heb hier helaas een hele andere mening over, ken de mensen persoonlijk hun zijn namelijk de oude eigenaren van mijn huidige pony. Een dier ergens vandaan halen etc mag geld kosten helaas wordt er bezuinigt op hoefsmid en dierenarts..