Tineke Bartels: "Wij hebben het lef om het anders te doen"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Tineke Bartels: "Wij hebben het lef om het anders te doen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 19:55

http://www.knhs.nl

"De huidige lichting dressuurruiters weet niet eens meer hoe de stijl vroeger was."

Afbeelding
Tineke Bartels
foto: www.sjoert.com

Euforisch. Zo noemt Tineke Bartels de sfeer in het Nederlands dressuurkamp. Geweldige scores aan de top, doorbraak van de jeugd, groei in de breedte. ,,Wij liggen vijf tot tien jaar voor op de ons omringende landen.''

De technisch directeur van het CHIO van Rotterdam verklaart het door de komst van de nieuwlichters in de door traditie omgeven discipline. ,,Wij hebben het lef om het anders te doen. Door buiten de klassieke rijstijl om te gaan denken. Met mentale begeleiding te beginnen. Zelfs door de ruiter aan zijn eigen conditie te laten werken.''

Ze legt de eer voor een groot deel bij Sjef Janssen, de man van Anky van Grunsven en de onomstreden bondscoach. De familie Bartels volgde al snel, met man Joep als de vrijdenker, de academy in Hooge Mierde en het (team)zilver voor dochter Imke op de Olympische Spelen.

Nieuwe wegen inslaan, daar ging het om. ,,Sjef heeft het topsportklimaat veranderd. Definitief. Joep is gekomen met het mentale aspect. Bovendien hebben wij ons veel meer dan andere landen verplaatst in het leerproces van het paard. Wij bekijken de sport nadrukkelijk van de kant van het dier.''

De invloeden van buitenaf deden de rest. Bartels betrekt in dat kader sportkoepel NOCNSF erbij. ,,We hebben op Papendal de opleiding Master Coach gedaan. Mede daardoor zijn we veel meer open komen te staan voor invloeden van andere sporten. Wij willen gewoon beter worden. In ieder detail.''

Twintig jaar geleden noemde Tineke Bartels dressuur een sport voor oude wijven. Inmiddels is haar mening veranderd. ,,Het is topsport geworden in al zijn facetten. Daar ben ik trots op. Iedereen accepteert dat er sprake is van echte competitie. Ook de jeugd werkt keihard. Dat moet, anders val je af. Let wel, het is geen armoede in onze sport maar de tijd dat het kinderen van rijke lui waren ligt ver achter ons.''

Bartels weet waar ze over spreekt. Ze heeft een leven in de paardensport achter zich. In 1974 was ze al eens nationaal kampioen in de military. Na het krijgen van twee kinderen stapte ze op advies van manlief over op de dressuur. Bartels nam vier keer deel aan de Olympische Spelen en won twee keer zilver met de equipe. Ze is nu bondscoach junioren en Young Riders, assistent van Sjef Janssen en trainer van haar internationaal succesvolle dochter Imke.

Volgens Bartels heeft 'het buitenland' amper benul van wat zich in Nederland afspeelt. ,,Als ze erachter komen hebben ze vijf tot tien jaar nodig om ons te achterhalen. Dat klinkt arrogant, maar dat denk ik echt. Voorlopig maak ik me geen zorgen. Ik geloof niet dat men in de gaten heeft wat wij aan het doen zijn. Ze doen wat ze altijd hebben gedaan.''

De ontwikkeling gaat snel. Bartels: ,,Zelf ben ik belast met het bedrijven van de klassieke rijkunst. Pas in de nadagen van mijn loopbaan heeft Sjef mij erop gewezen dat het anders kon. De huidige lichting hoeft die omschakeling niet meer te maken. Die krijgt les van ruiters die op hun beurt door Sjef en Anky zijn opgeleid. Die weten niet eens meer hoe de stijl vroeger was.''

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 20:30

dat men de sport nadrukkelijk van de kant van het dier bekijkt daar zijn de meningen heel erg over verdeeld.
En arrogant is het zeer zeker. Het is nog maar de vraag of de vooruitgang die zij beogen ook werkelijk vooruitgang is en geen achteruitgang.
Het is nog maar de vraag of het voor het dier is en niet over de rug van en ten koste van het dier.

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 20:36

ik betwijfel ook of het allemaal ten goede van het dier gaat, zie lees en hoor toch ook vaak anders.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 20:39

Citaat:
De ontwikkeling gaat snel. Bartels: ,,Zelf ben ik belast met het bedrijven van de klassieke rijkunst. Pas in de nadagen van mijn loopbaan heeft Sjef mij erop gewezen dat het anders kon. De huidige lichting hoeft die omschakeling niet meer te maken. Die krijgt les van ruiters die op hun beurt door Sjef en Anky zijn opgeleid. Die weten niet eens meer hoe de stijl vroeger was.''

Maar, wat is de stijl van nu dan? dat wordt niet echt duidelijk uitgelegd.
Rollkur?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:06

Lijkt inderdaad erop dat ze doelt op de rollkur. De gevolgen hiervan op de gezondheid van het paard zijn nog lang niet bekend := . Dan heeft de klassieke methode toch een iets degelijkere basis. Klinkt een beetje als het zoeken naar de kortste weg in de africhting van een paard.

Farmgirl

Re: Tineke Bartels: "Wij hebben het lef om het anders te doen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:11

Aan elke systeem zitten voor en nadelen. Er is nooit onderzoek gedaan naar de klassieke manier van rijden.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:12

Kafue schreef:
dat men de sport nadrukkelijk van de kant van het dier bekijkt daar zijn de meningen heel erg over verdeeld.
En arrogant is het zeer zeker. Het is nog maar de vraag of de vooruitgang die zij beogen ook werkelijk vooruitgang is en geen achteruitgang.
Het is nog maar de vraag of het voor het dier is en niet over de rug van en ten koste van het dier.

_/-\o_
Denk echt niet dat het paard er beter van wordt, ben bang dat het voor het paard zelfs achteruit gaat...
Tuurlijk, voor de ruiter wordt het beter, die wint meer omdat de jury wat anders wil zien dan een aantal jaren geleden(gok ik zo)..
Maar nee, iets sneller willen bereiken, meer willen bereiken, en dan niet ten koste van het paard?

Als ze het trouwens over rollkur of LDR heeft, ik snap echt niet wie dat bedacht heeft... Hoe kom je tot de (onlogische) conclusie dat het prettig is voor het paard? :n

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:19

Ik denk niet dat ze de rollkur zo specifiek bedoeld, maar juist het hele management om de dressuursport heen (geestelijke en lichamelijke conditie van de ruiters, stalmanagement/ voerschema en training per paard preciezer afstellen op de behoeften van het betreffende paard op dat moment in de training, maar inderdaad ook het stretchen van de spieren, daar kan de rollkur onder vallen of LDR rijden. Het is meer het gehele plaatje waar ze op doelt denk ik. In grote lijnen ben ik het wel met haar eens, maar toch hecht ik zelf enorm aan het Duitse systeem (Scala der Ausbildung met tact, ontspanning, losgelassenheit, schwung, rechtrichten, verzamelen).
Persoonlijk vind ik dat nog steeds een ijzertsterk systeem al merk je ook dat de aanhangers van het scala (Van Baalen bijvoorbeeld) toch ook de paarden in trainingshouding ook wel iets ronder in zijn gaan stellen dan in de oude boeken beschreven werd.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:20

Toch wel een beetje een verhaal van de 'mutual admiration club', deze uitspraken van mevrouw Bartels.
Anky van G. mag dan kampioene zijn, echtgenoot Sjef de onomstreden (?? daarover verschillende meningen) bondscoach, we kunnen op z'n minst vaststellen dat lang niet iedereen in NL deze mening deelt en of het werkelijk zo'n groot goed is dat de 'klassieke' dressuur overboord gegooid is t.g.v. de traningsmethodes van het duo vG/SJ is maar zeer de vraag. Persoonlijk vind ik dat het wel weer zonder zou kunnen. En ik vind het ook nogal ver gaan te stellen dat echtgenoot Joep Bartels de 'uitvinder' van het mentale aspect is - dat is een fenomeen wat al veel langer bestond en door heel wat sportlui ( ook ruiters) toegepast werd voordat het 't stempel van goedkeuring van de Academy kreeg. Grappig hoe mevrouw Bartels kennelijk de dressuur ooit een sport voor oude wijven vond - oud voor haar tijd zullen we dan maar zeggen.
Met andere woorden: hoe praat je jezelf weer 's in the picture. Overbodige teksten wat mij betreft.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:21

Ze heeft gelijk dat het anders is dan vroeger.

Beter is nog maar de vraag. Omdat iemand topscore haalt is ze daarom nog niet percé goed bezig met paarden(sport).

Wat een arrogantie trouwens om zo'n uitspraken te doen...

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:27

Eerlijk gezegd diep triest en erg arrogant. Het feit dat ze over zichzelf zegt belast te zijn met de klassieke dressuur en blij te zijn met dat "De huidige lichting dressuurruiters weet niet eens meer hoe de stijl vroeger was." Over paardenwelzijn heeft ze het niet.
Ze bekijken het "nadrukkelijk" van de kant van het dier. Ik denk als je de keuze laat aan het paard dan staat die liever 24 uur per dag in een kudde op de wei.

rocky21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:44

Volgens mij gaat dit alles meer om het principe de bondscoach een veer in zijn ... te steken. De team samenstellingen staan weer voor de deur met het oog op het EK. Wel heel toevallig dat dit nu naar buiten wordt gebracht. Ach ja iedereen is gevoelig voor complimentjes zullen we maar zeggen ;) Is ook een manier. Overigens wil ik niet zeggen dat Imke geen teamplaats verdient, ze heeft fantastisch gereden in Gelderland en hopelijk laat ze ook in Rotterdam mooie dingen zien.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:54

Citaat:
Wij liggen vijf tot tien jaar voor op de ons omringende landen
meent Tineke Bartels.

En waar blijkt dat dan precies uit. De Britse Laura Bechtolsheimer is 24 jaar oud staat zevende op de FEI wereldranglijst, rijdt "ouderwets Duits" volgens het africhtingsscala en "ouderwets Engels" wat betreft afwisseling voor het paard, veel buitenritten, lekker crossen enz. Ze heeft ook nog tijd gehad om eerst een universitaire studie te doen, zonder zich helemaal door allerlei therapeuten voor lichaam en ziel te laten begeleiden op de topsport. Nou echt lichtjaren vooruit dat moderne Nederlandse systeem ten opzichte van gewoon eerst goed leren rijden. Als je ziet hoe fijn en ontspannen Laura haar paard rondstuurt dan ben ik blij dat ze amper benul heeft van wat zich hier in Nederland afspeelt.

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 22:26

Met enige verbazing lees ik het verhaal van mw Bartels.
Ze staat voor mij als het exponent van de klassieke rijkunst.

Daar een soort van lijnrecht tegenover staat de "moderne" rijkunst die beoefend wordt door onze olympische kampioene.

Raar dat mw Bartels zich nu ( het lijkt wel) ineens volledig schaart achter de moderne rijkunst.

Ik zal het wel niet goed lezen of een stuk ontwikkeling gemist hebben danwel onvoldoende inzicht hebben maar dat is wel hetgeen ik ervan denk.
Wie kan me uit de droom helpen.

Ik spreek overigens geen oordeel uit voor de oude e/o nieuwe rijschool.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 22:32

Eens met Dirkje, ik las dit echt even met verbazing...

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 23:04

Was toch wel al langer bekend dat Tineke Bartels gewoon meedoet met het systeem Sjef....

"Wij bekijken de sport nadrukkelijk van de kant van het dier.''
Right...

rkvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 23:06

Ze is reeds jaren de trainer van haar dochter en dus ook aanhanger van de vernieuwde rijkunst die ze van Sjef en Anky heeft overgenomen na het succes van Anky.
Dus zo plotseling is het allemaal niet! 8-)

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 23:12

haaa fijn allemaal even weer lekker tegen de dressuurtop aantrappen :D die rijden allemaal met de kin op de borst,nooit een buitenritje,op hun 5e al Z natuurlijk,afgebeuld en overtraind en stokongelukkig,en al helemaal niet 24 uur per dag in de wei in een groep :+ vooral zo blijven denken hoor, natuurlijk hebben jullie gelijk.tis gewoon verschrikkelijk.en dat wint ook nog alles,onvoorstelbaar!

sorry hoor,kon het niet laten }:0 alles maar over 1 kam scheren, niemand persoonlijk kennen maar precies weten hoe iemand is, alleen maar van horen zeggen en lekker meedoen met de rest. er is 1 pony eens op video of foto gezet met zn nek in de wokkel en meteen doet onze hele dressuurtop dat ,zijn alleen helaas nog niet betrapt :+

deess is het negatieve gezeur over onze dressuurtop zat, tjee wat makkelijk om iedereen te beoordelen vanachter je pc terwijl je hun nooit ziet trainen, of kunt beoordelen wat een happy athlete is.want altleten,dat zijn het .en nee,die kun je niet 24 uur per dag in de wei zetten zonder dek, met andere paarden

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 23:39

deess schreef:
haaa fijn allemaal even weer lekker tegen de dressuurtop aantrappen :D die rijden allemaal met de kin op de borst,nooit een buitenritje,op hun 5e al Z natuurlijk,afgebeuld en overtraind en stokongelukkig,en al helemaal niet 24 uur per dag in de wei in een groep :+ vooral zo blijven denken hoor, natuurlijk hebben jullie gelijk.tis gewoon verschrikkelijk.en dat wint ook nog alles,onvoorstelbaar!

sorry hoor,kon het niet laten }:0 alles maar over 1 kam scheren, niemand persoonlijk kennen maar precies weten hoe iemand is, alleen maar van horen zeggen en lekker meedoen met de rest. er is 1 pony eens op video of foto gezet met zn nek in de wokkel en meteen doet onze hele dressuurtop dat ,zijn alleen helaas nog niet betrapt :+

deess is het negatieve gezeur over onze dressuurtop zat, tjee wat makkelijk om iedereen te beoordelen vanachter je pc terwijl je hun nooit ziet trainen, of kunt beoordelen wat een happy athlete is.want altleten,dat zijn het .en nee,die kun je niet 24 uur per dag in de wei zetten zonder dek, met andere paarden

Oh, waar ben jij nu mee bezig dan? :D

Weet niet of je het systeem van Sjef kent, maar daar zit toch ook LDR/ Rollkurr bij..
Nooit de foto's gezien? :+
Youtube maar even.... en dat zijn meerdere ruiters, niet alleen de longeerfoto's van Power and Paint ;)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 23:51

deess schreef:

Mag je dan geen kritiek geven op iets wat je nog nooit in echt gezien hebt of gedaan hebt?

Ik heb van mijn hele leven nog nooit een wedstrijd van dichtbij gezien of gereden en toch heb ik aan de beschrijving van de methode(n) zelf al genoeg om te weten dat ik ertegen ben.
Ben ik nu een dom schaap die maar wat blaat?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 00:21

NL ligt tien jaar achter op de omringende landen. Als je ziet hoe ver Duitsland al is t.o.v. welzijn van sportpaarden. :7

Holle vaten klinken het hardst zullen we maar zeggen he...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 00:25

Citaat:
..........het negatieve gezeur over onze dressuurtop zat, tjee wat makkelijk om iedereen te beoordelen vanachter je pc terwijl je hun nooit ziet trainen, of kunt beoordelen wat een happy athlete is

.......... en jij mag dat wel doen (zeuren) over de kritiekgevers hier omdat...?
Laat ik het zo zeggen: jij hebt recht op je mening , net als alle anderen hier. Maar zolang je niet iedereen die hier schrijft individueel kent ( en dus een oordeel over hen kunt uitspreken) zou ik je uitspraken zoals vermeld in bovenstaande quote, in het vervolg iets bijstellen. You never know to whom you're speaking, right? Maar afgezien daarvan: laat ik Tineke Bartels uitspraak dan 's misbruiken: er zijn gelukkig een heleboel mensen die, in tegenstelling tot wat jij denkt, "het lef hebben" om bepaalde zaken in de paardenwereld kritisch te bekijken en de uitspraken van mevrouw Bartels tegen het licht houden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 00:27

het buitenland begint steeds harder te klagen over NL en de trainingsmethodes. Daarom steken we onszelf nog maar een veer in de reet, dan komt de kritiek niet zo hard aan :+

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 07:11

Jullie staan ook gewoon ver in de paardensportwereld ;-)

Heel jullie manier van basissport tot topsport zit goed in ineen. Met structuur, kaders, opleidingen etc.
Trainingsmethoden heb ik mijn mening over en mensen die me kennen weet ik dat ik klassiek in de basistraining ben (tem Z2) maar daarna wel ldr en rollkur toepas tijdens trainingsmomenten.

Verder bootsen wel alle landen NL na, met Duitsland voorop. Want hoewel ze vaak toch kritische uitvallen doen naar de 'ANKY' methode, moet je maar eens menig stal bezoeken.

Ik denk dat de algemene mening over paardenwelzijn scherper geworden is. Maar het is altijd makkelijker om 'topsporters' met de vingers te wijzen, dan naar onszelf te kijken.
Paarden in de sport vragen om een heel beleid, dit vraagt kennis qua training, maar het belangrijkste blijft wel de gezondheid van het paard.
E ieder vult dat in op zijn manier. Maar opzich is streven naar beter en durven te innoveren niet verkeerd. Paarden en tijden zijn veranderd, dat het steeds vasthouden aan oude gewoontes ook een doodsteek kan zijn.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 07:13

Ik kan blijkbaar niet lezen, maar als ik het lees begrijp ik dat we voor liggen op andere landen, door er andere facetten bij te betrekken dan alleen het rijden en veel met de jeugd bezig te zijn.
De ruiter zelf conditietraining te laten doen oa en met het mentale deel bezig te zijn.....

En ik heb toch wel het idee dat Nederland een grote groep goede ruiters en paarden heeft. Kan er in een ander land wel 1 jong talent zijn, maar in Nederland rijdt er veel meer m.i.. Wat dat betrekt denk ik dat Nederland er zeker procentueel veel beter voor staat.