Zes psychisch gehandicapten slagen voor koetsiersopleiding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Zes psychisch gehandicapten slagen voor koetsiersopleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 16:02

www.horses.nl

Zondag zijn zes deelnemers van de GGZ-instelling in Den Dolder geslaagd voor de koetsiersopleiding. Het volgen van een koetsiersopleiding is een initiatief van de Stichting Worden Wie We Zijn. Doel van de opleiding is mensen met een psychische handicap de kans te bieden een eigen inkomen te verdienen.

Acht deelnemers deden gisteren examen. Ze slaagden allen voor het theorie-examen. Twee deelnemers moeten het praktijkexamen op een later tijdsstip overdoen. Het is de bedoeling dat de geslaagden gaan solliciteren naar banen bij maneges en landgoedeigenaren in de omgeving van Zeist. Ze kunnen daar aan de slag als koetsier, hulpkoetsier, palfrenier of verzorger en mensen rondrijden bij bijvoorbeeld bruiloften, feesten en begrafenissen.

,,Het is de eerste keer dat er een koetsiersopleiding is georganiseerd voor mensen met een geestelijke beperking. We zijn erg blij met het succes van de opleiding en in september gaat daarom de tweede groep van start”, aldus de heer Hulshof, voorzitter van de Commissie rijvaardigheidsbewijzen recreatieruiters van de Hippische Sportbond.

Mies

Re: Zes psychisch gehandicapten slagen voor koetsiersopleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:07

Het examen is op onze manege gehaald.
Erg knap, gefeliciteerd!

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:08

Wat leuk voor ze ,gefeliciteerd dan maar :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:08

Wat zijn het nu... verstandelijk beperkten of mensen met een psychiatrisch probleem?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:14

wat super....geweldige ervaring en super dat ze zulkle dingen doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:19

Hartstikke leuk
Maar ik vraag me inderdaad ook af wat voor mensen er nu met een aanspanning de weg op mogen. Kunnen ze ook gewoon een autorijbewijs halen?

Om zulke reacties te voorkomen kan je beter wat meer volledige info in de beginpost geven vind ik..

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 16:20

Daar gaat het in dit geval niet om, vandaar dat het tot deze info gebleven is denk ik.
Als je dat zou willen weten kun je een mailtje naar de organisatie sturen geloof ik :j

@Wendy, er staat dat het voor mensen met een geestelijke beperking is.

Ahumm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:20

Misschien iets aardiger de kop aan te passen in Zes mensen met een verstandelijke beperking slagen voor koetsiersopleiding. Is wat positiever en deze zes hebben toch maar mooi de kansen benut die er wél zijn. Super proficiat.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:22

Cayenne schreef:
Daar gaat het in dit geval niet om, vandaar dat het tot deze info gebleven is denk ik.
Als je dat zou willen weten kun je een mailtje naar de organisatie sturen geloof ik :j

@Wendy, er staat dat het voor mensen met een geestelijke beperking is.

En dat is?

GGZ wordt genoemd, geestelijk gehandicapten (die term bestaat niet) en in de titel staat psychisch gehandicapten (term bestaat ook niet).
Dus zeg het maar...
Beroepsdeformatie ;)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 16:24

Ahumm schreef:
Misschien iets aardiger de kop aan te passen in Zes mensen met een verstandelijke beperking slagen voor koetsiersopleiding. Is wat positiever en deze zes hebben toch maar mooi de kansen benut die er wél zijn. Super proficiat.

Dat probeerde ik al tijdens het plaatsen van het bericht, maar dat past niet in de titel :+
Dit is de orginele titel en die gebruiken we dus meestal :)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:25

psychisch gehandicapten??? volgens mij mag je dat al heel lang zo niet meer noemen... titel aanpassen lijkt mij een zeer goed plan...

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:28

Psychisch gehandicapten...die term slaat echt helemaal nergens op! En als een ander het fout doet hoef je dat natuurlijk niet als excuus te gebruiken om het klakkeloos over te nemen.... Zou wat zijn zeg!

Verstandelijk gehandicapten of verstandelijk beperkten noemden wij het bij de sociale werkplaats waar ik heb gewerkt.

Maar even goed hartstikke leuk dat deze mensen hun koetsiersbewijs hebben gehaald!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:31

Is dat op de Maxima manege gedaan?

Erg leuk initiatief!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 16:32

_Sigrid_ schreef:
Psychisch gehandicapten...die term slaat echt helemaal nergens op! En als een ander het fout doet hoef je dat natuurlijk niet als excuus te gebruiken om het klakkeloos over te nemen.... Zou wat zijn zeg!

Verstandelijk gehandicapten of verstandelijk beperkten noemden wij het bij de sociale werkplaats waar ik heb gewerkt.

Maar even goed hartstikke leuk dat deze mensen hun koetsiersbewijs hebben gehaald!

Nou nou, rustig aan zeg :+ Helaas kan ik niet alles tegelijk.
We zijn er al over in beraad achter te schermen. Even geduld dus.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:33

Verstandelijke handicap dekt de lading niet. Volgens de site van de organisatie ( http://www.wordenwiewezijn.org/ ) gaat het om mensen met een Wajong-uitkering op grond van een psychische beperking. Ik weet niet of dat de term is die door het UWV gebruikt wordt, maar ik neem aan dat het gaat om mensen met autisme, borderline, schizofrenie, depressie en dergelijke aandoeningen. Dat is absoluut niet hetzelfde als een verstandelijke beperking, er zijn veel mensen met pychische problemen die een heel normaal of zelfs uitzonderlijk hoog iq hebben.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 16:35

Dat klopt Shadow :j
Mijn broertjes zijn zelf allebei autistisch, maar een van hen heeft inderdaad een enorm hoog iq (slaat zelfs enkele klassen over en gaat volgend jaar naar de universiteit, heeft zijn rijbewijs in 1 keer gehaald etc.)

Maar goed, offtopic.
Erg knap dat deze mensen hun koetsiersbewijs hebben gehaald!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:35

Shadow0 schreef:
Verstandelijke handicap dekt de lading niet. Volgens de site van de organisatie ( http://www.wordenwiewezijn.org/ ) gaat het om mensen met een Wajong-uitkering op grond van een psychische beperking. Ik weet niet of dat de term is die door het UWV gebruikt wordt, maar ik neem aan dat het gaat om mensen met autisme, borderline, schizofrenie, depressie en dergelijke aandoeningen. Dat is absoluut niet hetzelfde als een verstandelijke beperking, er zijn veel mensen met pychische problemen die een heel normaal of zelfs uitzonderlijk hoog iq hebben.

Nu wil ik niet zeuren, maar ik begeleid verstandelijk beperkten, met een Wajong uitkering.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:36

Was niet echt aanvallend bedoeld, maar vond het echt een belachelijke term. Ik kom van een opleiding waar de doodstraf staat op fouten in koppen. Dus...

Ik denk voor de schermen even mee, want je zit dus met een max lengte natuurlijk.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 16:37

Die max lengte is inderdaad een crime, plus dat de titel ook nog eens de inhoud van het artikel moet dekken.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:38

Den Dolder... Hebben we het hier over mensen van een van de locaties van Altrecht?

http://www.altrecht.nl/

Dan hebben we het IMO over mensen met psychische problemen en niet over mensen met een verstandelijke beperking.

Of je daar het label 'psychisch gehandicapt' aan moet hangen weet ik alleen nog zo net niet. Maar ik krijg iig de indruk dat het niet gaat om mensen met een verstandelijke beperking.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:38

Antheman schreef:
Nu wil ik niet zeuren, maar ik begeleid verstandelijk beperkten, met een Wajong uitkering.

Dat kan, maar dat is vermoedelijk een andere groep. Hoewel - er is natuurlijk wel overlap, dus het is best mogelijk dat een gedeelte van de doelgroep onder meerdere categorieen valt, maar een verstandelijke handicap is beslist niet hetzelfde als een psychische aandoening.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:39

Shadow0 schreef:

Hee, die post zag ik even over het hoofd. Dit bedoel ik dus ook. :j

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:44

functionele beperking staat er op de website van Stichting Worden Wie We Zijn. Maar dat is misschien weer wat te vaag?

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:04

het woord gehandicapten moet bij mijn weten zowiezo uit de titel... ga dan voor "mensen met een functionele beperking" net zo vriendelijk de term te gebruiken die ook de stichting gebruikt :j ;)

verder wel heel leuk initiatief !

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:12

Och, ik vind handicap best een mooi woord eigenlijk. Van oudsher komt het uit de sport: iets dat de besten met zich mee moeten dragen om de wedstrijd gelijkwaardiger te maken. Dat is toch eigenlijk een waanzinnig positief uitgangspunt :j